Klaar zijn voor de hemel én genieten van het hier en nu? Ja, dat kan!

27

feb

Mandy

Verlang jij naar de hemel? Verlang jij ernaar om bij God te zijn? Vorige week kwam het tijdens een nabespreking van de preek in onze kerk ter sprake. Dat bracht een aantal verschillende reacties naar boven, maar één in het bijzonder bleef me bij. Iemand vertelde heel eerlijk dat hij er niet per se naar verlangde om te sterven, omdat hij enorm geniet van zijn leven hier: met gezin en werk en alles wat daarbij komt. Maar er klaar voor zijn? Ja, dat wel!

Dat vond ik zo’n mooie gedachte. Beide mag je namelijk naast elkaar houden! Ja, je mag genieten van het leven hier en alles wat je meemaakt én tegelijk klaar zijn om, als het moment daar is, naar de hemel te gaan. Maar, zo vertelde hij, dat is niet hetzelfde als verlangen naar. Dat is niet hetzelfde als hier weg willen, want dat zullen veel mensen die het hier goed hebben niet herkennen.

En daarin zit iets dat ik wél altijd dacht. Dat je niet meer aan het leven hier mag hangen dan dat je toeleeft naar de hemel. Dat je dus altijd met ‘één been in de hemel’ moet staan om het gevoel te hebben dat je niet te veel van deze wereld houdt. Snap je wat ik bedoel?

“Jezus zei tegen zijn leerlingen: “Verzamel geen rijkdommen op aarde. Want je schatten gaan kapot door de motten en de roest, en dieven breken in en stelen ze. Verzamel liever rijkdommen in de hemel. Die schatten gaan niet kapot door motten en roest, en daar zijn geen dieven die inbreken of stelen. Onthoud goed: waar je rijkdommen zijn, daar zal ook je hart zijn.”
(Matteüs 6: 19-21, BasisBijbel)

Deze bijbeltekst drukt dat ‘waarschuwende’ gevoel een beetje uit – zorg dat je niet te veel hangt aan dit leven! En ik denk dat je, als je niet oplet, dit te eenzijdig op kan vatten en doorslaat naar één kant. Maar is dat ook wat Jezus hier bedoelt?

Gemaakt om te genieten van wat God ons geeft

Wij zijn gemaakt om te genieten van wat God ons geeft. Kijk maar naar Genesis. God schiep een prachtige omgeving waarin we mochten werken en leven, en genoten van al het moois dat Hij gaf. En toen zonde in de wereld kwam, kregen we er een hoop narigheid bij – maar er bleven ook goede en mooie dingen bestaan. Dingen waar we nog steeds van kunnen genieten.

Betekent dat dat we dus onze ogen en oren dicht moeten stoppen om maar te voorkomen dat we van iets op deze wereld genieten? Nee! Maar Jezus geeft hier wel een waarschuwing: deze aarde is niet meer wat ze ooit geweest is. Het is een imperfecte afspiegeling. Het mooiste komt er nog aan!

Maar genieten? Dat kan gelukkig nog steeds! Ik realiseer me steeds meer dat het niet of-of is; óf in de wereld óf in de hemel. Nee! Het is beide. We zijn gemaakt als bewoners van deze wereld én kijken uit naar de toekomst, wanneer Jezus terugkomt en alles weer goed en mooi en puur zal worden.

Klaar zijn voor de hemel én genieten van het hier en nu

Steeds meer besef ik dat dat het leven hier op aarde is: twee dingen die soms tegenstrijdig voelen, maar tegelijk kunnen bestaan. En zo kun je én enorm uitkijken naar wat er komen gaat én enorm genieten van wat je nu hebt. Ik denk niet dat we God eer geven als we ons storen aan het leven hier óf ons genieten teniet proberen te doen.

Zo zwart-wit kan het soms wel voelen, zeker als je zo bent opgevoed. Maar ik geloof dat God allesbehalve een zwart-witte God is. Je mag blij zijn met je nieuwe baan én rouwen om het feit dat je je vorige baan kwijt bent. Je mag blij zijn met je nieuwe huis en woonplaats én je vorige huis en de buren missen. Je mag blij zijn met het leven hier én klaar zijn voor het moment dat je naar de hemel gaat of Jezus terugkomt. In essentie is het een kwestie van controle: durf jij alles waar je hier zo ontzettend van geniet in Gods handen te leggen en het over te geven?

Aan de slag!

En jij? Hoe sta jij erin? Best een lastige vraag! Misschien zelfs eentje waar je niet graag bij stilstaat. Maar God zou God niet zijn als Hij de lastige vraagstukken uit de weg ging. Je mag je hier ongemakkelijk bij voelen. Erdoorheen worstelen. Er heel eerlijk over zijn. En dan toewerken naar precies dat punt: daar waar je geniet én klaar bent voor de hemel. Dat punt waar je alles in zijn handen legt. Ik wil je uitdagen om vandaag bij deze vraag stil te staan. Wil jij Hem de controle geven over álle dingen in je leven?

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Beste Mandy, dank voor deze mooie , eerlijke blog!

    Ik moest denken aan Johannes 3:16 waarin staat , want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft !
    Dat eeuwige( hemelse ) leven heb je al zodra je de Here Jezus aanneemt als je Verlosser en Redder!

    En we mogen inderdaad genieten van alles wat God ons geeft op aarde, en dat is zó mooi! Het hemelse zal dat overtreffen! Wat een geweldig vooruitzicht.

  2. Bep schreef:

    Zo is het Mandy. Wij bidden regelmatig om de (weder-)komst van de Here Jezus.
    ‘Maar’, zei onze dochter, ‘ik geniet nog zo van mijn zoontjes, ze zijn zo leuk’.
    ‘Ha’, zei mijn andere dochter daarop, ‘ik weet nog iemand, die eerst nog zo graag wilde trouwen’. Ze bedoelde mij!
    Waaraan je ziet hoeveel mooie dingen op deze aarde ons boeien en doen genieten.
    Aan de andere kant is het schrijnend om te zien hoeveel leed en onrecht de zonden teweeg hebben gebracht. Dat laat ons steeds weer bidden: ‘Heer kom spoedig, maak een einde aan de zonde en al het lijden op deze aarde’

  3. Kim schreef:

    Prachtig en zo mooi :’) Dankjewel Mandy voor deze mooie en hoopvolle overdenking! “Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God heeft bereid voor hen die Hem liefhebben.” (1 Kor. 2:9) Laten we blijven genieten van alle geschenken die God ons in dit leven geeft en naar Zijn komst blijven verlangen en erop vertrouwen dat het vele malen mooier zal zijn dan wij ons ooit zullen kunnen voorstellen :’) zoals Hij ons heeft beloofd ❤️

  4. Mirjam schreef:

    Hoi, de hemel is op aarde in jou, je wandelt verder naar de hemel. Doordat Jezus in je woont.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap