God vrezen, hoe doe je dat? 5 manieren

07

mei

Corline Hoefnagel

Wat betekent God vrezen? Prediker, de persoon die honderden levensspreuken heeft geschreven, probeert het ons uit te leggen.

Allereerst: wat is vrezen? Volgens het woordenboek is vrezen zoiets als ‘ontzag hebben voor’. Maar wat betekent dat concreet? God vrezen betekent volgens John Piper ‘dat God in je hart zo krachtig, heilig en prachtig werkt dat je niet meer bij Hem weg kan rennen. Maar dat je alleen nog maar naar Hem toe kan rennen.’

God vrezen is beseffen dat Hij in de hemel woont en wij op de aarde. Hij is heilig, wij onheilig. Hij is zo ver. Zo groot. Anders. Ongrijpbaar. En tegelijkertijd wil die grote God contact met ons hebben. Hij is heel dichtbij gekomen en heeft onze huid aangetrokken.

God vrezen is geen gebod. Het is de manier waarop je Gods geboden houdt. De manier waarop je Jezus ontvangt en benadert. De manier waarop je leeft. En over dat laatste – de manier van leven – schrijft Prediker.

1. God vrezen met je voeten

Je voeten zijn cruciaal voor het vrezen van God. Want zij zijn altijd onderweg. Maar lopen ze wel in het goede spoor? Lopen ze in Gods spoor? “Let op je voeten”, zegt Prediker. Gaan ze vooruit met vaste tred, of dwalen ze steeds af van de Weg? Prediker roept ons op om te wandelen naar Gods huis. Daar leidt het goede spoor naartoe. En onderweg mogen onze voeten steeds even rusten in Gods aardse huis: de kerk. Daar mag je op adem komen. Daar kan je de Here Jezus leren kennen. En ook krijg je er bagage mee voor onderweg.

Maar, pas op! Laat de kerkgang geen sleur worden! Zorg ervoor dat jouw voeten naar Gods huis lopen uit verlangen om de Koning te ontmoeten, niet uit gewoonte.

2. God vrezen met je oren

Vind jij écht luisteren ook zo moeilijk? Ik wel. Toch het is o zo belangrijk, schrijft Prediker. Geloven begint namelijk met luisteren. Zitten we in de kerk en lezen we uit de Bijbel met een hart dat luisteren wil? Horen we Gods roepstem? Het woord ‘horen’ is in het Hebreeuws verwant met het woord ‘gehoorzamen’. Het is niet alleen belangrijk dat we God hóren, maar dat we Hem ook gehóórzamen. Dat is de juiste manier van luisteren. Dan ben je geen hoorder, maar een dader van Gods Woord.

“Let op uw voeten als u naar het huis van God gaat. Het is beter dat men naderbij komt om te luisteren dan om als dwazen een offer te brengen, want die weten niet dat zij kwaad doen.” – Prediker 4:17 (HSV)

3. God vrezen met je mond

Je mond gebruik je om te spreken. Maar zeg niet teveel. Denk eerst rustig na voordat je iets zegt en belooft. In het Nieuwe Testament zegt Jezus dat we ons ooit moeten verantwoorden voor elk gesproken woord. Sta daarom niet toe dat je mond gemene dingen zegt en weiger om te vloeken. Gebruik je mond liever om God te danken en te prijzen. Zing voor Hem. Spreek bemoedigende woorden uit naar anderen toe. Dan laat je zien dat je God vreest.

“Wees niet te snel met uw mond en laat uw hart zich niet haasten om een woord te uiten voor het aangezicht van God. Want God is in de hemel en u bent op de aarde. Laat daarom uw woorden weinig in aantal zijn. (…) Wanneer u aan God een gelofte doet, stel dan niet uit die na te komen, want Hij heeft geen welgevallen in dwazen. Kom na wat u belooft.” – Prediker 5: 1 en 3 (HSV)

4. God vrezen met je geld

Geld hebben we allemaal nodig. Alleen heb het geld niet lief, waarschuwt Prediker. Want van geld raak je nooit verzadigd. We willen altijd meer. Terwijl we er niets van mee kunnen nemen in ons graf. Prediker heeft ontdekt dat veel geld voor veel onrust zorgt. Want je kan je bezit soms zomaar kwijtraken. Jezus zegt dat er een betere schat is dan geld: Hijzelf. Hij maakt ons écht rijk. Hij geeft ons een schat in de hemel, die niet gestolen kan worden, en die nooit zal vergaan. Met het geld hier op aarde mogen we mooie dingen doen. We worden opgeroepen dat geld uit te delen aan anderen.

“De opbrengst van het land is er voor iedereen.” – Prediker 5:8-9 (HSV)

“Zoals hij voortgekomen is uit de buik van zijn moeder, zal hij naakt terugkeren om te gaan zoals hij kwam. Hij kan van zijn zwoegen niets meenemen wat hij met zijn hand kan dragen.” – Prediker 5:14 (HSV)

5. God vrezen door te genieten

Al het goede komt van boven. God wil ons met al die gaven laten zien hoeveel Hij van ons houdt. “Op duizend manieren maakt God ons het hof. Dus tel al die manieren waarop Hij je liefheeft. Duizend meer, hou er niet mee op”, schrijft Ann Voskamp. En Prediker schrijft iets soortgelijks. Wees gelukkig en dankbaar. Geniet. Want God geeft ons elke dag genade en genadig geeft Hij ons elke dag weer veel. Als je zijn zegeningen telt en daarvan geniet, toon je ontzag voor wat Hij geeft.

“Zie wat ik gezien heb: een goede zaak die voortreffelijk is, namelijk (…) het goede te genieten.” -Prediker 5:17 (HSV)

Aan de slag!

God vrezen, ontzag hebben voor Hem, heeft dus te maken met de manier waarop … De manier waarop je leeft bijvoorbeeld. Prediker heeft ons vanmorgen vijf manieren laten zien waarop we God praktisch kunnen vrezen. Met welke manier ga jij vandaag aan de slag?

Bronnen:
How do you fear God” van John Piper
Dagboek ‘duizendmaal dank’ van Ann Voskamp

Wil je deze overdenking later nog eens terug lezen? Bewaar de afbeelding op Pinterest door hieronder op het Pinterest logo te klikken.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel voor deze bemoediging en aanmoediging Corline. Toch geloof ik dat uit sleur naar de kerk gaan niet echt fout is! Natuurlijk is met een hart vól verlangen een beter iets omdat je dan open staat voor zegen, maar een goede gewoonte( sleur) kan zeker ook zegen geven! Je bent in een zegenrijke omgeving en Gods woord zal nooit ledig wederkeren staat in de Bijbel! Soms heb je geen zin om te gaan, doordat je moe bent of verdrietig etc. maar juist door te gaan word je toch gezegend.Even een kleine kanttekening 😊🌟

    • Corline schreef:

      Dank voor deze kanttekening Renee! Inderdaad: ondanks dat je soms zonder verlangen naar de kerk gaat, dan nog wil God dat zegenen. Hoe mooi! Neemt tegelijk de waarschuwing van Prediker natuurlijk niet weg, maar goede aanvulling! Hartelijke groet, Corline

  2. L. schreef:

    Bedankt!!

  3. Lauwrens Wiersma schreef:

    Gods zegen wens ik jou ten eerste toe in Jezus Christus naam. Ware woorden zijn door jou op schrift gezet en ik vind er geen 1 onwaardig of niet waardevol, ga zo door en bedankt voor jouw liefdevolle bijdrage in waarheid geschreven, met vriendelijke groet,
    Lauwrens Wiersma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap