Navolging heeft een geurtje, ruik jij het ook?

29

apr

Maartje Kok

Wij vrouwen kunnen ons druk maken over duizend dingen: is mijn kleding wel trendy genoeg, ruikt mijn parfum wel lekker, kleuren de foto’s in mijn Instagram-feed wel bij elkaar, is mijn huisinrichting wel tof genoeg, zijn mijn kinderen wel origineel genoeg gekleed, of… noem het maar op. Zijn we ijdel? Misschien een tikkeltje, en soms een tikkeltje te veel. Zijn we veel met onszelf en ons imago bezig? Ja, soms misschien ook wel (een tikkeltje) te veel.
Vandaag wil ik je kennis laten maken met een vrouw die mij jaloers maakte, niet op haar kleding, parfum of huisinrichting. Maar, zij liet me zien dat vrouw-zijn veel verder gaat dan lekker ruiken.  

Al drie jaar lang heb ik het privilege om ambassadeur te mogen zijn van Stichting De Ondergrondse Kerk. De SDOK zet zich in voor onze vervolgde broeders en zusters in landen waar vervolging plaatsvindt. Ze willen naast hen staan door hen te ondersteunen met praktische en geestelijke hulp.

Een paar maanden geleden ben ik samen met deze organisatie naar Egypte geweest om daar met vervolgde christenen te spreken, hun verhalen te horen en hun tranen te zien. Om samen met ze te bidden, te zingen én te eten. Eén van die ontmoetingen wil ik graag met je delen, omdat ze zó’n inspirerende vrouw is en ik verlang dat we als we oud en gerimpeld zijn, net zulke vrouwen zullen zijn vol moed en liefde voor Jezus. 

Geuren uit Egypte 

Terwijl we door het drukke Caïro rijden, zit Mira naast me. Een vrouw met grijze haren en stralende ogen. Bij onze eerste ontmoeting kon ik niet om haar heerlijke en sterk geurende parfum heen. Deze vrouw van middelbare leeftijd helpt ex-moslims de Bijbel te lezen. ‘Ze kennen Jezus maar moeten ook met Hem leren wandelen. De cultuur van de Islam moet worden afgebroken en de cultuur van Jezus moet worden opgebouwd.’
Ze ziet dat de woorden van God hierin van cruciaal belang zijn. Naast het werk wat ze doet voor de partnerorganisatie van de SDOK in Egypte, heeft ze ook nog een eigen winkeltje. Ze vertelt dat het eens is voorgekomen dat de politie langs kwam en boos aan haar vroeg of ze moslims hielp. ‘Ze waren waarschijnlijk achterdochtig door mijn werk met de ex-moslims. Maar ik heb gezegd dat ik moslims dien, door middel van mijn winkeltje!’ Ik kijk haar aan en frons: ‘Wat zijn de consequenties als ze weten dat u dit werk met ex-moslims doet?’ Ze kijkt me vastberaden aan en zegt: ‘De gevangenis.’ Ik zwijg, want er is genoeg gezegd. Deze vrouw heeft me de afgelopen dagen in Egypte veel geleerd. De grootste les die ze mij heeft meegegeven was: ‘Veiligheid is niet onze eerste prioriteit.’ Ze handelde naar haar eigen woorden. Ze gaf haar leven en veiligheid door haar tijd, kennis en eten te delen met de ex-moslims die Jezus zijn gaan volgen en iemand nodig hadden om met hen mee te lopen in hun wandel met Jezus.
Ik kijk haar aan en denk: Ik wil op deze manier oud worden. Vol genade en navolging van Jezus.
Ik denk terug aan onze eerste ontmoeting en zeg dan tegen haar: ‘Tijdens onze eerste ontmoeting vertelde ik u dat uw parfum zo heerlijk rook. Nu weet ik wat ik werkelijk heb geroken, het is de heerlijke geur van Christus die u verspreidt.’ Ze glimlacht en pakt mijn hand.   

Hoe is het met jouw geur?  

Vrouwen, laten we ons drukker maken over of we Jezus’ liefde verspreiden en zijn woorden gehoorzaam zijn, dan dat we ons druk maken over ons imago. Zoals er op het laatste Zij Lacht-event prijkte bij binnenkomst: ‘The world has enough  women  who know how to  do  their hair. It needs women who know how to do hard and holy things.’ – Ann Voskamp 

De wereld heeft vrouwen nodig die Jezus navolgen. De wereld heeft ogen nodig die vaker in de ogen van hun medemens kijken dan in de spiegel. De wereld heeft oren nodig die vaker luisteren naar de gebroken harten van mensen, dan dat ze luisteren naar eindeloos veel inhoudsloos gepraat.
De wereld heeft stemmen nodig die vaker goed spreken over Jezus dan kwaad spreken over anderen. De wereld heeft jou, navolgster van Christus, nodig. Om een goede geur te verspreiden van Jezus. Ga vandaag in die wetenschap de deur uit en deel uit wat je is gegeven. Zodat mensen ons aankijken en als het ware zeggen: ‘Nu weet ik wat ik werkelijk heb geroken, het is de heerlijke geur van Christus die je verspreidt.’ 

“En God zij dank, Die ons in Christus altijd doet triomferen  en door ons de geur van Zijn kennis op iedere plaats openbaar maakt. Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan; voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam? Want wij zijn niet als zovelen, die handeldrijven met het Woord van God, maar als in oprechtheid, maar als vanuit God, voor Gods aangezicht, spreken wij het in Christus.” 
(2 Korinthe 2: 16-17, HSV)  

Aan de slag!  

  • Aanbid Jezus en lees én leef uit zijn woorden. Mira vertelde mij dat ze niet zonder tijd met God kon, dat is de bron van haar leven. 
  • Bid voor het werk wat Mira doet en vraag om vrede en moed om te blijven volharden als christen in Egypte. 
  • Wil je nog dieper in dit onderwerp duiken? Lees hierde overdenking van Inge!

Deel deze overdenking

  1. Jeanet schreef:

    Amen! Een eye-opener deze ochtend. Dank je wel!

  2. Yael schreef:

    Wauw wat een mooie getuigenis!

  3. Mirjam schreef:

    Wat een toffe inspirerende blog!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap