De verbazende boodschap van geslachtsregisters voor jou!

17

sep

Lianne Bakker

Een tijdje geleden hoorde ik dat de meeste Joden die tot geloof komen, dit komen door Genesis 5 en Mattheüs 1. Geïntrigeerd ging ik op onderzoek uit om te zoeken waarom precies die hoofdstukken dan zo belangrijk en indrukwekkend zijn. Al gauw bleek hetgeen waar ik altijd even overheen scande een aantal hele diepe betekenissen te bevatten: de geslachtsregisters. De verborgen, maar toch niet zo verborgen, boodschap in de geslachtsregisters maakte me nieuwsgierig naar meer en ik zocht verder. En vond meer. Ik geloof dat je net als ik verbaasd zult zijn van de diepte van Gods woord, zelfs als het zoiets simpels en ‘saais’ lijkt te zijn als een geslachtsregister, weet Hij ons elke keer weer te verbazen met zijn creativiteit. Lees gauw verder om te zien over welke verborgen boodschap ik het heb.

Het geslachtsregister van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham.
– Mattheüs 1:1 (HSV)

De namen

Op het eerste gezicht lijkt de lijst in Genesis 5 gewoon een ‘normaal’ geslachtsregister. Maar als je verder gaat kijken, heeft God een prachtige boodschap in die namen gemaakt. Laten we de eerste tien namen in de lijst pakken, want dat zijn voor nu even de meest opvallende: Adam, Seth, Enos, Kenan, Mahalaleel, Jered, Henoch, Metusalach, Lamech en Noah.

Ik zal hieronder de namen nog eens zetten, maar dan met hun betekenis in het Hebreeuws erbij.

Adam = Mens

Seth = bestemd tot

Enos = sterfelijkheid

Kenan = leed

Mahalaleel: Gezegende God

Jered = neerkomen

Henoch = onderwijs of begin

Methuselach = Zijn dood brengt

Lamech = klagen of krachtig

Noach = troost of rust

Alles na elkaar staat er dus: De mens is bestemd tot sterfelijkheid en leed. De gezegende God kwam neer en onderwees. Zijn dood brengt dat klagenden rust vinden.

Hoe tof is dat?! Gewoon even tien namen die bijna helemaal aan het begin van de Bijbel al het hele evangelie vertellen. En deze tien namen zijn over een tijdspanne van ruim 1000 jaar gegeven! God openbaart hier, direct na het verhaal van de zondeval al gedetailleerd wat zijn reddingsplan is nu het fout is gegaan in de hof van Eden.

De getallen 14 en 42

Al de geslachten dus, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische ballingschap zijn veertien geslachten; en van de Babylonische ballingschap tot Christus zijn veertien geslachten.
– Mattheüs 1:17 (HSV)

In het Hebreeuws zijn getallen en hun betekenissen erg belangrijk. Zo heeft elke letter een getalswaarde en een eigen betekenis. Het optellen van de letters van een bepaald woord, zeggen dan ook weer wat over dat woord. Klinkt heel ingewikkeld, maar ik ga het proberen uit te leggen vanuit Mattheüs 1.

We zien dat Mattheüs meerdere keren noemt dat er 14 geslachten waren. Dingen die herhaald worden, vragen om je aandacht, dus laten we eens verder kijken naar die getallen. De letter die getalswaarde ’14’ heeft is de Yud, wij kennen hem als de J/Y/I. Yud betekent ‘hand’. Onthoud dat even.

Dan noemt Mattheüs specifiek dat er 3×14 geslachten waren van Abraham naar Jezus. Voor joden zit er betekenis in 3×14, want de Israëlieten hadden in totaal 3×14 (=42) kampeerplaatsen van hun vertrek uit Egypte tot hun aankomst in het beloofde land. Het getal 42 staat voor Joden dus voor de weg van/naar verlossing.

Vanuit alle profetieën wisten de joden dat ze aan het wachten waren op ‘de Zoon van David’, ‘waar Gods hand op is’, die ‘verlossing zou brengen’. Door dus heel specifiek de naam David meerdere keren te noemen en vervolgens nog meer nadruk op de getallen 14 en 3×14 (-42) te leggen, wordt ter plekke verklaard dat Jezus de Messias is. Hij is de Zoon van David, de Hand van God rust op Hem en Hij zal de weg naar Verlossing zijn!

Een imperfecte geslachtsllijn

Ik heb het even opgezocht en er is al vaker een overdenking geschreven bij Zij Lacht over het geslachtsregister in Mattheüs 1. De schrijfster van die overdenking wijst jou en mij op de imperfectie van de geslachtslijn waar Jezus uitkomt. In de tijd waarin deze lijsten zijn geschreven, werden ze juist gemaakt om te imponeren: kijk hoe groot mijn familie was, of: kijk hoeveel goede dingen er zijn gebeurd in mijn familielijn. De lijn van Jezus is allesbehalve dat, het is een lijn vol met heidenen en overspel. Met bedriegers en moordenaars. Daar kwam de redder en verlosser van de wereld uit: imperfectie.

Wat betekent dit voor jou en mij?

Als christenen leren we dat God alles in zijn hand heeft en dat niets toeval is. God plant en kent het volledige plaatje en het eindresultaat. Deze geslachtsregisters en de diepe lagen die God daarin heeft gebouwd wijzen mij daar weer opnieuw op. Weten wat ik nu weet over de geslachtsregisters en de diepere lagen ervan, geeft mij rust. Want hoe fout de keuzes die ik maak soms ook kunnen zijn, God werkt met wat Hij heeft. Hij kiest ervoor om het te gebruiken en dan krijgt Hij het in al zijn wijsheid en creativiteit voor elkaar om er zulke mooie boodschappen mee te kunnen maken.
En als Hij dat al kan met mensen die zich daar misschien helemaal niet altijd bewust van waren, hoeveel te meer kan Hij jou en mij dan gebruiken als wij ons laten leiden door zijn hand?

Als we er dag in, dag uit voor kiezen om Hem te volgen, zodat Hij zijn verhaal kan verder schrijven. Persoonlijk vertrouw ik volledig op Iemand die met zulke variabelen zo’n prachtig plaatje kan maken. En jij?

Aan de slag!

– Neem de tijd om God te bedanken voor zijn creativiteit en vraag hoe Hij jou wil gebruiken in zijn plannen met deze wereld.

– Hoe ziet jouw geslachtslijn eruit? Vertelt het ook het verhaal van Gods redding? Vraag God om hulp om dit zo te maken!

Bronnen
Naar: ‘De verborgen boodschap in geslachtsregisters’ – Peter Steffens

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Lianne voor deze mooie overdenking en uitleg! Héél bijzonder, waardevol.

  2. Carola schreef:

    Blijft bijzonder! Tof!
    Bedankt hoor voor je overdenking
    Lieve groet,
    Carola

  3. T.on schreef:

    Hallo,

    Mooi stuk. Vraagje. waar kan ik de betekenis van Kenan = leed vinden. Ik vind wel de betekenis ‘bezitting’ of ‘bezit’.

    Groet Ton

  4. Henk Hempenius schreef:

    Had ik ook nooit zo gezien. Wat bijzonder en wat een boodschap.

  5. Henderikus Hempenius schreef:

    Heel bijzonder, had ik nog nooit zo gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap