‘Zwijg, wees stil!’ Hoe gaan we om met stormen in ons leven?

04

feb

Gastblogger

Stormen in je leven, wie kent ze niet? Allemaal hebben we weleens te maken met storm in ons leven. Soms is de storm kort en hevig, en op andere momenten heb je het idee dat de storm maar blijft razen en de wind niet wil gaan liggen. Hoe dan ook, een storm kan je leven flink door de war waaien en soms ook aan het wankelen brengen. Heb jij geloof en vertrouwen dat Jezus in de storm jouw rust is? Dat Jezus alles onder controle heeft, tegen de storm spreekt en zegt ‘Zwijg, wees stil!’ Ontdek dat Jezus jou rust wil geven in de storm. 

De storm op het meer

In de evangeliën van Matteüs, Markus en Lukas kunnen we het verhaal lezen over de discipelen die samen met Jezus naar de overkant van het meer voeren, toen er plots een storm opstak. De golven waren hoog en de boot maakte water en ze dreigden te zinken. De discipelen waren bang, terwijl Jezus rustig lag te slapen. Vóór dit incident op het meer trokken de discipelen al een tijdje met Jezus op, ze waren getuige geweest van genezingen en wonderen die Jezus verrichtte. Diezelfde dag nog kregen ze samen met vele anderen onderwijs van Jezus, Hij had hen verteld over het Koninkrijk van God en verschillende gelijkenissen met hen gedeeld. Je zou kunnen denken dat de discipelen dan toch wel aardig goed wisten wie Jezus nu was, en waar Hij toe in staat was. Maar nu de storm tekeergaat zijn ze toch angstig en bang dat ze omkomen. Beseffen ze dan toch nog niet wie ze aan boord van hun boot hebben?

“Toen het al laat was geworden, zei Jezus: “Laten we naar de overkant van het meer varen.” Ze verlieten de grote groep mensen en voeren weg met Jezus die al in de boot zat. Er voeren nog andere bootjes met hen mee. Het begon te stormen. De golven sloegen in de boot, zodat hij volliep. Maar Jezus Zelf lag achter in de boot tegen het kussen te slapen. Ze maakte Hem wakker en riepen: “Meester! Kan het U dan niks schelen dat we zinken?” Jezus werd wakker en zei streng tegen de wind en het meer: “Zwijg, wees stil!” En de wind ging liggen en het water werd helemaal rustig. Hij zei tegen hen: “Waarom zijn jullie zo bang? Waarom hebben jullie geen geloof?” Ze waren geschokt en ze zeiden tegen elkaar: “Wie is Hij toch? Zelfs de wind en het water gehoorzamen Hem!”
(Markus 4: 35:41, BasisBijbel)

Wie is Hij toch?

Je zou kunnen denken dat de discipelen al zoveel gezien en gehoord hadden dat ze nu toch wel goed wisten wie Jezus was, en dat ze al vertrouwd waren met de bovennatuurlijke kracht die Hij had door de Heilige Geest. Toch brengt deze storm ze weer aan het twijfelen en worden ze door angst overvallen.

Herkenbaar in ons eigen leven, toch? Dat in de storm van het leven de angst en twijfel je aanvliegt, ondanks dat je misschien wel al een tijdje samen met Jezus wandelt.

De discipelen gaan uiteindelijk naar Jezus toe en roepen Hem om hulp. Jezus spreekt de wind en de golven toe en het wordt weer rustig op het meer. Opnieuw zijn de discipelen onder de indruk van wie Jezus is. Zo blijft Jezus ook mij nog elke keer verbazen, elke keer mag ik weer meer leren en zien van zijn grootheid. Het is, denk ik, ook logisch dat we steeds weer opnieuw verwonderd zijn, want Jezus is altijd groter dan wij ons kunnen voorstellen.

Jezus, de Zoon van God, die zelf zijn heerlijkheid, die Hij bij God de Vader had, aflegde om in ons midden te komen wonen, bekrachtigd met de Heilige Geest, demonstreerde op aarde de liefde van de Vader en de krachten van zijn Koninkrijk. Deze Jezus is niet veranderd! Ook vandaag de dag mogen wij getuigen van wat Jezus doet in ons leven.

Wie is Jezus voor jou? Sta je daar nog weleens bij stil, ben je nog weleens verwonderd? Hoe helpen deze gedachten jou als het begint te stormen in je leven?

Zwijg, wees stil!

Als de storm tekeergaat in je leven, en je overmand wordt door zorg en angst, op wie of wat stel jij je vertrouwen? Je mag je vertrouwen stellen op Jezus die altijd in jouw levensboot aanwezig is!

Hij leeft in jou! Roep Hem aan, maak Hem wakker en geloof dat Hij spreekt: “Zwijg, wees stil.”

Soms verandert de situatie niet gelijk, soms zelfs helemaal niet, maar Jezus wil jouw rustpunt zijn te midden van de storm. Je mag je hoop stellen op Hem en erop vertrouwen dat Hij deze storm ten goede laat medewerken, ook al snap je daar vaak helemaal niks van op het moment dat het water je tot aan de lippen staat.

Maar Jezus is erbij en Hij wil jouw ziel tot rust brengen. Je mag erop vertrouwen dat je met Jezus in je boot veilig op de plaats van jouw bestemming komt. Jezus is zoveel sterker dan de storm!

Aan de slag!

Stormt het momenteel in jouw leven? Maak Jezus (die in jou woont) ‘wakker’, roep Hem aan en vertrouw op Hem die zegt: “Zwijg, wees stil!”

In de Psalmen kun je lezen dat David in de stormen van zijn leven, tegen zijn ziel sprak om tot rust te komen. Ook jij mag in de stormen van je leven tot je ziel spreken:

“Alleen bij God vindt mijn ziel haar rust, van Hem alleen komt mijn redding.
Hij alleen is mijn rots en mijn redding, mijn burcht, nooit zal ik wankelen.
Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,van Hem blijf ik alles verwachten.
Hij alleen is mijn rots en mijn redding, mijn burcht, ik zal niet wankelen.”
(Psalm 62: 2-3 en 6-7, NBV)

Luister naar het lied Peace, Be still van Lauren Daigle.

Deel deze overdenking

  1. Dankjewel. Dit heeft me erg bemoedigd!
    Ook het gekozen lied erbij

  2. Gerdine schreef:

    Wat een mooie overdenking! Dankjewel.

  3. Anneke de jong schreef:

    Gister ook over gehad ,in de zondag preek .Stormen in ons Leven ,en de zelfde Bijbel tekste Dit is leiding dat ik dit weer mag Lezen En ken zeker de stormen i n mijn leven Psalm 107 :29 En ik die in gekleurd in mijn kleurbijbel Maar psalm 23 geeft mijn troost
    Groet Anneke

  4. Kim schreef:

    Prachtig :’) Dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap