Tegenwind

03

feb

Gastblogger

Tegenwind. Dit is wat de Van Dale erover zegt: ‘ongunstige wind’. Feit. Want wind tegen hebben, dat komt nooit gelegen. Toch? Wat kunnen we doen als er tegenwind door ons leven waait? Laten we ons omver waaien of lukt het ons om te blijven staan? Lukt het ons zelfs om, dapper, stap voor stap ons doel achterna te gaan? En misschien lukt het ons om ons hoofd niet teveel naar beneden te laten duwen, maar om de wind met opgeheven hoofd te trotseren. Misschien…


In het kader van goede voornemens heb ik me voorgenomen om weer vaker en met regelmaat te skeeleren. Het is vrijdagmiddag. Als er vandaag een moment is om mijn kans te pakken, dan NU! Maar het waait flink en de hemel is grijs behangen. Ik baal er stiekem wel een beetje van: ‘Dag, work-out’. Ik kijk richting onze zithoek. Op de bank zitten mijn man en onze twee jongste lieverds gezellig tv te kijken. Dat ziet er ook wel fijn en uitnodigend uit… Ik haal diep adem en spreek mezelf moed in. Mijn dochter Laura lijkt mijn tweestrijd te zien, want ze zegt: “Mama, we gaan bidden dat de wind stopt!” Zo gezegd, zo gedaan. “Wind, stop, in de naam van Je…”
Ik word onderbroken door een enthousiast roepend meisje: “Kijk, de zon schijnt!” Dit is een knipoog van boven. Ik trek snel mijn skeelers aan en hup, naar buiten.

Wat is het heerlijk. De zonnestralen verwarmen mij, ik geniet volop. Op sommige stukken heb ik wind mee, op sommige stukken wind tegen. Ik denk terug aan het moment thuis. Dat het zo waaide, dat de lucht grijs en grauw was. Aan Laura en ons gebed… ineens besef ik het: de zon schijnt. En ze schijnt de héle tijd! Ik laat dit feit op me inwerken. Het ontroert me. Ik ga in gesprek met mijn hemelse Vader: “Dank U wel, Papa. Dank u wel hiervoor. Dat u mijn ogen weer opent voor hoe U bent en hoe U werkt.”

Soms spreken we dingen uit. Genezing, verandering in een bepaalde situatie, voorziening, … en dan verwachten we natuurlijk vol geloof, dat God het wonder werkt. En het liefst gelijk óf nog beter op de manier hoe wij het graag willen zien. (Tenminste, als ik eerlijk ben, is dit stiekem wel soms het geval bij mij.)

Lieve koningsdochter, ik wil jou, ik wil mij, bemoedigen onze ogen open te houden en God te zien, ook als het misschien anders is dan wij verwachten of hopen. Hij weet wat Hij doet. Ik heb zo genoten van mijn rondje skeeleren. En geloof me: ik had ook echt af en toe flinke tegenwind. Maar omdat de zon scheen, waren ook de stukjes tegenwind mooi en uitdagend. Laat vandaag Gods liefde en Gods licht schijnen op jouw situatie. En laat los. Vertrouw. Ook al lijkt de wind nog even tegen te zijn en flink tekeer te gaan… Het is moeilijk. Het is uitdagend. Het is spannend. Maar het geeft rust. Het geeft vrede. Het geeft kracht. Het geeft God de ruimte om zich te openbaren in al zijn volheid om je te laten zien dat Hij genoeg is.

Dit is wat Hij wil, dat jij weet (niet alleen) voor vandaag:

“Want mijn plannen zijn niet jullie plannen. En ik doe de dingen op een andere manier dan jullie. Want net zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn mijn plannen hoger dan jullie plannen. Mijn plannen gaan jullie verstand ver te boven. De dingen die Ik doe, zijn voor jullie niet te begrijpen.”
(Jesaja 55:8-9, BasisBijbel)

“Want Ik weet wat mijn plannen voor jullie zijn. Ik heb mooie plannen voor jullie. Plannen vol vrede, niet vol ellende. Want ik heb een hoopvolle toekomst voor jullie.”
(Jeremia 29:11, BasisBijbel)

Ik bid dat wij, koningsdochters, dit diep in onze harten onthouden en het ons troost, moed, kracht, vrede, geloof en vertrouwen geeft. Niet alleen bij wind tegen, ook bij wind mee. Dat we altijd naar boven kijken. Want lieve zus, we hoeven niet tegen een grijs behangen hemel van verdriet, onzekerheid, onbegrip, moedeloosheid, …. te kijken, maar we mogen de Zo(o)n zien. Jezus zien. Zijn volmaakte liefde zien. Laten we samen met de apostel Paulus proclameren:

“Ik ben ervan overtuigd dat niets ons kan scheiden van Gods liefde. De dood niet, het leven niet, engelen niet, bovenaardse krachten niet, de dingen van vandaag niet, de dingen van morgen niet. Nee, er is geen enkele kracht die dat kan.
Hoe hoog we zijn gestegen of in welke diepte wij ons ook bevinden, niets kan ons scheiden van Gods liefde, die ons gegeven is in Christus Jezus, onze Heer.
(Romeinen 8: 38-39, HTB)

Bonuschallenge
Als je tijd hebt, zoek eens in de Bijbel psalm 46 op. Ik daag je uit, lees deze psalm en pas hem toe op jezelf – vooral het stukje over de stad:

“Er stroomt een rivier door de stad van God. Die rivier maakt de mensen blij. In die stad woont de Allerhoogste God. Daarom zal die stad niet veroverd worden. Vóór de dag begint, komt Hij de stad helpen.”
(Psalm 46: 5-6, BasisBijbel)

Ik geloof dat dit een profetisch woord van God is. Jij bent die stad. God woont in jou!  De rivier is een beeld van de Heilige Geest. Hij stroomt door jou heen. En daarom is het onmogelijk dat iets je kan scheiden van Gods liefde.

Luister het het lied Come Te Me van Jenn Johnson.


Gastblogger

Deze overdenking is geschreven door oud-schrijfster van Zij Lacht Debora IJkema.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Prachtige blog Debora! Bedankt.
    Wat geweldig he dat we alles wat ons bezighoudt bij God kunnen brengen , Hij zorgt!
    En heerlijk om te weten dat niets ons van Zijn liefde kan scheiden!
    Halleluja .

  2. Sjanetta schreef:

    Ja, zo herkenbaar!
    Ik voel me soms ontroerd door het feit dat ik weet dat God me hoort.Als ‘mijn’ gebed wordt verhoord;zeer geraakt en bevestigd in Gods liefde voor ons mensen…Maar dan ook weer zo vol vragen…God verhoort zoiets waarin ik vraag terwijl er in de wereld zoveel leed is,waarvoor ook gebeden wordt en hoe kan ik het dan rijmen dat hetgene waarvoor ik heb gebeden,wat eigenlijk ‘onbelangrijker’ is verhoord is…Ik heb dit pas ook zo ervaren en ik besefte ook;Laat dit voor mij een teken zijn en laat ik mijn vragen en zorgen bij God brengen en niet pogen “zelf God te zijn” door verklaringen of i.d. te gaan zoeken!
    Dankjewel voor jouw blog.Daarin voel ik me ook weer bevestigd om te lezen dat anderen daarin ook een weg zoeken!

  3. Kim schreef:

    Dankjewel :’) ! <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap