In zijn liefde zal Hij zwijgen – wat Zefanja ons leert over een zwijgende God

05

feb

Christa Noteboom

Stilzwijgend staat Hij daar. Van alle kanten rollen de beschuldigingen over Hem heen. Aanklachten, waar Hij geen aandeel in gehad heeft, maar die Hij met gemak bij zijn aanklagers aan kan wijzen. Onrecht. Dat is het juiste woord. De wereld op zijn kop: de schuldige aanklagers beschuldigen een onschuldige man. Als Hij opvliegend zou zijn, zou Hij opgestaan zijn en de mensen om zich heen de waarheid toegebeten hebben: ‘Jij was dat! En jij, jij bent nog véél erger! Je doet je wel zo goed voor, maar ondertussen…’ Maar Jezus doet dit niet. In zijn liefde blijft Hij zwijgen.

Een tijdje geleden appte een vriendin mij een prachtige tekst uit Zefanja:

“De HEER, je God, zal in je midden zijn, hij is de held die je bevrijdt. Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal hij zwijgen, in zijn vreugde zal hij over je jubelen.”
(Zefanja 3:17, NBV)

Ik weet niet hoe dat bij jou werkt, maar zulke mooie woorden hebben bij mij altijd even tijd nodig om te landen. Daar komt bij: deze beloftes werden specifiek tegen de stad Jeruzalem gezegd. Kan ik die zomaar op mijzelf toepassen? Moet ik dan ook de hoofdstukken ervóór op mijzelf toepassen, en mij dus aangesproken voelen als God zijn oordeel voorzegt?

Even terug in de tijd

Om dat te kunnen vaststellen, moeten we even terug naar Zefanja 1:

“Alles zal ik van de aardbodem wegvagen – spreekt de HEER. (…) Ik zal mijn hand naar Juda en de inwoners van Jeruzalem uitstrekken. Daar zal ik de Baäls, de afgodendienaars en de priesters vernietigen. Ik zal wegvagen wie op het dak knielt voor het sterrenleger aan de hemel, wie knielt voor de HEER en trouw aan hem zweert, maar tegelijk ook aan Milkom. Ik zal vernietigen wie de HEER de rug toekeert, hem niet zoekt en hem niet raadpleegt. (…) Dan (…) straf ik hen die zich aan wijn te buiten gaan en denken: De HEER doet geen goed en geen kwaad.”
(Zefanja 1: 2 – 6 en 12, NBV)

Aangesproken?!

De profetie gaat in dit stukje over de hele schepping en in het bijzonder over Juda en Jeruzalem. Kort samengevat spreekt de Heer een aantal groepen aan:

  • Astrologen, die de sterren vereren (en daarmee occulte machten)
  • Gelovigen, die zich niet alleen aan de HEER, maar ook aan hun afgod wijden
  • (Voormalig) gelovigen, die de HEER niet (meer) zoeken of om raad vragen
  • Mensen die doen waar ze zin in hebben en denken dat God er niets mee doet

Als ik de profetie lees, is het voor mij een brij vol woorden van oordel over slechte mensen. Maar als ik het samenvat komt het ineens heel dichtbij. Ik kan me momenten herinneren dat ik wel trouw wilde zijn aan de HEER, maar ook erg op kon gaan in wat het leven te bieden heeft. Of dat ik er achter kwam dat ik al weken lang door leefde, zonder de HEER om raad te vragen of überhaupt bij Hem stil te staan. Of… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik pas dus met enige regelmaat in het plaatje. Maar wat dan? Is Gods boosheid over mijn lauwe onvermogen zó groot, dat Hij mij van de aardbodem wil wegvagen? Hij weet toch waar ik van gemaakt ben en dat ik geestelijk wel gewillig ben, maar dat mijn ‘vlees’ zwak is? Het slechte nieuws is: ja, zó groot is Gods gekrenkte boosheid over mijn lauwheid, mijn van-twee-walletjes-willen-eten en mijn compromis-gevoeligheid.

Evangelie

Gelukkig is er ook goed nieuws. Jeruzalem krijgt het al aangezegd: na het oordeel komt Gods genade. God zal zélf de Held zijn, die bevrijdt. Omdat Híj zich door zijn beloftes aan zijn volk verbonden heeft, zal Hij in zijn liefde zwijgen over het onrecht dat Hem aangedaan is. In zijn vreugde zal Hij juichen over zijn volk, waar Hij zo zielsveel van houdt.

En dan kom ik automatisch bij Jezus uit. Hij is de Held Die bevrijdt –  zowel Jeruzalem, als ons. Toen zijn aanklagers Hem onterecht aanklaagden, bleef Hij zwijgen in zijn liefde en nam daarbij de terechte aanklachten van God over jouw en mijn leven op zich. Prachtig, hoe de Bijbel laat zien dat er in de hemel gejubeld wordt wanneer Jezus één ‘verloren schaap’ terugvindt.

Toekomst

Ben je afgedwaald, lauw geworden of eet je teveel van twee geestelijke walletjes? Er is goed nieuws: Jezus is de Held die ook jou bevrijdt. Samen met Hem mogen we het (eeuwige) leven aangaan. Als Hij terugkomt zullen we met eigen ogen zien wat Zefanja al mocht profeteren:

“De HEER, je God, zal in je midden zijn, hij is de held die je bevrijdt. Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal hij zwijgen, in zijn vreugde zal hij over je jubelen.”
(Zefanja 3:17, NBV)

Aan de slag!

  • Luister naar het lied ‘Verheugd over jou’ van ‘Woorden van Waarde’. Laat de liefde van God in zijn Zoon Jezus tot je doordringen. Prijs Hem voor zijn geweldige trouw aan de diepgaande beloftes die Hij in zijn Woord gegeven heeft.
  • Ken je Jezus nog niet als ‘de Held die jou bevrijdt’? Neem de tijd om Hem te zoeken. Lees voor jezelf Spreuken 8:17, Mattheüs 7:7-11 en 1 Johannes 1:5-9. Voel je vrij om te geloven dat God doet wat Hij zegt… 😉

Deel deze overdenking

  1. Esmee schreef:

    Dank je wel voor het delen van deze tekst en fijne uitleg!

  2. Kim schreef:

    Wow :’) Dankjewel! Zo ontzettend mooi :’) Hoe groot Gods genade is en hoezeer wij die nodig hebben :’-

  3. Auke de Schipper schreef:

    Mooie en duidelijke uitleg, dank je.

  4. Neeltje schreef:

    Prachtige uitleg van deze tekst die mij zoveel heeft aangesproken.
    Dankjewel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap