Zoek eerst het koninkrijk van God en al het andere zal u gegeven worden. – Is het echt zo simpel?

04

okt

Charlotte Molenaar

Als ik God zoek en op Hem vertrouw, zal Hij dan echt voor me zorgen? Wil Hij ook voor hele praktische dingen zorgen? Dit vroegen mijn verloofde en ik onszelf af. Is het echt zo simpel? Kunnen we echt vertrouwen dat God voor alle dingen zal zorgen? Als ik eerst het Koninkrijk van God zoek, zal hij dan echt al het andere ook geven? Ik kan je vertellen: het is echt zo simpel. God zorgt voor alle dingen. Dat zegt Jezus in Mattheüs 6:19-33. En dat heb ik geleerd uit de geschiedenis van mijn familie en in mijn eigen leven.

Mijn overgrootvader

Het is 1946. Mijn overgrootvader heeft zijn drukkerij verkocht en is met zijn gezin met zeven kinderen naar Apeldoorn verhuisd om daar aan de Theologische Universiteit te gaan studeren. Hij wil luisteren naar de opdracht: ‘Zoek eerst het Koninkrijk’, en heeft daarvoor alle financiële zekerheid moeten opgeven. De drukkerij had behoorlijk wat geld opgeleverd, maar een van zijn dochters belandt in het ziekenhuis en het geld is al snel op. Met veel creativiteit staat er elke dag een maaltijd op tafel, maar de kinderen groeien uit hun kleren. Gelukkig kunnen kleren makkelijk doorgegeven worden aan een jonger broertje of zusje, maar uiteindelijk zijn ze een keer versleten. Als mijn overgrootvader ziet dat het geld bijna op is en er geen nieuwe kleren gekocht kunnen worden, gaat hij op zijn knieën en vraagt God om voor zijn gezin te zorgen. Hij vertrouwt zijn gezin toe aan Gods zorg.

Een week later wordt er aangebeld. Er staan twee vrouwen voor de deur. Ze komen helemaal uit Dordrecht en ze hebben een zak kleren bij zich. Ze hadden gehoord dat het gezin van een student in Apeldoorn kleren nodig had. Dus ze zijn op de trein gestapt met een zak verzamelde kleren. Ze hebben de stem van God gevolgd en zijn zo door God gebruikt om een gebed te verhoren.

Mijn verloofde en ik

Het is 2021. Ik studeer net als mijn overgrootvader aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Mijn verloofde en ik zijn op zoek naar een huis waarin we kunnen wonen als we getrouwd zijn. We studeren allebei nog, dus we hebben niet veel financiële middelen. We hebben geen idee hoe we aan een woonplek moeten komen op de huidige woningmarkt, dus gaan we bidden. Bidden om een plek om te wonen, een plek die we thuis kunnen noemen. Twee maanden na onze verloving loop ik door het universiteitsgebouw om een tentamen te gaan maken. Ineens valt mijn oog op een advertentie op het mededelingenblad: een huis te huur voor een jong stel. En nog binnen budget ook. Vier weken later krijgen we de sleutel. We zijn met stomheid geslagen. We hebben gebeden om een plekje om te kunnen wonen en nu hebben we een compleet huis gekregen. God geeft ons nog veel meer dan we verlangen. De huisbaas had het verlangen om anderen aan een huis te helpen en is zo de verhoring van ons gebed. Daarna blijven de spullen die we nodig hebben binnen stromen. Van een ver familielid krijgen we een wasmachine, een kennis moet van zijn servies af en de buren hebben nieuwe gordijnen gekocht en wij mogen de oude gordijnen overnemen. We krijgen zoveel meer dan we verwacht hadden of waar we voor gebeden hadden.

Wees niet bezorgd

Zoek eerst het koninkrijk en al het andere zal u gegeven worden. Is het echt zo simpel? Ja. Blijkbaar wel. Dit is natuurlijk geen garantie dat je alle dingen krijgt die je wilt, maar Jezus zegt in Mattheüs 6 dat we met bezorgd zijn geen el aan onze lengte kunnen toevoegen. Oftewel: met bezorgd zijn schiet je helemaal niks op. Je verdoet je energie. Je kan je beter richten op het Koninkrijk van God, want God zal echt wel voor je zorgen. Wees niet teveel gefocust op de materiële dingen, want die gaan een keer voorbij. Alles wat je nodig zult hebben om te kunnen leven, zal God je geven. Zie je die vogels en bloemen niet? Als God voor hen zorgt, zal Hij zeker ook voor jou zorgen.

Maar zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
– Mattheüs 6:33 (HSV)

Dit vers heb ik altijd heel mooi gevonden, maar de praktijk vond ik altijd lastig. Maar nu heb ik het in mijn eigen leven meegemaakt en gezien. Ik hoop dat dit een bemoediging en aansporing voor jou mag zijn om ook in alles op God te vertrouwen. Hij is een goede God en zal je alles geven wat je nodig hebt, als je je richt op Hem en zijn koninkrijk.

Aan de slag:

  • Waar maak jij je op dit moment zorgen over? Schrijf het op en bid ervoor. Laat het vervolgens ook echt bij God en geniet van je dag.
  • Maak een lijstje met dingen waar God in de loop van jouw leven of dat van anderen in voorzien heeft. Dank Hem hiervoor en laat dit je vertrouwen voeden.
  • Luister het lied: Geen zorgen’ van Sela.

COMING SOON: ONLINE CURSUS ‘ZIJ HUILT’ MET TESSA VAN OLST

Schrijf je in en we brengen je direct op de hoogte als onze nieuwe cursus ‘Zij Huilt’ lanceert. In deze cursus neemt Tessa van Olst je mee in de moeilijke thema’s van het leven: depressie, angsten, verdriet, zorgen. Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaan we er als christen mee om? Hoe vinden we God temidden van dat alles? 

Deel deze overdenking

  1. H schreef:

    God zegt ook bid en ik zal je geven.. ben momenteel een boek aan het lezen over bidden en ontvangen!
    Een prachtig boek en om het kort samen te vatten We mogen bidden voor wat we willen als het Gods wil is, dus weten we zeker dat het Gods wil is bid er om als of je het al ontvangen hebt!

  2. Anoniem schreef:

    😢
    Bid al zolang om richting en herstel en ga alleen maar achteruit en bid ook om contact met Hem maar ook richting qua keuzes omdat ik vaak het verkeerde koos achteraf gezien

    OH God

  3. Ongetwijfeld hebben veel Christenen en Joden tot God gebeden om hen te sparen voor de gruwelijkheden van de concentratiekampen. Waarom zou God wel zorgen voor kleren en een woning en niet voor behoud van het leven van miljoenen mensen die ook in hem geloven?

  4. Charlotte Molenaar schreef:

    Beste Louis,
    De vraag die je stelt is heel terecht en ingewikkeld. Ik kan je hier geen makkelijk antwoord op geven, maar wat ik wel gezien heb, is dat door te handelen je gebeden van anderen kunt verhoren. Dat betekent niet dat iedereen gered wordt of dat je daadwerkelijk alles krijgt, maar denk eens aan de vele mensen die gered zijn door het gelovig handelen van andere mensen. Mensen die in verzet kwamen, onderdak boden.

    Mijn overgrootouders ontvingen wat ze baden, doordat iemand anders gelovig op pad ging. Wij vonden een huis, omdat iemand anders zijn geld op een goede manier wilde uitgeven.
    Dit is dus niet alleen een oproep tot vertrouwen, maar ook tot handelen: hoe kan ik iemands gebedsverhoring zijn?

    Hopelijk heb je hier iets aan? En anders hoor ik het graag.

  5. N.Boukes schreef:

    Beste mensen die dit lezen.
    Omdat ik gevonden werd na een épilepsie – insult, zit ik al bijna 2 jaar in een verpleeginrichting.Ik bid in geloof om herstèl, en om hulp voor mijn ongeloof.
    Er is hier onvoorstelbaar veel leed, pijn en nood, waar ik naar beste kunnen bijspring om lotgenoten te steunen en te helpen. Daar gebed voor vragen bij vrienden en familie gaat stroever en moeizamer dan je voor mogelijk zou houden. Iedereen heeft het ook zó drùk met zichzelf en weet ik veel, het journaal, sport kijken, eten koken, spelletjes spelen, wàt je maar kunt bedenken, dìt weet bijna niemand, ik zelf ook niet! Ik bid dat Jezus Héér is, óók , of júist, hiér! Met broederlijke groet,
    Nolle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap