Zo blij als een kind!

15

aug

Dorine

Vandaag was ik zo boos op mijn zoon! Ik stootte echt knoerthard mijn elleboog waarop hij breeduit naar mij gaat staan grijnzen, niet zo’n lach die kinderen weleens kunnen hebben als iemand zich pijn doet en zich geen houding weten te geven, hij stond gewoon echt te grijnzen. O, wat was ik pissig! Ik wil helemaal niet pissig op hem zijn! Ik hou van hem, het is mijn kind. Het maakt niet uit wat hij doet, hoe bont hij het ook maakt, ik zal altijd van mijn kind houden. Toen ik eenmaal was afgekoeld, hebben we het samen uitgepraat en heerlijk geknuffeld.

Bij het naar bed gaan zongen we samen het lied van Jonathan en Melissa Helser: ‘I’m no longer a slave to fear, I’m a child of God’. Mijn hart vulde zich met dankbaarheid. Ik ben ook een kind, een kind van God. Hij is mijn hemelse Vader. De bekende verzen uit Lukas schoten mijn gedachten binnen:

“Welke vader onder u zal aan zijn zoon, als hij hem om brood vraagt, een steen geven, of ook [als hij] om een vis [vraagt], hem in plaats van een vis een slang geven, of als hij ook om een ei vraagt, hem een schorpioen geven? Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?”
(Lukas 11:11-13, HSV)

Niet zo perfecte moeder

Ik probeer als moeder echt mijn best te doen, om mijn kinderen zo goed mogelijk op te voeden. Maar het is niet makkelijk, je neemt namelijk jezelf mee in je opvoeding en ik ben een imperfect persoon. Diegenen die het dichtst bij je staan, leren vaak deze imperfectie het beste kennen. Als ik als ‘slechte’ moeder met elke vezel in mijn lichaam van mijn kind houd en mij bedenk, dat mijn hemelse Vader de volmaakte liefde heeft voor mij, voor zijn kind, zijn dochter, dan word ik blij! Mijn hart vult zich met dankbaarheid.

Het volmaakte cadeau van God

De verzen die we net gelezen hebben gaan over bidden, God houdt van ons met een perfecte liefde. Wanneer onze kinderen honger hebben, geven we ze te eten. Dit doen we vaak naar ons beste kunnen. Wanneer we als volwassenen honger hebben en dat in gebed aan onze hemelse Vader vertellen, krijgen wij zoveel meer als waar we om gevraagd hebben. We krijgen de Heilige Geest in ons wonen.

Soms zijn we net kleine kinderen, we lezen deze verzen en denken dat God ons dus alles gaat geven waar we om vragen, of waarvan wij denken dat goed voor ons is. We worden een beetje boos, of misschien zelfs verbitterd, want er is maar één ding waar we om vragen en wat we niet krijgen. Als we dit denken, denken we heel beperkt. We denken aan onszelf, aan nu. God zien altijd het hele plaatje. Hij kijkt naar jou, naar de medemens, naar Zijn plan met de wereld en naar de toekomst. Hij weet het beste wat we nodig hebben, en Hij geeft het ons dat als we erom vragen. Zijn Geest, de Heilige Geest die ons leidt en wijsheid brengt. De Geest die ons steeds meer ten goede doet veranderen. De Geest die ons en elkaar opbouwt. Het volmaakte cadeau van God.

We krijgen nog zoveel meer!

Hier blijft het niet bij, we krijgen nog zoveel meer! Jezus belooft ons een eeuwig leven:

“Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken. Ik en de Vader zijn één.”
(Johannes 10:28-30, HSV)

Zo blij als een kind

Jij hebt ook een hemelse Vader die zielsveel van je houdt. Alles in Hem verlangt naar jou. Bedenk dat  je hemelse Vader van je houdt, ondanks de zonden die je gedaan hebt. Hij houdt van jou! Als je een fout hebt gemaakt, dan houdt Hij nog steeds van jou! Er is niets dat jou uit zijn handen kan rukken. Ga naar je Vader toe, belijd je zonden en Hij zal je het meest volmaakte cadeau geven en de belofte op een eeuwig leven met Hem. Als je dit beseft, word je blij. Zo blij als een kind.

Aan de slag!

Bid je mee?

Vader in de Hemel,

Dat te kunnen zeggen maakt ons blij, zo blij als een kind! U bent onze Vader en we kunnen ons geen betere Vader wensen. U bent God, U bent de allerhoogste, allermachtigste God en U verlangt naar ons. Hier zijn wij, ons hart en ons leven zijn van U. Vul ons met Uw Geest, leidt ons naar Uw hart, waar we Uw volmaakte liefde vinden.

Dank U wel dat we U Vader mogen noemen.

 Ik houd van U.

Deel deze overdenking

  1. C schreef:

    Amen!
    Sluit prachtig aan bij het dagelijks woord van vandaag;

    Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, houd
    vast aan Gods liefde, en zie uit naar
    de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken. — Judas 1:20-21

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap