Zinken als Petrus – herken je het?

22

jun

Mandy

Heb je ook zo snel de neiging om jezelf met anderen te vergelijken? Je kijkt om je heen of je het wel goed genoeg – of beter – doet. ‘Ben ik net zo goed als zij?’ ‘Doe ik wel voldoende?’ ‘Ja, ik ben zeker weten beter bezig dan hij!’ Je kijkt overal, behalve naar boven. Maar vaak begint het niet zo. Je start juist gemotiveerd, volledig gericht op de taak die God voor je heeft. Je werkt voor Hem en bent on fire. Je kunt je eigenwaarde helemaal loskoppelen van het werk dat je doet, omdat je zo met Hem bezig bent. Geweldig toch?

Maar op een gegeven moment – en er komt altijd een moment – verlegt je blik zich. Dwalen je ogen langzaam naar beneden en kijk je naast je, naar degenen die om je heen lopen. En niet alleen dat: je kijkt voor je, naar de weg die je nog moet afleggen. En naar beneden, naar je voeten die rennen. En je begint te vergelijken. En nog erger: te twijfelen.  

Je bent als Petrus.  

Petrus is volledig op Jezus gericht… totdat hij twijfelt 

Ken je het verhaal? De discipelen komen met een boot in een storm terecht en zien Jezus over het water naar hen toelopen. En dit is wat Petrus doet: 

“Petrus antwoordde: “Heer, als U het bent, beveel mij dan om over het water naar U toe te komen!” Jezus zei: “Kom!” Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe. Maar toen hij op de wind ging letten, werd hij bang en hij begon te zinken. Hij schreeuwde: “Heer, red mij!” Onmiddellijk stak Jezus zijn hand uit en greep hem. En Hij zei: “Je hebt niet genoeg geloof! Waarom ging je twijfelen?”
(Matteüs 14: 28-31, BasisBijbel) 

Herken je jezelf?  

Zolang Petrus zijn ogen op Jezus gericht houdt gaat het goed. Hij vertrouwt Hem, en het resultaat? Hij loopt op water! Maar dan komt het moment. Petrus wordt afgeleid door zijn omstandigheden en wordt bang. Hij verlegt zijn blik van Jezus naar zichzelf en begint te zinken. Letterlijk.  

‘Waarom ging je twijfelen?’ 

Pff, wat een ongelofelijk herkenbare situatie. Niet écht, want lopen op water is mij nog nooit gelukt. Op zo’n drijvend vlot balanceren is al flinke een uitdaging… Maar geestelijk gezien ben ik, ben jij, wel eens als Petrus geweest. Geestelijk loop je vol vertrouwen op water, totdat je om je heen kijkt. En wat zegt Jezus dan tegen je? ‘Waarom ging je twijfelen?’ 

Ja, waarom eigenlijk?  

Omdat ik mezelf niet kan redden, en jij ook niet. Om in het voorbeeld van Petrus te blijven: hij zorgde er zelf niet voor dat hij op het water liep, Jezus deed dat. En zodra Petrus niet meer op Jezus lette, verloor hij de mogelijkheid die Jezus hem bood. Een beetje als het gaspedaal in een auto. Als we onze voet eraf halen vallen we stil. Er gebeurt letterlijk niks meer. En het zorgt ook nog eens voor levensgevaarlijke situaties, vooral als we het op de snelweg wagen te doen. Zonder ons gaspedaal zijn én komen we nergens.  

Jezus nodigt ons uit om continu op Hem te gericht te blijven, maar laten we eerlijk zijn: dat is een enorme uitdaging en lukt niemand 100%. Wat we wel kunnen leren is eerder ontdekken dat we ons gaspedaal hebben losgelaten. Dat we onze blik van Hem hebben afgetrokken en om ons heen zijn gaan kijken. Dat kan een hoop ellende, en stilstand, voorkomen. Maar hoe doen we dat?  

Er is geen gemakkelijke, eenmalige oplossing. Een magische pil die je kunt slikken waardoor je ‘Superchristen’ wordt. Je geloof is een relatie met God en kost tijd en moeite. Gaat met ups en downs, vallen en opstaan. Hoe blijven we onze valkuilen dan voor?  

Aan de slag! 

Door één ‘simpel’ gebed te bidden: help mij om vandaag op U gericht te blijven. Is dat waterdicht? Nee, we zinken waarschijnlijk nog steeds. We blijven mensen en we maken fouten. Maar God hoort onze gebeden. En werkt zelfs wanneer we ze zélf tegenwerken.
Ben je bang dat je het vergeet? Zet een herinnering in je telefoon – iedere dag, totdat je het automatisch doet. Ik geloof dat er kracht schuilt in onze gebeden, zelfs als we ze maar half geloven. De kracht ervan ligt niet in de woorden die wij zeggen, maar wat God ermee doet. Geloof je dat?

Het nummer ‘Ik kan niet zonder U’ geeft dit prachtig weer.  

Deel deze overdenking

  1. Lina schreef:

    Prachtig. Het trof me recht in m’n hart!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap