Zij volgt Jezus – de Kananese vrouw zoekt ontferming

02

mrt

Marleen Wieringa

Jezus volgen, hoe doe je dat? Dit is een vraag die ik mijzelf ook wel eens stel. Het zou fijn zijn als er een briefje uit de hemel in de brievenbus terecht komt met het antwoord op de vraag die je aan God gesteld hebt. De ervaring is dat dit niet gebeurt, helaas. Dus moeten we een antwoord krijgen via een andere weg, bijvoorbeeld met een terugkerende gedachte of door woorden uit de Bijbel. Wat als je Jezus tegen het lijf aan loopt? En je hebt de mogelijkheid om alles aan Hem te vragen maar Hij geeft geen antwoord, wat doe je dan? Laat je het erbij zitten of ga je achter Jezus aan? Precies dit overkwam de Kananese vrouw en vandaag mogen we van haar leren, lees je mee?

En Jezus ging van daar weg en vertrok naar het gebied van Tyrus en Sidon. En zie, een Kananese vrouw, die uit dat gebied kwam riep naar Hem: Heere, Zoon van David ontferm U over mij! Mijn dochter is ernstig door een demon bezeten. Maar Hij antwoordde haar met geen woord. En Zijn discipelen kwamen naar Hem toe en vroegen Hem: Stuur haar weg, want zij roept ons na. Hij antwoordde en zei: Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.

Maar zij kwam dichterbij, knielde voor Hem neer en zei: Heere, help mij! Hij antwoordde echter en zei: Het is niet behoorlijk het brood van de kinderen te nemen en naar de hondjes te werpen. Zij zei: Ja, Heere, maar de hondjes eten ook van de kruimels die er vallen van de tafel van hun bezitter. Toen antwoordde Jezus en zei tegen haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter was vanaf dat moment gezond. Mattheus 15: 21-28 (HSV)

Een Kananese vrouw, die zowel beschreven wordt in Mattheus als in Markus. Er is niks bekend over deze vrouw en haar dochter. Geen naam, geen achtergrond informatie, alleen dat deze twee vrouwen uit Kanaän komen. Deze vrouw die Jezus aanspreekt moet van zijn bestaan geweten hebben, ze spreekt Hem met een bijzondere naam aan ‘Zoon van David’ dit zeg je niet als je niet weet wie Jezus is.

Jezus de enige hoop

De dochter van deze vrouw is bezeten van een demon en Jezus is nog de enige hoop. Als de vrouw Hem aanspreekt wordt ze totaal genegeerd, ze krijgt geen reactie terug. Wat vrij bijzonder is, want zou Jezus ooit mensen bewust negeren?

Een niet verwachte reactie

In de Bijbeltekst valt uit te halen dat Jezus niet van plan was om deze vrouw te helpen, het liefst wil Hij verder lopen, Hij zegt namelijk: Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël. Oftewel alleen voor de mensen van zijn eigen volk, dus niet de mensen van andere volken en stammen. De vrouw blijft volhouden en blijft vragen voor genezing voor haar dochter. Dan komt Jezus opnieuw met een antwoord en vergelijkt haar met een hond, wat in die tijd heiden betekent. Dit brengt de vrouw niet van haar stuk en geeft Jezus een weerwoord. Uiteindelijk luistert Jezus naar de vrouw en de demon is uit haar dochter verdreven.

De vrouw had vertrouwen in Jezus, zij was ervan overtuigd dat Hij haar kon helpen. Al negeerde Hij haar en kreeg ze antwoorden waar zij niks mee kon. Ze moest wel want dit was haar enige kans.

De wanhoop nabij

Wat zou die vrouw allemaal geprobeerd hebben om haar dochter te helpen? Misschien zijn er allerlei reinigingsrituelen plaatsgevonden, zijn er mensen langs geweest om geprobeerd te hebben de demon te bedrijven. Misschien was Jezus wel de laatste optie die ze nog had.

De vrouw bleef vertrouwen dat Jezus haar kon helpen. Zij volgde Jezus, ze moest wel, welke keus had ze anders nog?

Zij volgt wij mogen ook volgen

Hoe zit dat bij ons? Als wij een probleem hebben of ergens niet uitkomen, lossen we het zelf eerst op en gaan we dan pas naar God, of gaan we gelijk naar Hem toe en leggen we het voor Hem neer? Ikzelf probeer het meestal zelf op te lossen en als het niet lukt of het probleem blijft in mijn hoofd rondspoken dan pas ga ik naar God. En heel vaak heb ik spijt dat ik dat gedaan heb en niet meteen naar God gegaan ben. Ook al hoor ik niet meteen een antwoord of krijg ik geen reactie en blijft het stil boven. Ik weet dat Hij er is en dat Hij mij hoort. En die gedachte alleen al geeft rust. Ik hoef het niet alleen te doen.

De Kananese vrouw kreeg eerst ook geen antwoord, maar ze bleef vertrouwen op God, ze bleef hopen dat Jezus haar wilde helpen. Ze knielde neer voor zijn voeten in de hoop dat Jezus haar wil helpen. Jezus hoort jou ook, Hij wil jou ook helpen en daar hoef je alleen voor te geloven. Volg Jezus want Hij is de weg, de waarheid en het leven.

Aan de slag!

Wat heb jij nodig om Jezus vandaag de dag te gaan volgen? Wat vind je moeilijk en wat vind je makkelijk?

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Marleen voor deze mooie blog.
    Je schrijft: Volg Jezus, want Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven! Helemaal waar, maar Hij is ook Overwinnaar, en dat is ook een reden om met alles wat ons bezighoudt naar Hem te gaan! Staan in Zijn overwinningskracht. Opwekking 354 zegt het zo mooi!

  2. Juliette schreef:

    In het verhaal van de kananese vrouw wordt jezus vaak afgeschilderd als iemand die tamelijk ruw praat tegen een vrouw die hulp vraagt. Klopt dit wel ? De vrouw is een Kanese en het boek richteren vertelt dat kananieten temidden van israelieten bleven wonen . Deze vrouw acht zich slaaf van het volk israel en onrein in de ogen van joden, maar Jezus ziet haar niet zo. Zij vraagt of jezus zich wil ontfermen en erkent hem als zoon van David. De discipelen zien dat anders , onrein is onrein. De uitspraak over honden is gericht aan de discipelen, hij wil ze herrinneren aan het voorval met de farizeen voorafgaande aan deze ontmoeting toen Hij als een hond werd behandeld en de hele geschiedenis ook over rein en onrein ging. Ik ben júist voor jou gekomen vrouw: de verloren schapen van het huis van israel. Deze vrouw die om redding vraagt mag deel uitmaken van Gods volk en mag zeggen jes 56:3. In de bijbel zijn honden degene die Jezus belaagden, oa de schriftgeleerden die hem tergden. Jezus echter ziet haar als een dochter, een kind van God,en Hij wil haar, Het brood niet onthouden. Waarom het brood naar de leiders werpen als zij het nodig heeft ? Hier is een dochter van God die een onreine geest heeft ( zo ziet zij zichzelf ) en weet dat haar hulp vd heere is. Zo wordt deut 10:18 waarheid. Zij wil zich als kind van God voegen bij de Eeuwige en Zijn volk en net als Ruth wil ze zeggen : uw volk is mijn volk en uw God is mijn God. Uw Thora is mijn Thora. Wat eerst niet mogelijk was, komen in de tempel, is nu mogelijk.
    Op geen enkele wijze is Jezus hard tegen haar want Hij zegt tegen de discipelen dat hij voor haar gekomen is als dochter van Israel.

    Na deze uitleg snapte ik dit verhaal ineens en wil het daarom graag delen. Jezus is vol liefde, juist richting deze vrouw.

    Nog meer verdieping kun je lezen in het boek van gertruud bakker : de joodse jezus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap