Zij huilt – Psalm 56, een geloofsbelijdenis ondanks tranen

01

okt

Marije Brandwijk

Misschien zijn er momenten in je leven dat je er niets meer van begrijpt, alles lijkt onduidelijk. Het lijkt alsof alles alleen maar erger wordt, het voelt alsof je aangevochten wordt. Dan kun je soms heel wat tranen laten van onbegrip, van oneerlijkheid, en het uitroepen naar God. Herkenbaar? De afgelopen maanden heb ik dit ook ervaren in mijn leven, wat heb ik een vragen gesteld aan God. Juist toen ik het nodig had, werd er op zondag gepreekt over Psalm 56. Daar spreekt David een belijdenis uit. Ondanks zijn moeilijkheden kan hij zeggen: ‘Dit weet ik, dat God met mij is.’ Een belijdenis die ons hoop kan geven in tijden van verdriet. Lees je mee wat David te zeggen heeft?

Davids tranen

David schrijft deze psalm wanneer hij gevangen is genomen door de Filistijnen bij Gath. Hij heeft al heel wat moeilijkheden meegemaakt: achtervolgingen, mensen die hem iets willen aandoen. Zo schrijft hij: Wees mij genadig, o God, want de sterveling wil mij opslokken; de hele dag onderdrukt mij de bestrijder. (Psalm 56:2, HSV)
David is zijn leven niet zeker, hij wordt voortdurend met de dood bedreigd. Hij weet niet waar hij de volgende nacht zal slapen, wat er nu weer zal gebeuren, wanneer hij weer zal moeten verkassen omdat het niet meer veilig voor hem is. Ik kan mij voorstellen dat hij heel wat gehuild heeft, moe van het feit dat hij telkens moet verhuizen, dat er niets zeker is in zijn leven.

Toch weet hij dat God hem ziet, dat is de enige zekerheid in zijn leven. Hij schrijft zo ook: Ú hebt mijn omzwervingen geteld; doe mijn tranen in Uw kruik. Staan zij niet in Uw register? (Psalm 56:9, HSV)
Hij heeft een vast vertrouwen dat God hem ziet, in alle omzwervingen. Dat Hij zijn tranen ziet en ze zelfs opvangt. David was helemaal vastgelopen met zichzelf en kon niet anders dan zich in tranen helemaal overgeven aan God. Wat een mooi beeld, hè? God is er ook in jouw verdriet, in jouw tranen. Hij weet waarom je huilt, Hij kent de moeilijkheden in je leven. Hij houdt rekening met de tranen van zijn kinderen, Hij gaat niet aan hun zorgen voorbij.

Davids geloofsbelijdenis

Onder alle omstandigheden kan niets veranderen aan het feit wat David écht weet, waar hij zich aan vastklampt. Het geloof van David is een vast geloof, van zekerheid en een stellig vertrouwen. Niets kan hem afhouden van dat geloof. Wanneer alles onzeker is, hij niets meer zeker weet, klinkt daar een geloofsbelijdenis: Dan zullen mijn vijanden terugdeinzen, op de dag dat ik roep. Dit weet ik: dat God met mij is. (Psalm 56:10, HSV)

Deze tekst raakt mij. David spreekt het zo kort en krachtig uit, met veel zekerheid. Hij maakt het eigenlijk heel simpel, er hoeven weinig woorden voor gebruikt te worden om zo’n diepe geloofsbelijdenis te delen. Hoe mooi is het, dat wanneer je je afvraagt hoe het allemaal verder moet, als je het niet meer weet, je de woorden van David mag herhalen. Dat je mag zeggen: ik weet allemaal niet hoe het verder gaat, wat er verder nog gaat gebeuren, maar dit weet ik: dat God met mij is. In de grondtekst staat het net op een andere manier geschreven, daar staat: dat God voor mij is. Hij is voor je, niet tegen je. Hij heeft het beste met je voor.

Door de hele psalm klinken verder woorden van vertrouwen en geloof. Ze worden meerdere keren genoemd. Zo lezen we in vers 4 & 5 ook: In God prijs ik het woord, in de HEERE prijs ik het woord. Ik vertrouw op God, ik vrees niet; wat zou de mens mij kunnen doen? (Psalm 56: 11-12, HSV)

Hoe kan David deze belijdenis doen?

Je vraagt je misschien af, hoe komt David aan deze zekerheid? Hoe kan het dat hij ondanks alles in zijn leven deze belijdenis kan doen? Op grond van wat hij over God gehoord heeft door de vele mensen die hem voorgingen, die hem grootbrachten. Hij heeft zelf in zijn leven ook veel dingen meegemaakt, daar heeft hij keer op keer gezien hoe God voor hem zorgt.  
Hoe komen wij aan die zekerheid? Ik denk dat het kort maar krachtig is: open je Bijbel & bid of je ook dit geloof mag ontvangen. God laat in zijn Woord zien wie Hij is, hoe onveranderlijk Hij is en dat Hij onze tranen ziet.  Ik hoop en bid dat de belijdenis van David ook die van jou mag worden, want wat een getuigenis mag er dan uitgaan van jouw leven.

Aan de slag!

  1. Luister vandaag naar dit lied: Opwekking 806- Soeverein
  2. Schrijf de geloofsbelijdenis van David op. Leg het blaadje ergens neer, zodat je eraan herinnerd wordt.

Deze overdenking is geïnspireerd door een preek van Ds. J.W. Schoonderwoerd.


COMING SOON: ONLINE CURSUS ‘ZIJ HUILT’ MET TESSA VAN OLST

Schrijf je in en we brengen je direct op de hoogte als onze nieuwe cursus ‘Zij Huilt’ lanceert. In deze cursus neemt Tessa van Olst je mee in de moeilijke thema’s van het leven: depressie, angsten, verdriet, zorgen. Wat zegt de Bijbel erover? Hoe gaan we er als christen mee om? Hoe vinden we God temidden van dat alles? 

Deel deze overdenking

  1. Anoniem schreef:

    Zij huilt, inderdaad en ik bid al zolang om richting en herstel en ga alleen maar achteruit

    Bid ook om Hem te ervaren

  2. Renee schreef:

    Lieve Anoniem, wat ontzettend naar om te lezen!
    Ik zal ook voor je bidden om bevrijding en herstel!

    God ervaren is geen gevoel, maar een feit! Hij IS erbij! Dank Hem daarvoor, nu zie je het niet en ervaar je het niet maar het is gewoon wel zo! Zelfs al ga je door een dal van schaduwen des doods ( psalm 23) je hoeft geen kwaad te vrezen want Hij is bij je!
    Ik bid je Gods rust en vrede toe! Houd moed🙏🏻💕

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap