Zelfs door bloemkool en spruitjes heen, bewijst God zijn eindeloze trouw

11

dec

Natascha de Goey

Wat is het toch geweldig mooi, dat wij een God mogen dienen die gewoon praktisch denkt. Niks geen zweverig gedoe met klankschalen, wierrookstokjes, zen-meditaties, en ondertussen rammelen van de honger! Onze God zit niet ver boven ons, onaantastbaar hoog en belangrijk te zijn! Hij  is volop aanwezig in ons dagelijkse leven, Hij weet wat zijn schepselen nodig hebben en soms is dat gewoon bloemkool, spruitjes of een verse krop sla met een komkommer.

Maar de Heer is getrouw, Hij zal u versterken en bewaren voor de boze. 
– 2 Tessalonicenzen 3:3 (HSV)

Recentelijk werd ik door dit gegeven weer diep getroffen. Wij hebben geen God die alleen maar werkt door splijtende rotsen en zeeën, water kan veranderen in wijn of wonderbaarlijke genezingen uitvoert. Natuurlijk, Hij kan het allemaal, Hij doet het ook allemaal, maar voor wie er oog voor wil hebben doet Hij nog zoveel meer! 

In een camper vechten voor leven 

Verblijvend in een camper vlakbij het ziekenhuis,  vecht een vriendin van mij op dit moment tegen een hersentumor. De dagelijkse bestralingen met daarbij horende lichamelijke en psychische klachten bepalen op dit moment het ritme van haar leven.  

Angst en onzekerheid wisselen elkaar af in hun strijd om de eerste plaats.  

Gods aanwezigheid is ineens in twijfel gekomen. Bestaat U eigenlijk wel? Bent U er eigenlijk wel? Waarom ervaar  ik Uw aanwezigheid niet en voel ik alleen maar duisternis, en angst wanneer ik weer voor de zoveelste keer op een brancard lig met mijn hoofd vastgeklemd, wachtend op de zoveelste bestralingssessie?

Waar bent U God? Ben ik eigenlijk wel uw kind? Hoor ik er wel bij? Ben ik eigenlijk wel, wie U wilt dat ik zal zijn? En als ik sterf, wilt U mij dan eigenlijk wel ontvangen?  

De boze grijpt zijn kans en roert zich flink, daar in die camper vlakbij het ziekenhuis. Angst, verwarring, onzekerheid, twijfel en verdriet woedden voort in een doodziek hoofd! 

God is erbij met bessen en spinazie 

Maar dan, door al die duisternis heen is er ineens Licht. Oke, misschien moet je goed kijken en je hart ervoor open zetten, maar dan zie je het ook echt! 

Want na een totaal mislukt zomerseizoen staat er bijna plotseling een moestuin vol bloemkool, aardbeien, bessen en spinazie te groeien en te bloeien.  Ruim genoeg voor een verblijf van zes weken in een camper aan de andere kant van het land. En is er een campingbaas die heeft besloten de camping open te laten, alleen voor hen. 

Maar er kwam meer! God wist dat ze dit alleen niet kon dragen en dus zorgde Hij ervoor dat de juiste mensen kwamen! Allereerst haar man, die vrijgezet werd uit zijn werk om voor haar te zorgen en samen met haar door de pijn te gaan. Daarnaast voorzag God in een grote groep bekende, maar ook onbekende, mensen die dagelijks voor haar konden bidden. Maar Gods grootste zorg voor haar was dat ze juist in deze periode, waarin ze God zo vaak leek kwijt te zijn, Hem eigenlijk steeds beter mocht leren kennen. 

Tegenstrijdig 

Dit klinkt raar, bizar, vreemd en tegenstrijdig. Je bent het kwijt en toch is het aanwezig en voelbaar! Dat is God! Te midden van alle duisternis is Hij er! Zijn Geest in haar hart die haar nooit verlaat! 

Want Hij heeft zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten!
– Hebreeën 13:5 (HSV).

Daarom bleek ze  in staat te zijn om, door alle duisternis heen, God te danken!  Ja, jullie lezen het goed! Door alle pijn, onzekerheid en verdriet heen kon ze God danken voor deze periode in haar leven. Voor de wereld klinkt dat als ongelooflijk dom, vreemd en totaal onbegrijpelijk.  Maar eigenlijk is het zo simpel. 

Hoe dieper de duisternis in jouw leven, jouw hart en jouw ziel, hoe feller Gods licht dat daar doorheen zal schijnen wanneer jij Hem blijft zoeken. 

Gaat dat zonder strijd? Not at all…

Paulus zegt niet voor niets: 

Zoek je kracht in de Heer, in Zijn sterke macht. Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten en hen in het openbaar te kijk gezet en over hen getriomfeerd aan het kruis. Trek dus dagelijks je wapenrusting aan en zoek God. 
– Efeze 6

God is trouw.  Zijn onuitroeibare liefde voor ons toont Hij door met Zijn Geest in ons hart te komen wonen waardoor wij alles aankunnen wat ons overkomt. 
– Kolossenzen 2 

Klamp je maar vast aan Gods zo op het oog misschien wat kleine licht. Maar ik weet zeker: uiteindelijk ga je steeds meer zien van zijn grootse aanwezigheid. Soms door een bijbeltekst, soms door een vriendin en soms gewoon door een doos vol bloemkool en spinazie. 

Aan de slag!

Luister het lied: Jezus, Overwinnaar.  

Lees de bijbelteksten uit de overdenking nog eens een keer na en laat je er door bemoedigen. 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een mooie bemoediging. Dankjewel.

    In tijden van vreugde, maar ook van verdriet, ben ik bij U veilig, U die mij ziet🙌🏻

  2. Carola schreef:

    💖 Dank je wel voor het delen! Mooi geschreven, komt echt binnen hoor.

    Blessings voor je vriendin (en haar man), haar getuigenis zal vandaag vast en zeker vele mensen bemoedigen 🙏🙌
    Ik hoop en bid dat ze ook zelf weer opnieuw de waarheid van dit vers:

    God is trouw. Zijn onuitroeibare liefde voor ons toont Hij door met Zijn Geest in ons hart te komen wonen waardoor wij alles aankunnen wat ons overkomt.

    Mag ervaren, en met haar alle mensen die strijden tegen deze verschrikkelijke ziekte.

    Liefs Carola

  3. E schreef:

    Dit had ik net nodig.
    In mijn gezin ook helaas een hersentumor… uitbehandeld …
    God voelt soms zo ver maar toch zorgt Hij.
    Heel erg bedankt en veel sterkte voor je vriendin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap