Wortelen in liefde, hoe doe je dat eigenlijk?

09

nov

Tirza Rots

Het Hebreeuwse woord voor ‘olijfboom’ in het Oude Testament betekent ‘het heldere’, ‘schitterende’ of ‘fris groenende’. In de cultuur van het Joodse volk wordt de olijfboom gezien als symbool van geluk. De boom staat voor onoverwinnelijkheid en de olijftak staat symbool voor vrede. Romeinse keizers droegen een lauwerkrans wanneer ze na een succesvolle militaire expeditie een triomftocht door de stad maakten. Ook op de Olympische Spelen werd in vroegere tijden de winnaar gelauwerd met een olijfkrans. 

De olijfboom staat symbool voor jouw leven met God. In de Bijbel komen we de olijfboom en de vruchten van de olijf regelmatig tegen. God zelf noemt zijn volk Israël een zilvergroene olijfboom vol prachtige vruchten. Israël wordt zelfs een édele olijf genoemd. Wij als christenen zijn als ‘wilde’ takken op deze edele olijf geënt.

Maar ik zal zijn als een bladerrijke olijfboom in het huis van God;
ik vertrouw op Gods goedertierenheid, eeuwig en altijd.

– Psalm 52:10 (HSV)

Getekend

Bemoedigend, dat de Bijbel ons leven vergelijkt met dat van een olijfboom! Zal ik het geheim van de olijfboom met je delen? Het is een zeer bijzondere boom. Olijfbomen worden elk jaar donkerder, knoestiger en krommer. Je zou kunnen zeggen dat ze worden getekend door het leven. Net zoals jij de sporen draagt van hetgeen jij in jouw leven meemaakt. Het mooie van de olijfboom is echter dat hij altijd groen blijft. De bladeren van de olijfboom vernieuwen om de drie jaar. Als de bloeitijd is aangebroken hangen er kleine, zoetgeurende bloesemtrossen aan de takken. 

Hoop

We zien de olijftak in de Bijbel als teken van hoop in het verhaal van Noach. De vruchten van de olijfboom verwijzen naar overvloed en naar het beloofde land. Tegen het eind van de Bijbel lezen we ook dat wie overeind blijft in dit leven en zijn geloof vasthoudt, als lauwerkrans het leven krijgt. De olijfbladeren symboliseren dan de overwinning. Mooi, hè?

Olijfolie

De vrucht van de boom is zeer olierijk. Hieruit wordt dan ook de welbekende olijfolie verkregen. Olijfolie was vroeger een basisbehoefte. Het werd gebruikt bij de bereiding van voedsel en ter verzorging van wonden, vanwege de zuiverende werking. Ook werd het gebruikt als zalfolie, om koningen en priesters te zalven. 

Het geheim

Hoe kan een olijfboom altijd groen blijven? Het geheim van de olijfboom zit hem in zijn wortels. Dáár ligt zijn kracht. Olijfbomen zijn kostbaar. In verschillende landen is de olijfboom een beschermde boomsoort. Olijfbomen staan erom bekend dat ze bosbranden kunnen overleven en weer en wind kunnen doorstaan. Als jij geworteld blijft in Jezus Christus, dan ben jij ook bestand tegen de stormen die in jouw leven woeden en jou proberen onderuit te halen. En weet je wat zo mooi is? De oudste olijfboom is naar schatting meer dan 3000 jaar oud en draagt nog steeds vrucht!  

Wortelen in liefde

Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus, (..) opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent, opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.
– Efeze 3:14-19 (HSV)

Vrucht dragen

Het leven kent seizoenen. Een olijfboom die begint te groeien kan niet gelijk vrucht dragen. Er is een tijd om te wortelen, een tijd om te groeien, een tijd om te snoeien, een tijd om te bloeien en een tijd om vrucht te dragen. Soms kun je ernaar verlangen vrucht te dragen, maar ga je door een periode waarin er wordt gesnoeid. Er worden dingen van je afgenomen of je raakt verwond. Dan mag jij er naar uitzien dat na de snoei-fase er ook weer bloesem en vruchten zullen ontstaan!
Weet dat als God je snoeit, Hij dit doet met een helder doel: zodat jij meer en meer vrucht mag dragen tot eer van jouw Schepper!

Lieve vrouw, ik bid je toe dat je mag wortelen in liefde. Het is mijn verlangen dat ook jij mag uitgroeien tot een krachtige ‘olijfboom’. Zodat je stevig overeind mag (blijven) staan in het leven. Omdat je geworteld en gegrondvest bent (en blijft!) in de liefde van God! 

Aan de slag!

Wil je meer ontdekken over de liefde van God? Deze overdenking is afkomstig uit de cursus ‘Wortelen in liefde’, speciaal ontwikkeld voor christenvrouwen. Het gaat over de olijfboom als metafoor voor ons christenleven. Je kunt gratis deelnemen via de website. Aanrader!

Deel deze overdenking

  1. Gracina schreef:

    Wat een mooie en opbouwende uitleg en vergelijking. Gelijk mij voor de cursus ingeschreven. Dank je Tirza.

    • Tirza Rots schreef:

      Dankjewel Gracina, voor je bemoedigende reactie! Altijd fijn om terug te lezen dat een blog goed ontvangen wordt!
      Lieve groet, Tirza

  2. Betty schreef:

    Dankjewel voor deze bemoedigende en prachtige uitleg.
    Houd nu nog meer van de olijfbomen.
    Troostrijk wanneer je pijn ervaren hebt(snoei), dat het bij mag dragen tot nieuwe bloei (groei)!

    • Tirza Rots schreef:

      Dag Betty,
      Dankjewel voor je reactie! Fijn dat deze blog troostrijk voor je is. Inderdaad, God snoeit en dat doet pijn! Maar God snoeit niet zomaar… Ik bid je Zijn troost toe in de pijn en Zijn zegen voor de toekomst. Dat Hij iets moois teweeg mag brengen, ook in jouw leven!
      Lieve groet, Tirza

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap