Wil jij worden bedekt onder het stof van de Rabbi? // Worden als Jezus (deel 1)

30

apr

Gastblogger

We kennen vast allemaal wel het verhaal dat de twee broers Simon en Andreas aan het vissen waren en dat Jezus langsliep en hen riep: “Volg mij. Dan maak Ik van jullie vissers van mensen.” Hoe bijzonder vinden we het allemaal niet dat de twee broers gelijk alles lieten liggen waar ze mee bezig waren en met Jezus mee gingen. De twee broers kregen door Jezus de kans om een Talmied te worden. Eerder in hun jonge leven waren ze hier voor afgewezen, niet ‘goed’ genoeg om als Talmied in de sporen van een Rabbi te wandelen. “Ga maar het beroep van je vader uitoefenen”, hadden ze te horen gekregen. Maar nu roept dan toch deze Rabbi: “Volg mij!”


Laten we beginnen met een stukje uit de Bijbel waar de twee broers geroepen werden:

Op een keer liep Jezus langs het meer van Galilea. Daar zag Hij twee broers: Simon die ook wel Petrus wordt genoemd, en Andreas. Ze gooiden een visnet uit in zee, want ze waren vissers. Hij zei tegen hen: “Volg Mij. Dan maak Ik van jullie vissers van mensen.” Ze lieten onmiddellijk hun visnetten liggen en gingen met Hem mee.
(
Mattheüs 4:18-20, BasisBijbel)

Bizar toch? Ze laten zomaar alles liggen en gaan gelijk achter Jezus aan. Petrus en Andreas grijpen hun kans waarvoor ze eerder afgewezen waren. Deze Rabbi met schmiga roept hen, twee heel normale vissersmannen zonder hoge opleiding, om Hem te volgen. Een kans die ze niet aan zich voorbij willen laten gaan.

Het onderwijs systeem in tijd van Jezus

In die tijd werden de kinderen ook al onderwezen, de vader had hierin een belangrijke taak. Het was belangrijk dat je al vroeg leerde wie God was. Als de kinderen een jaar of 6 waren gingen ze naar de ‘Beth Sefer’ of ook wel ‘Huis van het Boek’. Voor de verschillende (levens)lessen werd hoofdzakelijk de Bijbel als leidraad gebruikt. De kinderen werden onderwezen in de eerste vijf boeken van Mozes uit de Bijbel, de Thora. Deze school duurde ongeveer 5-6 jaar.

De slimme kinderen mochten doorleren op de ‘Beth Talmoed’ en vandaar uit werd er weer een selectie gemaakt. Alleen de allerslimste kinderen (jongens) mochten door naar de ‘Beth Midrasj’, de opleiding die je nodig had om rabbi te worden. Vanuit deze opleiding ging je in de leer bij een rabbi en werd je een Talmied (leerling). De Rabbi vroeg dan aan de leerling: “Wil je mijn juk op je nemen?” De Rabbi probeerde het zijn leerlingen altijd moeilijk te maken, daardoor was de last van dat juk vaak erg zwaar.

Als Talmied volgde je de Rabbi nauwkeurig op de voet, je week geen stap van zijn zijde. Ze liepen zo dicht achter hem aan dat als ware het stof van de rabbi op hen terecht kwam. Vandaar dat de vaders de volgende zegen uitspraken over hun zoon: “Dat je bedekt mag worden met het stof van de rabbi.” Het doel was dat ze precies zo zouden worden als de rabbi waar ze bij in de leer waren.

Het was in die tijd een hele eer als je geroepen werd door een rabbi. Als een rabbi je niet geschikt vond, dus als je afgewezen werd, ging je automatisch in de leer bij je vader om het beroep uit te oefenen dat je vader had.

Een nieuwe kans

Op die bewuste dag dat Petrus en Andreas aan het vissen zijn, loopt Jezus rondom het meer van Galilea en roept de twee broers. In eerste instantie ongeschikt bevonden om een Talmied te zijn. De twee broers krijgen daar een nieuwe kans en bedenken zich geen moment. Voor God is niemand ongeschikt! Hij ziet potentie in iedereen – niet alleen in de mannen, maar ook in ons vrouwen. Hij ziet degenen die afgewezen zijn, gebroken zijn, degenen die in de ogen van andere mensen zwak zijn. Hij ziet degenen die moe en afgemat zijn door de last die constant op hun schouders ligt. Hij ziet jou!

Jezus ziet jou en zegt:

“Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.”
(Mattheüs 11:29-30, BasisBijbel)

In The Message-vertaling staat zo mooi:

Walk with me and work with me- watch how I do it. Learn the unforced rhythms of grace. I won’t lay anything heavy or ill-fitting on you. Keep company with me and you’ll learn to live freely en lightly.

 Jezus roept ook jou! Jij mag bij Hem in de leer, Hem volgen en zo dicht achter Hem aan gaan zodat je bedekt wordt met het stof van Rabbi Jezus. Je zult dan steeds meer op Hem gaan lijken, en de dingen gaan doen die Jezus ook deed, zodat steeds meer van het Koninkrijk van God op aarde zichtbaar zal worden.

Jezus is weliswaar nu niet meer lijfelijk op aarde, maar wij hebben de Heilige Geest ontvangen. De Heilige Geest is onze Helper, Hij wil ons alles leren (Johannes 14:26).

Vertrouw op de woorden die Jezus sprak: “Wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.” Hij roept jou niet voor niks, jij bent geschikt bevonden!

Aan de slag!

Stel jezelf eens de volgende vragen:
– Hoe kijk ik naar mezelf? Zie ik mezelf als ongeschikt of geloof ik werkelijk dat Jezus potentie in mij ziet om te worden zoals Hij?

– Durf ik het aan om het juk van Jezus op mij te nemen, achter Hem aan te gaan en bedekt te worden met Zijn stof?

– Jezus zegt voor zijn hemelvaart tegen zijn leerlingen dat ze anderen moeten gaan onderwijzen om leerlingen van Jezus te maken. Hoe kijk jij daar tegenaan? Wat kunnen anderen van jou leren als het gaat om volgen van Jezus? Wat kunnen ze van Jezus door jou heen zien in het dagelijks leven?

Bronnen

Het zachte juk van de Messias

Deel deze overdenking

  1. ellen schreef:

    Mooi! 👌

  2. Kim schreef:

    Dankjewel lieve Carola! :’) veel zegen en liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap