Wil jij Gods heerlijkheid zien?

04

mrt

Alien van Nes

Hoe goed ken jij God? Ben je bekend met de hoogte en diepte van Zijn liefde, Zijn barmhartigheid, Zijn geduld en al Zijn eigenschappen? Mozes kende God zoals maar weinig andere mensen God kennen. Zoals in de Bijbel staat: ‘De HEERE sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals een man met zijn vriend spreekt’ (Exodus 33:11, HSV). Dit betekent dat God op een vertrouwelijke manier met Mozes sprak. Toch wilde Mozes meer van God. Mozes zei: ‘Toon mij toch Uw heerlijkheid!’ (Exodus 33:18, HSV). Verlang jij ook naar meer van God en durf jij om meer van Gods heerlijkheid te vragen?  

God en Mozes

Mozes heeft heel wat mee gemaakt met God. God sprak met Mozes. Eerst in een brandende braamstruik toen God aan Mozes vroeg om het volk Israël te leiden uit Egypte waar ze als slaven leefden (Exodus 3 en 4). Vervolgens ook terwijl Mozes het volk leidde in de woestijn naar het beloofde land.

In Exodus 32 staat beschreven hoe het volk Israël zondigt tegen God. Ze maken een gouden stier met de sieraden die ze hebben en aanbidden deze gouden stier. Door de zonde van het volk wil God niet verder met het volk mee naar het beloofde land trekken, omdat de kans groot is dat Hij het volk zal vernietigen wanneer zij weer zondigen. In plaats van Zelf mee te gaan, wil God een engel sturen die er voor zal zorgen dat ze in het beloofde land komen. Mozes vindt dit echter geen fijn idee en gaat in gesprek met God.

God vraagt daarbij aan Mozes: ‘Moet Mijn aangezicht meegaan om u gerust te stellen?’ (Exodus 33:14, HSV). En Mozes antwoordt: ‘Als Uw aangezicht niet meegaat, laat ons dan van hier niet verder trekken’ (Exodus 33:15, HSV). God geeft vervolgens toe aan Mozes omdat Mozes genade heeft gevonden in Gods ogen. Hieruit is veel te leren van Gods karakter.

  1. God is zo heilig dat Hij niet bij het volk kan wonen, zolang zij blijven zondigen.
  2. God heeft een vertrouwelijke omgang met Mozes. Mozes vindt genade in Gods ogen en God overlegt min of meer met Mozes of Hij wel of niet met het volk mee zal gaan. Dit betekent niet dat God Zelf niet weet wat het beste is, maar het betekent dat God een relatie aan wil gaan met de mens.
  3. God is bereid om bij het volk te blijven en om met ze mee te trekken. God is ook altijd bereid om met ons mee te trekken. Hij is nog steeds even heilig, maar door Jezus’ offer aan het kruis, is de weg naar God de Vader vrij.

God laat Zich zien

Mozes vraagt vervolgens aan God of God Zijn heerlijkheid wil laten zien (Exodus 33:18). Om zo bevestiging te krijgen van Wie God is en dat God Zijn woord zal houden. God gaat hier op in en laat een stukje van Zichzelf zien. God doet dit door Mozes in een kloof in een rots te zetten en Mozes te bedekken met Zijn hand. Vervolgens trekt de Heer voorbij en mag Mozes God van achteren zien. Als God langs komt, vertelt Hij aan Mozes van Zijn goedheid, genade en ontferming. God laat Mozes maar een klein stukje van Zichzelf zien omdat het anders veel te overweldigend voor Mozes zou zijn en Mozes dat niet zou overleven. Hierbij laat God de volgende karaktereigenschappen zien:

  • God kiest er voor om Mozes iets van Zichzelf te laten zien. Ook hieraan kunnen we merken dat God een relatie met de mens aan wil gaan. Hij is bereid om dichtbij te komen.
  • God weet wat Mozes wel of niet aan kan en beschermt hem.
  • God is zo groot en overweldigend, dat Mozes maar een klein stukje van God kan zien. Moet je nagaan wat voor geweldigs ons staat te wachten als we God mogen ontmoeten in de hemel!

Gods heerlijkheid

Mozes vraagt om het zien van Gods heerlijkheid. Gods heerlijkheid is misschien een vaag begrip. Hoe God er werkelijk uitziet, is iets wat we hier op aarde nooit zullen weten. Er zijn maar een paar mensen in de Bijbel die iets van Gods heerlijkheid mogen zien, maar ook zij konden op aarde niet zien hoe God werkelijk is. Toch kunnen wij hier en nu wel iets van Gods heerlijkheid zien. Gods heerlijkheid zien betekent namelijk; God zien zoals Hij is met al Zijn prachtige eigenschappen. Eigenschappen die zoveel dieper gaan dan wij ons voor kunnen stellen. En die zo heilig zijn dat wij ze hier op aarde niet in zijn totaliteit kunnen zien. Eigenschappen zoals Zijn wijsheid, goedheid, liefde, genade, barmhartigheid, geduld, heiligheid, rechtvaardigheid, almacht, enzovoort.

Net als met Mozes, wil God ook een diepe relatie met ons. Wij mogen dan ook vragen om meer van Zijn heerlijkheid in ons leven. We mogen God vragen om onze ogen te open om meer van Hem te zien in ons leven. We mogen vragen om meer, meer, meer van God! God verlangt ernaar dat jij om meer van Hem vraagt, in plaats van dat jij genoegen neemt met dat kleine beetje dat jij van Hem kent.

Aan de slag!

God zal met liefde meer van Zichzelf laten zien, op een manier die jij aan kan. Waar wacht je nog op? Vraag naar meer van Gods heerlijkheid en aanbidt onze grote en heilige God!

Deel deze overdenking

  1. Reetje schreef:

    Ontroerend gewoon… Wat een geweldige God mogen wij dienen en wat geweldig dat Hij zich stukje bij beetje wil laten kennen.
    Nog even en Hij haalt óns Zijn bruid op om voor eeuwig bij Hem te zijn. Dan hebben we een eeuwigheid om Hem verder te leren kennen. Nooit meer tranen, nooit meer pijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap