Wil je meer leven in vrijheid? – Bid in Jezus’ naam!

04

sep

Irene Poot

Als kind was het soms vechten met mijn broers wie wanneer op de skelter mocht. Als naar mijn idee mijn broer al veel te lang op de skelter zat, riep ik vaak dat hij er af moest, zodat ik er op kon. Helaas was ik als jonger zusje weinig intimiderend, waardoor ik nog steeds zonder skelter stond. Maar als ik dan zei ‘van mama moet jij van de skelter af’ en al helemaal als ik dreigde om mama er bij te halen, dan wisten ze niet hoe snel ze er af moesten gaan. Kennelijk was alleen de ‘naam’ van mijn moeder al genoeg om de skelter te krijgen. Nu als volwassene werkt dat helaas iets minder goed, maar wij hebben wel een andere naam die veel kracht uitstraalt, namelijk Jezus’ naam!

Misschien eindig je elke gebed wel met ‘in Jezus’ naam, amen’. Maar weet je ook wat daar mee bedoeld wordt, en nog belangrijker, wat de kracht en mogelijkheden zijn van bidden in Jezus’ naam?

In Jezus’ naam bidden

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
– Johannes 14: 12-14 (HSV)

Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft.
– Johannes 15:16 (HSV)

In deze bijbelteksten praat Jezus tegen zijn discipelen vlak voordat Hij wordt gekruisigd. Hij vertelt dat Hij terug zal gaan naar God en legt uit hoe het leven dan zal zijn voor de discipelen hier op aarde. Als zijn discipelen bidden in Jezus’ naam, zal God hen datgene ook geven, zodat ze nog beter God kunnen laten zien aan de wereld.

Dit betekent niet dat alles wat je vraagt in Jezus’ naam ook echt uitkomt of dat je dat ontvangt. Als dat zo was geweest, had ik allang om een badeendjes-kerststal of een Volkswagenbusje Lego-set gevraagd!
Dit betekent wel dat we een beroep doen op alles wat Jezus heeft gezegd en op Gods beloften. Dus als we iets vragen wat God aan ons heeft beloofd, zoals dat Hij je rust zal geven, dat Hij bij je is, dat je vrij mag zijn als zijn geliefde kind, dan zal Hij ons dat geven.

Eén van de beloften die God ons doet, en waar ik nu graag op in wil gaan, is die van vrijheid. Omdat Jezus voor onze zonden is gestorven, mogen wij vrij zijn.

Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.”
– Galaten 5:1 (HSV)

De kracht van Jezus’ naam

Nadat Jezus net is opgestaan uit de dood en Hij verschijnt aan zijn discipelen, doet Hij een uitspraak over de kracht van zijn naam. Hij roept hen op om heel de wereld over te gaan en mensen het goede nieuws van Jezus te vertellen en hen tot geloof te brengen.

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken (…).”
– Markus 16:17 (HSV)

Jezus’ naam kan demonen uitdrijven! Door Jezus’ naam te gebruiken is het mogelijk om weer in vrijheid te leven.

De kracht van Jezus’ naam in jouw dagelijks leven

Dat klinkt misschien allemaal lekker zweverig, heftig en vaag, maar wat betekent dit nu voor jou?

Heb je weleens last van negatieve gedachten over jezelf? Dat je niet goed genoeg zou zijn, of mooi genoeg? Of voel je vaak veel twijfels over of je iets wel kan of ergens wel goed aan doet? Misschien heb je vaak last van nachtmerries, flashbacks of andere enge dingen en voel je veel angst. Of zit je vast aan een verslaving?

Weet dan dat God jou vrijheid van dit alles heeft beloofd en dat het leugens zijn die ervoor zorgen dat jij niet die vrucht kan dragen waar Jezus het over heeft. Weet dan dat je Jezus’ naam kan gebruiken om hier van vrij te komen. Bid dat deze nare dingen weggaan uit jouw gedachten en leven, in Jezus’ naam. Dit betekent niet gelijk dat alles wordt opgelost als je dit bidt. Voor sommige dingen heb je meer tijd nodig, of professionele hulp of gebed van anderen. Maar het kan, ook in combinatie met deze dingen, wel degelijk verandering maken in jouw leven.

Als ik bijvoorbeeld soms veel angstgevoelens krijg voor dingen die helemaal niet gebeuren, dan bid ik vaak: ‘Ga weg in Jezus’ naam!’ en vaak merk ik dan dat het langzaam minder wordt en weggaat. Of als ik uit het niets opeens twijfels voel over mijn huwelijk, die nergens op slaan, omdat ik weet dat het gewoon goed is, dan bid ik: ‘Ga weg in Jezus’ naam!’

Zo mag jij ook in Gods belofte van vrijheid gaan staan en bidden dat de dingen waar jij last van hebt weggaan. Misschien moet je het vaker doen dan één keer, of moet je anderen vragen of ze voor je willen bidden, maar ontdek de kracht van Jezus’ naam in jouw leven en leef in die vrijheid!

Aan de slag!

Herken jij iets van voorbeelden die genoemd worden? Bid dan nu gelijk voor deze dingen:

“Negatieve gedachten, ga weg in Jezus’ naam!”

“Twijfels en leugens, ga weg in Jezus’ naam!”

“Nachtmerries en flashbacks, ga weg in Jezus’ naam!”

“Angsten, ga weg in Jezus’ naam!”

Deel deze overdenking

  1. Rudina schreef:

    Kan je zijlacht ook dagelijks in je mail ontvangen.

  2. Jan schreef:

    Is het mogelijk dat het lettertype wat nu erg licht is aan te passen. S.morgens vroeg lees ik veelal zij lacht op mijn telefoon. Door het huidige lichte lettertype is dit erg lastig.

  3. Lydia schreef:

    Wat een mooi, bemoedigend stuk! Dat was raak, precies wat ik nodig had..

  4. Ibrahim schreef:

    Ik vindt het heel mooie alles is mooie met Jezus Christus amen 🙏 kan je voor me bidden…bedankt

  5. Ibrahim schreef:

    Ik vindt het heel mooie alles is mooie met Jezus Christus amen 🙏 kan je voor me bidden…ik wil meer en meer met Jezus zijn amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap