Wie bouwt jouw huis?  

28

dec

Anne-Saar Kunz

Het volgende nummer is aan de beurt. Mijn playlist op Spotify draait overuren als ik aan het werk ben. Veel van de liederen gaan compleet langs mij heen. Tot ik opsta en een refrein van een lied bij mij binnenkomt: “Want als U het huis niet bouwt, is onze moeite tevergeefs. Als U niet werkt in mij, dan is er niets wat waarde heeft.” Ik hoor de muziek aan en het trekt mijn aandacht. Een paar weken later zit ik in de kerk en lezen we Psalm 127. Ineens herinner ik mij die middag dat ik dit ook hoorde. De woorden komen rechtstreeks uit de Bijbel en spreken tot mijn hart. ‘Als de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan: als de HEERE de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter. Het is tevergeefs dat u vroeg opstaat, laat opblijft (Psalm 127: 1-2a, HSV). Tevergeefs? Oftewel: nutteloos, zonder (het bedoelde) resultaat. Ehm, als Hij dus niet werkt, dan werk ik tevergeefs?  

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik ergens aan werk, wil ik op een gegeven moment resultaat zien. Ik voel me liever niet nutteloos en wil best graag van toegevoegde waarde zijn. Wat mij betreft is dat ook prima. En toch, de kerntekst van vandaag floot me terug en zette mij op m’n plaats. Het leek wel alsof God rechtstreeks tot mij sprak. “Saar, je kan wel hard werken, maar als Ik niet in je leven ben dan is het uiteindelijk tevergeefs.”  

Huis  

In Psalm 127 gaat het over een huis. Wanneer het in de Bijbel over het bouwen van een huis gaat, slaat dat vaak op het stichten van een gezin. In dit gedeelte wordt waarschijnlijk het bouwen van een tempel bedoeld. In de zin daarna gaat het over wachters in de stad. In die tijd beschermden wachters de stad voor invallen van buitenaf. De wachter doet zijn werk, en dat is nodig ook. Maar als de Heere de stad niet bewaart dan is het tevergeefs. De Heere moet er aan te pas komen. Let op: de schrijver van de Psalm zegt hier niet dat de wachter een passieve houding moet aannemen. Geen gedachte van: ‘We hoeven de stad niet te bewaken, want dat doet God wel.‘ De Heere komt eerst, Hij gaat voorop, Hij behoudt en bewaart. Daarnaast doen wij ons werk.  

Bouwen  

In onze samenleving wordt veel van ons gevraagd. We moeten presteren, ontwikkelen en van goed naar beter best. Wanneer ik plannen maak voor de komende tijd (dagen, maanden of jaren) dan ben ik vaak druk met de vraag wat voor mij en mijn omgeving het beste is. Mogelijke omstandigheden worden meegerekend in mijn plan en zo gaan we weer door. De vraag ‘wat als?’ wordt regelmatig gesteld en de controle over ons plan willen we vasthouden. We zetten alles op alles om het einddoel te bereiken. Geen probleem verder hoor, met hard werken. Ik hou er wel van.  

Maar soms moet ik even stilgezet worden, en mijzelf afvragen: waar is God in dit verhaal?  

Misschien sta je wel voor een belangrijke keuze en vraag je jezelf af of je een bepaalde weg in moet slaan of niet. De ‘wat als’-vraag is al regelmatig gesteld en alle scenario’s zijn langsgekomen. Je weet niet waar je goed aan doet en je piekert er wat op los.  

Lieve vrouw. Mag ik je vragen om los te laten? En het enige te doen waar het in het leven echt om draait? Kniel vandaag nog voor Hem neer. Je Vader, je Koning en je Heiland wil niets liever dan dat jij contact zoekt met Hem. Hij heeft deze hele wereld in zijn hand en ja echt, ook het leven van jou.   

Diegene die je al vanaf het eerste moment kent, zegt vandaag tegen jou: ‘Blijf in Mij. Want als jij in Mij blijft dan… “blijf Iin jou en dan zal je vrucht dragen. Want zonder mij kun je niets doen.” (Johannes 15:5) Als God je levenshuis niet bouwt, tevergeefs werk je eraan. Overleg daarom met de Allerhoogste Koning. Vraag Hem om je weg te wijzen, en laat Hem voorop gaan. Doe wat je mag doen op de plek waar God je heeft geplaatst. Zorgvuldig en met liefde. En blijf in Hem. Opdat je niet tevergeefs mag werken. Maar tot eer en glorie van Hem!  

Aan de slag!  

Waar je nu ook bent, en hoe je je ook voelt. Zoek vandaag de stilte op. Neem tijd om alleen met God te zijn. Wees je ervan bewust dat de Allerhoogste Koning graag deel wilt zijn van je leven. Leef niet alleen, maar betrek Hem in alles wat je doet. Geloof dat je mag loslaten in volle nederigheid. Omdat Hij alles heeft overwonnen. Hij gaat voorop, volg Hem in het geloof dat Hij weet wat het beste voor je is. 

Onderstaand is een fragment uit het boek Duizendmaal dank van Ann Voskamp. Lees het voor jezelf en bidt God dat je deze woorden werkelijk mag leren begrijpen. Laat je eigen weg los. Laat Hem je huis bouwen.  

Laat los in volle nederigheid. 
Laat los die drang om iets te doen, 
die drang om te beheersen, 
laat je eigen weg los, 
laat je eigen angsten los.  

Laat God zijn wind laten waaien, 
Zijn tegenslagen, 
zuurstof voor de vlam van vreugde.  

Houd je handpalm open en heb vrede. 
Buig je knieën en wees klein 
en laat God geven 
wat Hij voor jou heeft uitgekozen, 
want Hij geeft enkel liefde, 
en fluistert dan je verraste dankzegging.  

Wil je het lied dat centraal staat in deze blog luisteren? Klik dan hier!  

Bronnen
Studiebijbel
Duizendmaal Dank, Ann Voskamp  

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Anne-Saar, Bedankt! Dit was precies wat ik zocht :’) en nodig had. Bedankt voor het lichtje van de Heer dat je voor mij bent geweest. :’) Gods rijke zegen! <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap