Wees waakzaam!

17

apr

Paola Don

De gelijkenis van de wijze en de dwaze meisjes roept ons op om waakzaam te zijn. Op elk moment moeten we er klaar voor zijn om God te ontmoeten. We weten niet wanneer Jezus terugkomt, dus moeten we er altijd op voorbereid zijn. Maar wat als je je leven eigenlijk wel leuk vindt en er geen vuiltje aan de lucht is?

Gelijkenis van de wijze en dwaze meisjes

In Mattheüs 24 en 25 vertelt Jezus meerdere gelijkenissen waarbij Hij Zijn discipelen aanspoort om waakzaam te zijn. Wanneer Jezus terugkomt naar de aarde en de dag van het oordeel er is, moeten zij al lang op hun hoede zijn. Ze moeten zijn als de wijze meisjes op het bruiloftsfeest:

Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en op weg gingen, de bruidegom tegemoet. Vijf van hen waren wijs en vijf waren dwaas. Zij die dwaas waren, namen wel hun lampen maar geen olie met zich mee. De wijzen namen met hun lampen ook olie mee in hun kruikjes. Toen de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en vielen in slaap. 

En te middernacht klonk er een geroep: Zie, de bruidegom komt, ga naar buiten, hem tegemoet! Toen stonden al die meisjes op en maakten hun lampen in orde. De dwazen zeiden tegen de wijzen: Geef ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. Maar de wijzen antwoordden: In geen geval, anders is er misschien niet genoeg voor ons en u. Ga liever naar de verkopers en koop olie voor uzelf. Toen zij weggingen om olie te kopen, kwam de bruidegom; en zij die gereed waren, gingen met hem naar binnen naar de bruiloft, en de deur werd gesloten. Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden: Heer, heer, doe ons open! Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u: ik ken u niet.
– Mattheüs 25:1-12 (HSV)

Voorbereid zijn, waakzaam zijn

Deze gelijkenis benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van elke christen. Al voor de meisjes op weg gaan naar de bruidegom, maakt een deel van hen een wijze beslissing en een deel een dwaze beslissing. Het was in die tijd vaak zo dat de bruidegom uren op zich liet wachten door de onderhandelingen over de bruidsschat. Ook de dwaze meisjes hadden dit dus kunnen weten. Maar pas wanneer de bruidegom onderweg is en de meisjes de lampen aan moeten steken, wordt voor de dwaze meisjes duidelijk dat ze een fout hebben gemaakt. Ze proberen hun fout nog te herstellen door olie van de andere meisjes te vragen. Als zij weigeren proberen ze nog ergens anders olie te kopen, maar het heeft niet de gewenste uitwerking. Al vóór het feest hebben alle meisjes hun beslissing genomen. De helft heeft zich goed voorbereid en de andere helft niet.

In vers 13 legt Jezus uit wat deze gelijkenis voor ons betekent: ‘Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.’ (Mattheüs 25:13HSV)

Wachten op Jezus’ terugkomst

Zoals de meisjes in de gelijkenis niet wisten hoe lang ze zouden moeten wachten op de bruidegom, zo weten wij niet hoe lang we moeten wachten op Jezus’ terugkomst. Elk mens heeft in de tijd van het wachten zijn eigen verantwoordelijkheid. Het is onze taak als christenen om goed voorbereid op weg te gaan en anderen daar zoveel mogelijk in mee te nemen. Ook als het wachten lang duurt, is het goed om waakzaam te blijven en je niet te laten verleiden tot andere wegen. Het belangrijkste is dat we altijd klaarstaan om God te ontmoeten.

Maar soms is het leven op aarde ook best wel leuk. Als alles z’n gangetje gaat en je leuke plannen in het vooruitzicht hebt, ben je misschien helemaal niet zo bezig met wat er ná dit leven komt. Als dat zo is, vergeet dan niet dat het zegeningen zijn, die door God aan jou zijn gegeven. Dankbaarheid is de beste manier om waakzaam te blijven. Waakzaamheid betekent niet alleen ‘op je hoede zijn’, maar ook ‘attent zijn’ en ‘zorgvuldigheid’. Zolang je je oog op God gericht houdt en zorgvuldig blijft in je dankgebed, ben je klaar voor Jezus’ terugkomst.

Aan de slag!

Zie jij uit naar Jezus’ terugkomst? Hoe wil je jouw leven inrichten tot die tijd?

Deel deze overdenking

  1. Pieternella schreef:

    Goedemorgen.
    Een ernstige overdenking,
    We weten niet wanneer de Heere wederkomt maar horen wel in het hele wereld gebeuren en in ons eigen leven Zijn voetstappen dat Hij naderbij komt.
    Wees bereid Hij komt .
    Wat een uitzicht mogen we hebben als we Hem verwachten.
    Halleluja
    Fijne dag allen
    Pieternella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap