Wees stil en weet dat Ik God ben

29

jun

Matthea van den Berg

De Heer troont in zijn heilig paleis. 
Aarde, wees stil voor Hem. 

– Habakuk 2: 20 (NBV) 

Groots en klein tegelijk 

Habakuk klaagt over het voortduren van onrecht en geweld. De profeet wordt gekweld door de vraag hoe het komt dat onschuldige mensen zoveel kwaad kan treffen. Deze tekst en dan vooral de laatste zin. Aarde, wees stil voor Hem.
Wanneer je dat op je in laat werken is het groots en klein tegelijk. Het doet me denken aan knielen. Wie anders dan deze God is bij machte om de gehele aarde aan te spreken? Wie anders dan God alleen vraagt deze stilte? 

Aarde, wees stil voor Hem. 

In de huidige samenleving, waarin we proberen samen-te-leven, worden we geleefd door maatregelen, preken, debatten, adviezen enzovoorts.
In diezelfde samenleving proberen politici, artsen, virologen en economen samen-te-werken om het tij te keren en de controle terug te krijgen. Zelf wil ik er eigenlijk steeds minder van weten.
Niet om weg te kijken. Het is verstandig om van de feiten op de hoogte blijven. Wat ik bedoel te zeggen, is dat ik steeds minder wil weten van wat wij allemaal vinden. Dat ik steeds minder wil weten van wat wij allemaal hebben bedacht.
Is het een teken van de eindtijd? Een waarschuwing of straf van God, een signaal? Is het een reset van de aarde?
Het is vast allemaal waar en het onderzoeken zeker waard, maar ik denk steeds vaker mag ik ook niks vinden? En gewoon stil zijn?  

Zwijgen, stil zijn, luisteren 

Stil zijn is echt niet gemakkelijk. Om te beginnen moet je de stilte vaak al opzoeken. Dat vraagt in eerste instantie om actie. En als het om je heen dan stil geworden is, lijkt het wel alsof het in je hoofd alleen maar lawaaieriger wordt. Alles wat in je hoofd zit, vraagt of schreeuwt om aandacht. De dagelijkse beslommeringen van boodschappenlijstjes en volle wasmanden, maar ook grote levenszaken zoals huwelijk, relatie, gezin en werk eisen hun aandacht vaak op. Het valt niet mee om echt even helemaal stil te vallen en stil te zijn. Stil zijn voor Hem is als geestelijk knielen. Knielen als teken van eerbied en ontzag. Knielen te midden van alle (maatschappelijke) vraagstukken die er zijn en knopen die doorgehakt moeten worden.  

Stil zijn voor Hem is als geestelijk knielen. 

Zwijgen, stil zijn, luisteren. De stilte is de beste plek om bij God te zijn. Ik geloof dat God zich laat horen in die stilte. We lezen er ook over in de openbaring van God aan Elia.  

God zegt tegen Elia: Ga naar buiten en ga op de berg staan, voor het aangezicht van de HEERE. En zie, de HEERE ging voorbij, en een grote sterke wind, die bergen spleet en rotsen in stukken brak, voor het aangezicht van de HEERE uit. Maar de HEERE was niet in de wind. Na deze wind kwam er een aardbeving, maar de HEERE was ook niet in de aardbeving. Op de aardbeving volgde een vuur, maar de HEERE was ook niet in het vuur. En na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte (!). Het gebeurde, toen Elia dat hoorde, dat hij zijn gezicht met zijn mantel omwikkelde, naar buiten ging, en in de ingang van de grot bleef staan. En zie, een stem kwam tot hem, die zei: Wat doet u hier, Elia? Er ging een hoop natuurgeweld aan vooraf voordat het stil werd en God de ruimte nam om te spreken.  
– 1 Koningen 19: 11-13 (HSV)

De schepping geeft haar Maker de eer die Hem toekomt.

Wie anders dan God alleen vraagt deze stilte?  

Zwijgen, stil zijn en nieuw zicht krijgen. Op Gods schepping bijvoorbeeld. Daar waar het allemaal mee begon. In die stilte laat de natuur van zich horen. In die rust komt zij opnieuw tot bloei. Ze straalt in al haar pracht en praal en geeft haar Maker de eer die Hem toekomt. Aarde, wees stil voor Hem. Wie anders dan God alleen vraagt deze stilte? 

Aan de slag! 

Als je het moeilijk vindt om alleen maar stil te zijn, kun je ook een stiltegebed bidden. Het stiltegebed is een manier van bidden, van tijd doorbrengen in God aanwezigheid, die wordt gekenmerkt door rust en door het telkens zachtjes terug te keren naar een bijbels woord. 

  • Kies een gebedswoord dat je houvast geeft. Een woord waar je naar terugkeert op het moment dat je afgeleid bent. Bijvoorbeeld Abba Vader of genade of glorie.  
  • Zoek een plek waar je in stilte kunt zijn en kom tot rust. 
  • Introduceer het gebedswoord dat jou houvast geeft. 
  • Als je merkt dat je afgeleid bent en aan allerlei andere dingen denkt, keer dan telkens weer zachtjes terug naar het gebedswoord. 
  • Sluit deze tijd van gebed naar behoefte af met bijvoorbeeld enkele minuten stilte, voorbede of het Onze Vader. 

Naar: Spatium Spiritus – ‘Ruimte om op adem te komen’.

‘Ontdek en ervaar’ de Bijbel.nl.

Deel deze overdenking

  1. Leonie schreef:

    Stil van….. mooi!
    Dit is mede de reden voor mij om te wandelen en aan yoga te doen, om de stilte te ervaren en de rust en zo ook echt te kunnen voelen. Dank!

  2. Sophie schreef:

    Prachtig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap