Wat is jouw verwachting van Jezus?

19

sep

Mandy

De spanning is voelbaar. Mensen die geloven in wie Jezus is, kijken reikhalzend uit naar wanneer Hij verschijnt. Komt Hij er al aan? Ze hebben takken van bomen afgehakt en staan te wachten tot ze deze voor Hem op de weg kunnen leggen, samen met hun mantels. De Koning is onderweg!

Het volledige bijbelgedeelte voor vandaag is Markus 11:1-14.

Dit moet een beetje de sfeer geweest zijn toen Jezus op het punt stond Jeruzalem in te trekken. Iedere mens die gelooft dat Hij de Zoon van God is, hoopt dat alles naar dit moment heeft geleid. De verwachting is dat Hij het koningschap gaat herstellen. Hij komt op de troon en alles zal goed zijn. De mensen die in de stoet met Hem meeloopen, roepen luidkeels:

Gezegend het Koninkrijk van onze vader David, dat komt in de Naam van de Heere! Hosanna in de hoogste hemelen!
– Markus 11:10 (HSV)

Jezus nadert Jeruzalem, de verwachting is hooggespannen

Dit moet een hoopvol moment geweest zijn. Alles waarop ooit gehoopt is, staat op het punt te gebeuren. Hij is er! De verwachtingen zijn hooggespannen. 

Wij weten wat er vervolgens echt gebeurt; dat het voor veel mensen een ontgoocheling is. Een draai van 180 graden: van de verwachte koning, naar de man die berecht wordt. Geen troon in Jeruzalem, maar een kruis op Golgota. 

Jezus verwachting was duidelijk anders dan die van de mensen die Hem volgden. Zelfs dan die van Zijn eigen discipelen. Hoe moet het voor Hem geweest zijn, om met bovenstaande kreten onthaald te worden, wetende wat er écht zou gaan gebeuren? Wetende dat Hij een hoop mensen zal gaan teleurstellen, omdat Hij niet met groot vertoon de heersende machthebber van de troon gaat stoten?

Jezus’ verwachting is lang niet altijd hetzelfde als die van ons

Jezus wist waar Hij het voor deed. Wat de reden was dat Hij op aarde was gekomen. Om te laten zien wie God is en hoe Hij in relatie met de mens wil zijn. Die relatie zelfs op een diep niveau herstellen. Maar Hij wist ook dat mensen het pas écht zouden begrijpen, als Hij helemaal doorlopen zou hebben wat God van Hem vroeg: te sterven aan het kruis, én weer opgewekt worden. En zelfs dan zou niet iedereen ervan willen horen. 

Jezus is niet gekomen om aan onze verwachting te voldoen. Om ons simpelweg een goed gevoel te geven. Om met veel vertoon iets te bereiken. Hij is er voor iets heel fundamenteels: het herstel van onze relatie met God. Voor minder dan dat, doet Hij het niet. En als we alleen de show en het simpele van Hem verwachten, verwachten we simpelweg niet genoeg.

Als we, na Zijn lijden, sterven én opstaan, nog steeds bovenstaande tekst kunnen meezeggen, hebben we Hem begrepen: ‘Gezegend Hij, die komt in de naam van de Heer!’

Aan de slag!

Heb jij een verwachting van Jezus, waaraan Hij misschien helemaal niet gaat voldoen? Verwacht jij iets van Hem, waarvoor Hij niet gekomen is dat te geven? Je geluk, een bepaalde uitkomst in je leven? Wat mag jij naast je neerleggen en aan Hem teruggeven?

Deze maand lezen we samen het Evangelie van Markus. Heb je een overdenking gemist? Je leest hem terug in het overzicht van de Themamaand: Markus.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap