Wat is je liefdeslied?

16

mei

Anne-Saar Kunz

Er zijn van de uitspraken van mensen die je niet snel meer vergeet. En misschien de plek waar je was toen je dat hoorde ook niet. Ik bijvoorbeeld las een keer op een zondagmiddag in Zuid-Spanje een interview met Beatrice de Graaf. Voor wie haar niet kent, zij is terrorisme-expert en treedt regelmatig op in talkshows om duiding te geven aan de ontwikkelingen in de wereld. En, niet geheel onbelangrijk, ze is christen. En in het betreffende interview zei zij het volgende: “Diep in mijn hart verlang ik naar groots en meeslepend. Maar het geloof houdt me klein.”  

Diep in haar hart verlangt ze naar groots en meeslepend. Maar het geloof houdt haar klein. Waar verlang jij naar? Wat zijn je verlangens van je hart? Misschien zeg je het wel met haar mee, ik verlang naar het grootse en meeslepende…. 

Ik moest eraan denken toen ik 1 Petrus 5 las. Daar staat namelijk het volgende: ‘Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen maar de nederigen geeft Hij genade. Verneder u dan onder de krachtige hand van God opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.’
– 1 Petrus 5: 5-6 (HSV)  

Petrus roept ons op om ons met nederigheid te bekleden. Om het concreet voor je te maken wil ik met je kijken wat Jezus deed, want Hij was nederig, Hij diende. Nederigheid komt in de Bijbel vaak voor in de vorm van dienen. Kijk maar naar Jezus die knielde voor zijn discipelen om de voeten te wassen. In de tijd van de Bijbel was het de gewoonte dat een slaaf dat deed. Maar hier neemt Jezus deze plek in en dient de ander. Jezus roept hierop om hetzelfde te doen. Door de knieën te gaan, en de ander te dienen. Want nee, we zijn niet meer dan die slaaf en hoeven ons niet daarboven te zetten. 

‘Ik heb een voorbeeld gegeven; wat ik voor jullie heb gedaan, moet jullie ook doen. Waarachtig, ik verzeker jullie: een slaaf is niet meer dan zijn meester, en een afgezant niet meer dan wie hem zendt. Je zult gelukkig zijn als je dit niet alleen begrijpt, maar er ook naar handelt.’
– Johannes 13: 15-17 (NBV)

Door de knieën gaan voor de ander, letterlijk en figuurlijk. Dat is jezelf klein maken, nederig worden. Waarom? Waarom roept Jezus ons op, en later ook Petrus om ons te kleden met nederigheid? Om de ander te dienen, om door de knieën te gaan? Petrus schrijft, God keert zich tegen de hoogmoedigen maar de nederigen geeft Hij genade. Ik denk dat we moeten beseffen wie we zijn, voor God en voor de ander. Want ten diepste komen we met onszelf bedrogen uit en moeten we rennen naar het kruis. En daar, voor het kruis op de knieën. Omdat we Jezus nodig hebben.  

Maak jij je klein? Omdat je beseft dat je het niet alleen kan? Omdat je beseft dat je het alleen van Hem moet verwachten. Nederig te zijn omdat je beseft dat je Jezus nodigt hebt. Op de knieën voor Jezus en vanuit die houding dienen op de plek waar je staat. Misschien verlang je wel naar iets groots en meeslepend. Dat is op zichzelf helemaal niet gek.

Maar ik hoop en bid dat het geloof je klein houdt en dat je beseft: ik kan niet alles fixen, ik moet bij Jezus zijn.

Aan zijn voeten, want daar vind ik rust voor mijn ziel en houvast in het leven. En vanuit daar kan ik verder gaan. En zullen we dan lieve vrouw, de oorlog verklaren aan alle ladders die we zogenaamd op moeten van elkaar? Maar zullen we op de knieën gaan? En oog hebben voor de minsten. Zal dat ons liefdeslied zijn? Dan begint het te zingen..  

Zie onze God, de Koning-knecht, 
Hij heeft zijn leven afgelegd. 
Zijn voorbeeld roept 
Om te dienen iedere dag, 
Gedragen door zijn liefd‘ en kracht. 

Wij willen worden als Hij. 
Elkanders lasten dragen wij. 
Wie is er ned’rig en klein? 
Die zal bij ons de grootste zijn. 

Aan de slag!  

Het volgende stukje uit het dagboek Gebroken leven van Ann Voskamp heeft voor mij veel betekend. Ik wil het graag met je delen en ik hoop dat je het ergens opschrijft. En het er nog eens bij pakt om je te beseffen dat we niet de ladders op hoeven, maar dat we juist de oorlog daartegen moet verklaren en door de knieën moet gaan. Jezus ging ons voor. Laat dat ons voorbeeld zijn. En laat dat, je liefdeslied en je levenslied zijn!  

Tip: Schrijf deze tekst ergens op en deel je creatie via Instagram met de #ZijLachtliefdeslied  

“Het zou onze roeping kunnen zijn om alles om te vormen, om elke vijand tot een gewaardeerde gast te maken, elke gezicht te confronteren met het gezicht van Christus, dit alles, heel dit leven, gevormd tot kruisvormigheid van Christus. We zouden de emmers met graan kunnen zijn die uitgegoten worden, tot brood vermalen, om de gebrokenen te voeden, en we zouden de oorlog kunnen verklaren aan alle ladders en nooit hoger gaan, maar alleen maar lager, naar de eenzamen, de minsten, de verlorenen. Exact dat zou ons liefdeslied zijn.” 
(Ann Voskamp – Gebroken leven)  

Deel deze overdenking

  1. Annemiek schreef:

    Mooie overdenking! Ik moest bij het lezen denken aan het lied: Toon mij liefde..

    • Wietske schreef:

      Ik moest denken aan het lied ‘aan uw voeten, Heer, is de hoogste plaats, daarom kniel ik neer bij U”.
      Toon mijn liefde is ook prachtig en toepasselijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap