Wat is Gods plan voor mijn leven? De kern is eenvoudig!

02

jul

Arjannàh Azodi Deylami

Vaak zijn wij als mensen geneigd om dingen veel ingewikkelder te maken dan dat ze zijn. We willen graag alles goed en veel doen. We hebben veel vragen en weten niet of we de juiste keuzes maken. Soms zien we door de bomen het bos niet meer. Wat als het makkelijker kan? Wat als de kern simpelweg eenvoudig is?

Grote keuzes vragen om veel gebedstijd

Rijdend in de auto, onderweg naar de dominee in Rotterdam, ben ik in gebed. De afgelopen weken hebben geleid naar een grote keuze die ik nog moet maken. We staan allemaal vaak genoeg voor het maken van een grote keuze.

Het maken van een grote keuze vraagt om veel gebedstijd en overweging. Het is niet makkelijk om een serieuze knoop door te hakken met de vragen die daarbij opspelen. Ik wil het goede doen. Maak ik wel de juiste keuze? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat heeft mijn keuze voor consequenties op de toekomst? Welke normen en waarden hanteer ik? Vanuit welk vertrekpunt beweeg ik? Waar ga ik naartoe? En ga zo maar door.

In gesprek met de dominee

Dankbaar ben ik om het gesprek aan te kunnen gaan. Het gesprek over hoe betrekkelijk God is in het maken van keuzes en dat God de raadgever is zoals het in Psalm 32:8 zo mooi staat geschreven: ‘Ik onderwijs u en leer u de weg die u moet gaan, ik geef raad, mijn oog is op u.’ (HSV).

Ik vertel de dominee dat ik nu pas begrijp dat ik God voorbij liep met de keuzes die ik al eerder gemaakt had. Ik ben te snel ergens aan begonnen, in de overtuiging dat God mij op een plek wilde hebben waar ik grote(re) betekenis zou hebben. Gaandeweg besefte ik mij dat het niet God was die mij deze richting op duwde, maar dat ik het zelf was. Geleid door mijn prestatiedrang. Hoe is dit in jouw leven?

Waar komt ‘Gods plan voor jouw leven’ vandaan?

De dominee vroeg: ‘Komt het idee dat God een specifiek, uitgestippeld, persoonlijk plan heeft voor ieder persoon van God of uit Amerika?’

Dat is een zeer goede vraag. Heeft God een persoonlijk plan voor ons allemaal? Zijn wij afhankelijk van een uitgestippeld plan dat God voor ons heeft? En wat nou als, zoals alles in het leven, iets niet precies volgens plan gaat? Hoeveel druk ligt er op de overtuiging dat God een speciaal plan voor ons heeft? Hoeveel ruimte blijft er dan nog over? Is deze gedachtegang Bijbelgetrouw?

De kern is eenvoudig

De kern is eenvoudig: het hoeft niet groots te zijn. De zegeningen zitten in het alledaagse leven. Juist in het kleine. Als we goed omgaan met het kleine dat we ontvangen, laten we zien dat we ook goed om zouden kunnen gaan met het grote.

Wie betrouwbaar is in kleine dingen, is het ook in grote.
– Lucas 16:10 (HTB)

We willen graag flink wat stappen overslaan en vergeten af en toe nederig te zijn en als we er niet voor waken draait het al gauw weer om onszelf. We zijn vaak niet tevreden met hetgeen wij ontvangen en hetgeen God ons op dit moment geeft om voor te zorgen.

Jezus voelde zich niet ‘te groot’ om daar, bij de waterput te wachten op die éne vrouw, terwijl er duizenden mensen continu om Zijn aandacht vroegen. Jezus had oog voor die éne vrouw. Laten wij dan ook oog hebben voor dat éne wat we vandaag te doen hebben. Jij in jouw klein hoekje en ik in ’t mijn.

Wandel met God

De dominee gaf antwoord met de volgende Bijbeltekst:

Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is. En wat vraagt de HEERE van u anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God?
– Micha 6:8 (HSV)

Gods plan is eenvoudig en staat hier beschreven:

  • Recht te doen; recht door zee te zijn. Dat betekent: betrouwbaar, loyaal, rechtvaardig en eerlijk te zijn.
  • Het goede/liefdevolle te doen. Dat betekent: liefdevol handelen, de liefde van God weerspiegelen naar je naasten.
  • Nederig te wandelen met uw God. Dat betekent: in relatie zijn met God, God laten leiden in de keuzes die je maakt, gehoorzaam zijn aan God, bidden tot God en alles tot eer doen van God. 

Aan de slag!

Deze preek van dominee Paul Visser gaat dieper in over het plan van God voor ons. Dit is een hele mooie preek om te luisteren als je je afvraagt wat voor plan God met ons leven heeft.

Dr. P.J. Visser | In gesprek met God(4) | Spreuken 3 | Zoeken naar Gods plan, leiding en wil? – YouTube

Deel deze overdenking

  1. Kees Waaldijk schreef:

    Het gaat om Gods Raad. Wat is Hij van plan met de gelovigen onder christenen en gelovigen Israëlieten? Eerst komt Opname van de Gemeente. Bij zijn tweede komst wrden de ongelovigen geoordeeld. Dan komt de grote verdrukking. De satan laat zich dan vereren als god in de 3e tempel in Jeruzalem.. Daarna kpmt het 1000 jarig vrederijk. De Messias heerst dan over de hele aarde vanuit Jeruzalem!
    Shalom

  2. Yvonne schreef:

    Dankjewel Kees voor de goede uitleg.
    Gezegende dag iedereen.
    Liefs Yvonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap