Wat heb jij meer: zelfvertrouwen en/of Godsvertrouwen?

22

jun

Marije Brandwijk

Ik hou van kringloopwinkels bezoeken, dat doe ik daarom ook vaak. Als je het woord ´kringloop´ roept begint mijn hele kamer te schudden, bijna alles komt daar van daan. Het maakt mij zo blij als een kind als ik een pareltje weet te vinden voor een kleine prijs. Waar ik bijna de meeste tijd doorbreng is de afdeling met boeken. Heerlijk om daartussen te snuffelen, de ruggen van de boeken te bekijken in de hoop dat ik iets tegenkom. Zo kwam ik een poos geleden het gebedenboek van Toon Hermans tegen. In zijn gedichtenbundels vertelt hij veel over zijn geloof, met de hoogte- en dieptepunten daarin. Een gedicht dat mij onder andere aansprak ging over Godsvertrouwen. Wat een mooi woord is dat he? Maar wat is het? 

´Godsvertrouwen´ is een mooi woord en een rijk bezit.
Wat kun je méér en beter hebben?
Als je leven door Godsvertrouwen wordt beheerst, wat kan je dan nog gebeuren?
Als je onder alle omstandigheden het gevoel hebt dat je op Hem kunt rekenen, dat Hij je de weg wijst in het donker, je opraapt als je bent gevallen, dat Hij je ziet en bij je is…
Wat is dat een weelde: ´Godsvertrouwen’

– Toon Hermans

Vertrouwen in jezelf

Wanneer ik denk aan vertrouwen, denk ik ook aan zelfvertrouwen. Hoe je jezelf ziet en uiteindelijk jezelf laat zien aan de buitenwereld, hangt veel af van je zelfvertrouwen. Hoe belangrijk is het om ook na te denken over de wijze waarop je jezelf ziet, hoe je naar je lichaam of persoonlijkheid kijkt. Accepteer je jezelf zoals je bent? Of verschuil je jezelf liever? Weet dat God van je houdt en je prachtig heeft gemaakt!

Maar ik denk ook dat zelfvertrouwen te ver door kan slaan, namelijk als je alleen in jezelf gelooft, in je eigen kunnen en zijn. Maar wat als opeens alles misgaat? Wat blijft er dan van je zelfvertrouwen over?

Vertrouwen in een mens vs. Godsvertrouwen

In het volgende Bijbelgedeelte zien we duidelijk twee soorten vertrouwen: Vertrouwen in de mens en Godsvertrouwen.

Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die vertrouwt op een mens, en die een schepsel tot zijn arm stelt, terwijl zijn hart van de HEERE afwijkt.  Hij zal zijn als een kale struik in de vlakte, die het niet ziet wanneer het goede komt: hij verblijft op de droogste plekken in de woestijn, in zilt en onbewoond land.   Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is.  Hij zal zijn als een boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop. Hij merkt het niet als er hitte komt, zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. Jeremia 17:58 (HSV)

We zien hier duidelijke contrasten. De man die op de mens vertrouwt, misschien wel in zichzelf (vers 5) wordt weerspiegeld als een kale struik in de woestijn. Als er iets gebeurt, is hij daarom ook alleen, niemand die hem kan helpen. Daar tegenover zien we de man die op God vertrouwt (vers 7) Ik vind de uitleg die de studiebijbel bij dit vers gebruikt sprekend: ´Alleen vertrouwen op God zet in crisistijden aan tot rotsvaste gehoorzaamheid.´. Verder zien we dat deze man dus geplant is langs water en daar zijn wortels ook vlakbij heeft. Als het droog wordt, merkt hij daar niets van. Hij blijft vrucht dragen.

Godsvertrouwen

Bij Godsvertrouwen draait het niet meer als eerste om het vertrouwen in jezelf, God heeft de prioriteit, de regie. Ik denk niet dat het een het ander uitsluit; wanneer je vertrouwt op God krijg je denk ik automatisch meer zelfvertrouwen. Je mag weten: het maakt niet uit wat anderen van mij denken, hoe ´goed´ ik het doe in het leven, want God die heeft alles in Zijn handen. Dat is denk ik wat Godsvertrouwen is: Als het moeilijk in het leven is, het vertrouwen hebben dat God ervoor zorgt dat je niet uitdroogt en zelfs in die tijd vrucht draagt. Dat is ook wat de Heere beloofd in Zijn woord, als je maar vertrouwen hebt. Heb jij al dát Godsvertrouwen? Want ´wat is dat een weelde: Godsvertrouwen´.

Aan de slag!

  • Ga bij jezelf eens na, wat heb je meer? Zet je vertrouwen in jezelf of anderen eens tegenover je vertrouwen in God. Hoe ziet dat eruit? Wat zou je willen veranderen daarin?
  • Bid of God je vertrouwen in Hem steeds meer wil versterken.

Naar: Gebedenboekje, Toon Hermans. Gedicht ‘Weelde’

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Marije! Heel mooi!
    In spreuken staat:
    Vertrouw op de Heer met je hele hart steun op je eigen inzicht niet, ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden recht maken

  2. Kim schreef:

    Geweldig mooi 🙏🤍✨ Dankjewel! ❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap