Wat ben jij zwak, zeg!

19

aug

Eline

Ja? Dus niet. Het is leuk bedacht, de excuses die je hoofd voor je maakt wanneer er iets tegen zit… het is alleen niet waar. Jij bent namelijk een vrouw, gemaakt door God, één van zijn dochters. En we weten allemaal wat de dochter van een koning is: een prinses. En in die macht mag jij staan. In die krácht mag jij staan. Hoe vaak je ook denkt dat het niet zo is, dat je zwak bent omdat iets niet lukt of omdat je ergens door geraakt bent. Het is niet zwak om een slechte dag te hebben. Hoewel onze maatschappij misschien het gevoel geeft dat alles altijd is zoals op Instagram, de Bijbel geeft ons daarin een heel ander beeld. Er is niemand in de Bijbel die God niet nodig heeft. Niemand die elke dag een ‘Instagram-dag’ heeft. En dus jij ook niet. Wees sterk, en kom naar God.  

Het afgelopen jaar ben ik door een burn-out heen aan het werken. Het duurt me allemaal veel te lang, zeker als ik keek naar alles wat voorbij kwam op mijn Instagram-feed. Ik zag anderen van alles meemaken en bereiken. Terwijl ik na een uur aan een blog werken de rest van de dag in mijn bed lag. Waarom kon ik dat niet? Waarom was ik zo zwak? Het duurde een tijdje, maar inmiddels weet ik dat ik helemaal niet zwak ben. Ook niet in het diepst van mijn burn-out. Sterker nog, ik ben ongelooflijk sterk. Ik heb mijn Instagram-feed aangepast. Ik zie nu niet alleen alles wat leeftijdsgenoten meemaken en achieven, ik zie ook positieve accounts. Accounts waarop ik word herinnerd aan mijn kracht, de kracht van Jezus. Een gratis tipje dus als je ook op Instagram zit: wees kritisch op wat je wil zien, pas aan wie en wat je volgt.  

Lees over de kracht van Jezus 

Er zijn nog meer manieren om jezelf te herinneren aan je kracht. Dat is namelijk wat je moet doen. Het gaat niet om ‘sterker’ of ‘harder’ worden. Je bent al sterk, want zo heeft God jou gemaakt. De kracht van Jezus is in jou.   

Dit lees je in de Bijbel. Bijvoorbeeld in Romeinen 8:11 (HSV):  

En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont. 

Ik weet niet of dit tot je doordringt, maar dezelfde kracht die Jezus heeft opgewekt, leeft in jou! Dezelfde kracht die de dood heeft overwonnen is in jou! De Bijbel staat vol met ongelooflijke verhalen van overwinningen die bijna niet voor te stellen zijn zo groot. Al deze overwinningen komen van God. En nu heb ik eens goed nieuws voor jou, deze overwinningen heeft Hij ook voor jou!  

Omring jezelf met Jezus’ kracht 

De kracht die in jou is, je weet wel, die kracht van Jezus, leeft ook in anderen. Omring jezelf met deze prachtige mensen en zie hoe God door hen heen werkt. Zie hoe zij omgaan met slechte dagen. Zie hoe zij hun kracht uit God halen. Als inspiratie, maar ook als steun op de momenten dat jij even niet meer weet waar je je kracht het laatst hebt neergelegd. Zij zien namelijk ook Gods kracht in jou, en kunnen je helpen deze kracht terug te vinden. Samen bidden is namelijk onwijs krachtig. Jezus deed het met zijn discipelen, gaf ook hen zijn kracht. God herinnert ons eraan: 

Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
– Mattheüs 18:20 (HSV).

En met Hem is zijn kracht.  

Gebruik de kracht van Jezus 

Zoals jij bij anderen spiekt hoe zij leven met de kracht van Jezus, kunnen anderen bij jou spieken. God helpt jou als je zijn hulp vraagt. In de dingen die er dan gebeuren, is zijn kracht zichtbaar. Hierbij wil ik de kleine dingen benadrukken. Ben je bijvoorbeeld met heel veel tegenzin toch hulp gaan zoeken? Misschien heb je alleen nog maar de website van een psycholoog bekeken. Of misschien ben je al zover dat je iemand voor je laat bidden. Je kan deze dingen voor jezelf wegzetten als kleine dingen, als niet noemenswaardig, maar zelfs deze dingen hebben moed nodig. Kan zijn dat het niet helemaal is waar je wilt zijn, maar God is aan het werk. Het is al een stapje verder dan gister! Als je terugkijkt zie je vast dat er veel dingen anders hadden kunnen gaan. Beter, sneller, met minder pijn. Maar je ziet ook dat de periodes waarvan je dacht er nooit meer uit te komen, voorbij zijn. Je hebt jezelf er doorheen gevochten met de kracht van Jezus. Help anderen met deze kracht. Getuig over momenten waarop je de kracht van Jezus herkende. Vertel anderen waar je de kracht van Jezus in hun leven ziet als zij het even kwijt zijn. De kracht van Jezus is er voor iedereen die Hem aanneemt.  

Herinner jezelf en anderen eraan: ik ben niet zwak, ik heb de kracht van Jezus Christus.   

Aan de slag! 

Dezelfde kracht die Jezus opwekte uit de dood, leeft in ons. Herinner jezelf aan de ongelooflijke kracht die in jou leeft. Herinner jezelf aan alles wat jij aankan door Hem, met het lied The Same Power van Worship Central.  

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Wat een krachtig getuigenis! En het inderdaad zo geweldig dat de kracht waarmee Jezus is op gestaan óók in ons is! Overwinnaars mogen we zijn omdat Jezus overwonnen heeft! Prijs de Heer🙌🏻

  2. Kim schreef:

    Heel erg bedankt voor mooie en bemoedigende blog Eline :’) ❤️ en God zegene jou 🙏

  3. Francine schreef:

    Wat een bemoedigende en inspireerde blog!
    Dat is gelijk een goed voorbeeld van Gods kracht die door jou heen werkt!

  4. A Mooy schreef:

    Zo voel ik mij ook dat mijn voeten onderdeel grond wegzakt
    Door mijn rookgedrag
    Nu laat God mij zien dat dit niet de weg is die ik moet gaan
    Ik ben zo vermoeid en zoveel hoesten dat ik nu zeg dit niet meer maar Jezus wil volgen om terug te keren naar God
    Ik bid dat ik door de Heilige Geest de kracht en mijn wil helpen om hier door heen te komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap