Wat als genezing maar langzaam komt?

17

jul

Irene Poot

In mijn leven heb ik een aantal keer genezing gevonden. Wonden zoals een gebroken hart, littekens uit mijn verleden, afwijzing en seksuele heling. Elke genezing was altijd een heel proces en het gebeurde niet van de ene op de andere dag. Ook al was elk proces heel anders voor mij, er was iets wat ze allemaal gemeenschappelijk hadden: er leek maar geen einde aan te komen! Herken je dit? Wat als de (psychische) genezing die je zoekt maar langzaam lijkt te komen of als er maar geen einde aan komt?

De genezing van een blinde

Tijdens Jezus’ tijd hier op aarde heeft Hij veel mensen genezen van allerlei ziekten, zowel fysiek als psychisch. Vaak legt Hij hierbij iemand de handen op of spreekt hij gewoon genezing over iemand uit, waardoor een zieke geneest. In het bijbelboek Markus lezen we ook over zo’n genezing, maar deze is net even iets anders dan de andere wonderen in de Bijbel.

En Hij kwam in Bethsaïda; en ze brachten een blinde bij Hem en smeekten Hem dat Hij hem aanraakte. En toen Hij de hand van de blinde genomen had, leidde Hij hem het dorp uit; en nadat Hij in zijn ogen gespuwd en de handen op hem gelegd had, vroeg Hij hem of hij iets zag. En hij keek op en zei: ‘Ik zie de mensen, want ik zie hen, als bomen, rondlopen.’ Daarna legde Hij de handen opnieuw op zijn ogen en liet hem weer kijken. En hij was hersteld en zag allen heel duidelijk. En Hij stuurde hem naar zijn huis en zei: ‘Ga niet het dorp in en zeg het tegen niemand in het dorp.
– Markus 8: 22-26 (HSV)

Wat opvalt aan dit gedeelte is dat de blinde niet in één keer volledig kan zien. Hij ziet eerst vaag figuren rond bewegen. In tegenstelling tot andere genezingen in de Bijbel is deze man niet gelijk helemaal gezond; zijn genezing is een proces.

Pas genezing na de tweede keer

Om de man hier zijn volledige zicht terug te geven, legt Jezus twee keer zijn handen op de man. De genezing van de blinde is een proces en Jezus moet in feite twee keer ingrijpen voordat de man genezen is.

Ik weet niet hoe het met jou gaat, of je zelf ook in een genezingsproces zit. Misschien heb je al een lange tijd een gebroken hart, vecht je tegen een depressie of een eetstoornis, herstel je littekens uit je verleden of rouw je om geliefden. En misschien vind je dat het maar langzaam gaat. Dat er maar geen licht aan het einde van de tunnel is. Dat dit proces al eeuwig lijkt te duren, zonder dat er echt genezing komt. Zonder dat God je echt volledig geneest.

Weet dan dat God wel degelijk met je bezig is! Jezus loopt ook niet weg na één keer de blinde man te hebben aangeraakt. Hij vraagt of de genezing al gebeurd is en als blijkt dat de man nog niet helemaal ziet, grijpt Jezus nog een keer in. Zo zal God ook bij jou blijven ingrijpen en helpen totdat jij sterker uit dit proces komt. Ook al moet God honderd keer zijn handen op jou leggen, Hij loopt niet weg.    

Ziet u iets?

Nadat Jezus zijn handen op de blinde man heeft gelegd, vraagt hij: ‘Ziet u iets?’ Ik weet niet waarom Jezus dit precies vroeg aan de man. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat Jezus niet wist of de man al weer kon zien of niet. Maar toch vraagt Jezus een update aan de man zelf. Misschien wilde Jezus een update horen van de man hoe het met hem ging. Wie weet wilde Hij gewoon de man even stilzetten bij het genezingsproces, zodat hij bewust de genezing kon meemaken. Wat de reden ook was, Jezus wilde graag de input van de man.

Zo geloof ik ook dat God graag betrokken is bij elke stap in jouw proces. Hij wil graag weten hoe het met je gaat en waar je bent in je proces. Bespreek daarom ook met God waar je bent in je proces, waar je tegenaan loopt of simpelweg wat je frustraties zijn.

Maar bovenal: geef niet op! Ik heb er alle vertrouwen in dat jij hier doorheen gaat komen, dat God bij je is en je genezing zult vinden als je door blijft zetten. Zoals iemand in mijn favoriete serie eens zei: “Don’t quit before the miracle happens.” (Stop niet voordat het wonder gebeurt).

Hij geneest de gebrokenen van hart, Hij verbindt hen in hun leed.
– Psalm 147:3 (HSV)

Aan de slag

  • Ken je iemand in je omgeving die in een genezingsproces zit? Bid dan voor diegene dat hij of zij kracht, doorzettingsvermogen en hoop mag vinden om er doorheen te komen. Laat zien dat je er voor hem of haar bent door bijvoorbeeld gewoon spontaan te bellen, een kaartje te sturen of met hem of haar te bidden.
  • Zit je zelf in een genezingsproces? Vertel God hoe het met je gaat in je proces, waar je tegenaan loopt, wat je voelt, wat je denkt. Hij wil graag betrokken zijn. En ik zal voor jou bidden, dat je kracht, doorzettingsvermogen en hoop mag vinden in dit proces. En dat je God mag ervaren tijdens dit hele proces. Je kunt dit en je zult je genezing vinden!

Deel deze overdenking

  1. Anoniem schreef:

    Wat als je een kans kreeg maar zelf alles verknald hebt….

  2. Renee schreef:

    Dankjewel Irene voor je mooie en bemoedigende woorden om vol te houden! Soms brengt God een storm tot stilte, soms leidt Hij ons erdoorheen! Hoe het ook zij, Hij is erbij🙏🏻

    En voor anoniem: Je mag altijd weer opnieuw bij God komen, Hij wil dat zelfs graag, ook al heb je het verknald! God is liefdevol en genadig en juist voor onze misstappen en fouten is Jezus gestorven om ons vergeving te bieden en God straft nooit twee keer! Jezus heeft de straf gedragen voor jou en mijn misstappen! ,

  3. Henrike schreef:

    @anoniem: Jezus zegt ons om 70×7 te vergeven. Dat gaat over mensen onderling en Zijn vergeving is nog veel groter. Zijn genade oneindig. Ik verknal het zo vaak en Hij heeft mij niet opgegeven dus jou ook niet!

    En Irene bedankt weer voor het duidelijke stukje!

  4. Anoniem schreef:

    Beste Irene en Henrieke, ja ik geloof in vergeving maar ik zit wel met de levenslange beperkingen en achteruitgang.
    Ik geloof ook dat God kan genezen maar heb al zoveel gebeden om richting en herstel en waarom zou Hij nu ik alles verknald heb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap