Wachten op God, hoe lang houd je het vol?

16

apr

Arjannàh Azodi Deylami

Deze aarde is Gods wachtkamer. We bewonen het land tussen gezonden en onbeantwoorde gebeden, het land van de wachtenden. Onze taak in de wachtkamer is wachten en daar houden we niet van. Niet van wachten op de huisarts, niet op ons gisteren-besteld-vandaag-bezorgd pakketje, niet op een appje of een telefoontje, niet op de trein, niet op de trage auto voor ons wanneer we al te laat zijn voor werk. Wachten op God is niet altijd makkelijk, maar toch mag je volhouden!

Jozefs diepe put, Gods plan

Jozef was zeventien jaar, het lievelingskind van zijn vader. Hij kreeg van zijn vader een prachtig, veelkleurig gewaad. Jozef kreeg ook dromen van God. Dromen waarin zijn familie voor hem zou neerbuigen. Twee dromen die hij in zijn onschuld, zonder blikken of blozen, vertelde aan zijn jaloerse broers. Door deze dromen te vertellen, haatten zijn broers hem nog meer en hebben ze Jozef in de put gegooid om hem te laten sterven, maar God had een ander plan.

Jozef werd verworpen, verraden, zonder omkijkenachtergelaten, verkocht als slaaf door zijn eigen broers. Jozef had niks meer. Het enige waar hij zich nog aan kon vastklampen was het Woord van God. Gods woord was uitgesproken over zijn leven. Maar hoe dan? Hoe kan je je vasthouden aan Gods Woord, terwijl de omstandigheden je precies het tegenovergestelde laten zien?

Gods belofte ten goede

God was, is en blijft altijd dezelfde en God heeft Zijn belofte uitgesproken.

En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
– Romeinen 8:28 (HSV)

Gods tijd, niet onze tijd

Middenin het kwade, keert God ten goede. Maar hoelang duurt dat?

Noach kreeg 120 jaar om zich voor te bereiden op de zondevloed.
Mozes kreeg 80 jaar voor zijn taak.
Paulus werd geroepen om apostel te worden, maar heeft daarvoor drie jaar in afzondering in Arabië doorgebracht.
Jezus was al 30 jaar op aarde, voordat Zijn bediening begon.
Jozef was 17 toen hij zijn droom kreeg en hij was minstens 37 toen zijn droom uitkwam.

En in de tussentijd? God neemt de tijd, God heeft de tijd. God werkt niet in minuten of uren maar in mensenlevens. Hij bereidt voor. Maar God doet wat Hij beloofd heeft: Hij laat alle dingen meewerken ten goede. Zou Hij dat met jouw verhaal ook kunnen doen?

Wachten duurt lang

Het kan soms lang wachten zijn, daar in de wachtkamer. In deze tijd zullen er gedachten van twijfels en angst door je hoofd heen razen. Hoe moet het nu? Gaat dit ooit voorbij? Waar is Gods belofte? Hoelang moet ik nog wachten? Onthoudt dan: we zijn nog steeds een kind van God, dit zal niet blijven duren. God zal hier iets goeds uit laten groeien. In Jozefs verhaal zien we Gods belofte realiteit worden:

De Heer was met Jozef, zodat hij een voorspoedig man was.
– Genesis 39:2 (HSV)

De Heer was met Jozef. 20 jaar later gingen zijn broers met angst in hun hart naar Jozef – inmiddels onderkoning – toe, ze vreesden voor wraak. Jozef nam geen wraak. Waarom niet? Omdat God de situatie ten goede gekeerd heeft, niet alleen voor Jozef, maar voor een heel volk.

Jullie weliswaar, jullie hebben kwaad tegen mij bedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht, om te doen zoals het op deze dag is: een groot volk in leven te houden.
– Genesis 50:20 (HSV)

Zit je in de wachtkamer van God? Weet dat terwijl jij wacht, God aan het werk is. In Johannes 5:17 (HSV) zegt Jezus: “Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.

In de wachtkamer hangt een tegeltje, zoals die bij oma, met erop: “Laat af en weet dat Ik God ben” (Psalm 47:11, NBG). Tijdens het wachten kunnen we blij zijn omdat God goed is. Jij kunt de strijd staken omdat God de strijd niet staakt. Jij kunt rustig wachten, omdat God bezig is. Hoe moeilijk dit soms ook is.

Hoe moeten we wachten?

De bijbelse definitie van wachten is niet: uitgaan van het ergste, je zorgen maken, eisen stellen, het heft zelf in handen nemen. Maar wachten is ook niet passief. Wachten is een volhardend streven om door gebed en geloof de focus op God gericht te houden. Wachten is het van God ver-wachten, tegen alle verwachtingen in. Wachten is ook: de stappen zetten in geloof die je op dit moment al wél kan zetten; juist omdat je (ver)wacht.

Aan de slag!

Zit jij in Gods wachtkamer?

  • Dank God voor het werk dat Hij doet, terwijl jij wacht en wéét dat God trouw is.
  • Denk aan alles wat God al voor je gedaan heeft en haal bemoediging uit verhalen in de Bijbel, je eigen leven, of mensen uit je omgeving waarin te zien is dat God ten goede keert, zoals het verhaal van Jozef.

Luistertip: I will wait – David Leonard.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    In stilheid en vertrouwen zal je sterkte zijn! Jesaja 30:15
    Dankjewel voor deze mooie reminder.

  2. Betty schreef:

    Dankuwel voor al die mooie bemoedigingen.
    Wachten is soms moeilijk.
    Geduld een gave.

  3. Anneke Derksen schreef:

    Weet dat God Zijn belofte houdt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap