Wachten op God: 3 tips die je erdoorheen helpen

09

feb

Tamara Bal

Herken je het, dat je God iets hebt gevraagd en maar blijft wachten op antwoord? Dat het lijkt alsof Hij je niet heeft gehoord of dat het heel stil blijft? Ik zit momenteel in zo’n periode. Vandaag deel ik drie tips met je, die mij helpen om door dit seizoen heen te komen. 

1. Vertrouw op wie God is

David is iemand die begreep wat wachten op God betekent. Hij werd gezalfd tot koning, maar moest vervolgens nog heel lang – meer dan tien jaar! – wachten tot hij daadwerkelijk koning werd. En in die tijd werd hij achternagezeten door vijanden. In de psalmen die David schreef in die periode, schrijft hij vaak over wachten op God. Hij schreeuwt het soms uit naar God en vraagt om hulp. 

Geef hun loon naar wat zij doen en naar hun slechte daden, geef hun naar het werk van hun handen, vergeld hun naar wat zij verdienen. Want zij letten niet op de daden van de HEERE, en op het werk van Zijn handen; daarom zal Hij hen afbreken en niet opbouwen. Geloofd zij de HEERE, want Hij heeft mijn luide smeekbeden gehoord. De HEERE is mijn kracht en mijn schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd en ik ben geholpen. Daarom springt mijn hart op van vreugde en zal ik Hem met mijn lied loven.
– Psalmen 28: 4-7 (HSV)

In een periode van wachten op God is het zo belangrijk om je te herinneren wie God is. Soms probeert de duivel ons in te fluisteren dat God ons is vergeten of dat onze verlossing niet gaat komen. Hij probeert ons aan het twijfelen te brengen. Maar je mag je vasthouden aan de belofte van God dat Hij spreekt en doet wat Hij belooft! 

2. Spendeer tijd met God

Als je jouw vragen, zorgen of problemen bij God hebt neergelegd, is het belangrijk dat Hij ruimte krijgt om te spreken. Soms zijn er momenten waarop God spreekt, maar zijn we te druk met andere dingen om Zijn stem te verstaan. 

Toen ik laatst met iemand deelde dat ik iets bij God had neergelegd en ik ongeduldig op antwoord aan het wachten was, confronteerde deze persoon mij en zei: “Je hebt gebeden en dit bij God neergelegd, maar vervolgens ben je verdergegaan met je leven en neem je niet de tijd om te luisteren. Je moet God ruimte geven om te spreken.” Au, die kwam binnen. En misschien is dit ook wel herkenbaar voor jou. De houding van ons hart is zo belangrijk!

Sindsdien neem ik langer de tijd om te bidden. Ik neem bewust momenten waarop ik stil ben om God te laten spreken, en leef minder gehaast. Als een lied me aanspreekt, of als ik ervaar dat God iets tegen me zegt, schrijf ik het op. Het is misschien nog niet het concrete antwoord waar ik naar zoek, maar het gaat om de relatie met God! Ik wil tijd met Hem doorbrengen, zodat ik dichter naar Hem toe groei en Hem de ruimte geef om tot me te spreken.

3. Leef in het nu

God vraagt ons niet om in het verleden te blijven hangen, of om ons zorgen te maken over de dag van morgen. Hij vraagt ons om Hem te dienen in het hier en nu. En ook als de moeilijkheden je overstijgen, of als de problemen niet opgelost lijken te worden, is God erbij. Hij is bij je in het hier en nu. De psalmen die David schreef in de periode tussen de zalving en kroning tot koning getuigen ervan dat hij te midden van zijn ellende, te midden van zijn vragen aan God, te midden van het wachten op God, Hem loofde. Daar mogen wij een voorbeeld aan nemen!  

Aan de slag!

Luister naar het nummer ‘Still God’ van Metro Collective Worship. Dit nummer gaat over het vertrouwen op God, ook als de omstandigheden moeilijk zijn. Het hielp mij om het juiste perspectief te hebben tijdens een periode van wachten op God.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap