Over één van de meest gestelde vragen ever: waarom al dat lijden?

22

jan

Renske Tijhof

Waarom zoveel oorlog, waarom zoveel pijn? Waarom zoveel ziekte, zoveel sterfgevallen? Waarom zoveel kinderen die hun ouders (op jonge leeftijd) verliezen en ouders die hun kinderen moeten missen? Er zijn zoveel mensen die zo ontzettend lijden. Is het dan nooit genoeg? God, waarom grijpt U niet in? Want U bent toch een liefdevolle God? Dan wilt u toch ingrijpen? U bent toch een almachtige God? Dan kúnt U toch ook ingrijpen? Ik snap het niet. Ik snap er écht helemaal niks van. Waarom al dat lijden? Vandaag een overdenking over deze – voor veel van jullie misschien herkenbare – vraag.

Ik zal je vast eerlijk zeggen: je krijgt van mij geen antwoord op deze vraag. Je zult na het lezen van deze blog niet denken: “Ah, dus zó zit dat!” Ik heb geen antwoord op de vraag waarom er zoveel geleden moet worden. Het liefst schrijf ik iets waardoor ik je kan helpen om de Bijbel beter te begrijpen. Misschien schrijf ik vandaag wel om je te laten merken dat je niet de enige bent die weleens twijfelt.

Twijfel

Je vraagt je misschien af waar ik dan precies aan twijfel. Ik twijfel soms aan God, als ik om mij heen hoor dat Hij mensen tot zich roept op zijn tijd. In zo’n God kan ik niet geloven. Het kan niet Gods plan zijn dat een jong gezin zonder vader verder moet. Het kan niet Gods plan zijn dat iemand in korte tijd meerdere kinderen moet begraven.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik erin vastloop. Want als het niet Gods plan is, niet zijn wil, kán Hij er dan niks aan veranderen? Of kan Hij dat wel, maar staat Hij dingen toe? Maar waar is dan zijn oneindige liefde? Augustinus zei: “Als je denkt iets van God begrepen te hebben, dan is dat wat je begrijpt in ieder geval niet God.” En dat is ook het probleem. Wij leven in een samenleving waarin we willen begrijpen en verklaren. God helemaal begrijpen, dat kunnen we nou eenmaal niet. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Onzin

Er gaat op internet een verhaal rond over een man die bij de kapper zit, als de kapper zegt dat God niet bestaat: “Het kan gewoon niet dat Hij bestaat, waarom moeten mensen anders zoveel lijden?” De man denkt na over hoe hij hierop moet reageren, maar weet het niet. Als hij naar buiten loopt ziet hij een onverzorgde man met lang haar en een enorme baard op straat. Dat brengt hem op een idee. Hij neemt de man mee naar binnen en zegt tegen de kapper: “Kappers bestaan niet.” De kapper lacht: “Natuurlijk wel, ik besta toch?!” Zijn klant antwoordt: “Nee hoor, anders zouden er toch geen mensen met lange haren en baarden zijn?” “Onzin,” zegt de kapper: “Kappers bestaan wel. De mensen met lange haren komen alleen niet allemaal naar ons toe om geholpen te worden…”

Je snapt de clou van het verhaal. Zo is het ook met God. Hij bestaat wel, maar we moeten naar Hem toekomen om geholpen te worden.
Sorry, ik zeg het bij voorbaat vast, want misschien schrik je van wat ik nu ga zeggen. Met zo’n verhaal hoef je namelijk niet bij mij aan te komen. Ik vind het onzin, ik kan er niks mee. Hoe mooi het idee ook is, het slaat nergens op. Zo’n man met lange haren en een enorme baard, die kan gewoon even naar de kapper gaan en z’n probleem is opgelost. Dat is mooi makkelijk, dat werkt altijd. Naar God gaan werkt niet altijd. Tenminste, het lijden is niet ineens weg. Er zijn zóveel diepgelovige mensen die volledig op God vertrouwen en zoveel moeten lijden, die hun problemen bij Hem brengen. Maar het lijden blijft. Dat vind ik moeilijk te verkroppen.

Vertrouwen

Mijn geloof blijft en daar ben ik dankbaar voor. Ik wéét dat Hij er is. Vertrouwen, dat is soms iets lastiger. Vertrouw ik er echt op dat onze God liefdevol en almachtig is, ondanks al het lijden dat ik dichtbij en ver weg zie? Vaak wel, soms niet. Ik probeer te blijven vertrouwen op wat God zelf heeft gezegd, dat het eens beter wordt. Dat er een tijd komt, dat er geen verdriet meer zal zijn.

“Vanuit de hemel hoorde ik een stem luid zeggen: “Dit is de plaats waar God voortaan bij de mensen zal wonen. Zij zullen zijn volk zijn en God Zelf zal bij hen zijn. Hij zal hun God zijn. Hij zal alle tranen van hun ogen afvegen. En de dood zal er niet meer zijn. Niemand zal nog verdrietig zijn, treuren of pijn hebben. Want de eerste dingen zijn voorbij.” En Hij die op de troon zit, zei: “Ik maak alles nieuw!” Tegen mij zei Hij: “Schrijf dit op. Want mijn woorden zijn waar. Ik zal doen wat Ik heb gezegd.””
(Openbaring 21: 3-5, BasisBijbel)

Dat is zo mooi, de toekomst zal goed zijn. Eindeloos goed. God belooft hier aan ons dat Hij zal doen wat Hij gezegd heeft. Daar mogen en moeten we ons aan vasthouden. Ook als het af en toe niet te begrijpen is. Want Hij is erbij, vol liefde. Ondanks alles. Altijd.

Aan de slag!

In een bokswedstrijd kan het zo zijn dat het van tevoren al duidelijk is wie er gaat winnen. Toch deelt de tegenstander – die zelf ook al weet dat hij gaat verliezen – nog wel wat rake klappen uit. Zo is het denk ik ook met God en satan. Het lijden in deze wereld zijn rake klappen van de satan, maar God overwint uiteindelijk!

In Romeinen 16:20 staat hierover een mooie tekst: “De God van vrede zal binnenkort de duivel onder jullie voeten vertrappen.” In het Engels vind ik de tekst eigenlijk nog mooier: “The God of peace will soon crush Satan under your feet.” Een aantal jaar geleden schreef ik deze bijbeltekst op de zolen van een paar schoenen en ik wil jou uitdagen dit ook te doen. God zal overwinnen en dan is er geen lijden meer. Deel het resultaat met de #zijlacht-tag, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Maaike schreef:

    Mooi geschreven.
    Ik denk ook dat als het bij God zo makkelijk ging als bij de kapper, iedereen voor de verkeerde redenen zou geloven. Puur om een makkelijk en heel gelukkig leven te leiden.
    Daarbij kunnen we God ook niet begrijpen.. wij zijn ook niet gelijk aan Hem. Maar ooit zal het duidelijk zijn. Nu blijft het vooral geloven, vertrouwen en uitzien naar de dag dat Hij terugkomt.

  2. Marthe schreef:

    In lijden groei je dichter bij elkaar, dan in gezond en gelukkig. Ik denk dat de wereld een zeer egoïstisch plek zou zijn, als er geen lijden was geweest.
    In lijden, in het donker, schijnt het Licht helderder dan in het licht…

  3. Netty schreef:

    Ook ik worstel hier wel mee, maar ik wil KIEZEN en KIES om in Gods oneindige wijsheid en goedheid te blijven geloven.
    En ja, eenmaal zal satan gecrusht zijn onder onze voeten,.
    Thnx Renske

  4. Maria schreef:

    Ik denk dat de vraag ‘waarom is er lijden’ een typisch westerse vraag is. We zijn opgegroeid in een maatschappij waarin de mens centraal staat, waar het gaat om ons welbevinden, waar het gaat om antwoorden op vragen en waar de focus ligt op ontwikkeling, zelfontplooiing, welvaart etc. Deze gedachte is ook in ons geloof binnen gedrongen. Heel begrijpelijk dat we daardoor vragen hebben, maar niet wat de bijbel ons leert! De bijbel spreekt zoveel over lijden, leert ons zoveel hoe we daar mee om kunnen gaan.
    God’s wegen zijn groter dan mijn wegen. Het enige wat God van mij vraagt is Hem gehoorzamen, Hem volgen. In álle omstandigheden… Hij heeft nergens een kalme reis belooft, maar wel wel een behouden toekomst!!

    • Sybilla schreef:

      Alle ellende komt door de vat van het kwaad op de Schepping. Door negatieve invloed toe te staan wordt de ellende versterkt. Denk aan genetisch gemanipuleerd voedsel, hang naar lust, macht en geld. Lees de bijbel waar het kwaad merkbaar is, gekenmerkt door Liefdeloosheid. Denk aan vloeken en bannen. De sleutel naar beter is te doen wat God van ons verlangt: leven naar de Liefde.

  5. Sandra Bats schreef:

    Ik heb er ook lang mee geworsteld en benner meer gaan begrijpen. Satan is de machthebber van de wereld. Hij heerst er dus. Door Eva kwam de ellende in de wereld. In het OT greep God zelf vaak in en verdreef het kwaad. In het begin van het NT kwam Jezus en verdreef de gevolgen van de duisternis. Dat deed hij als mens. In de kracht van de HG want die was op hem uitgestord na zijn doop. Pas na zijn ging Jezus wonderen doen. Toen Hij vertrok kon ook Hij niets meer doen rechtstreeks op aarde. Hij was er immers niet meer. Maar Hij zei, ik moet zelfs gaan want anders kan de Trooster niet komen. Ik geloof dat de HG aan ons gegeven is (ook een deel van de drie-enig God) om de gevolgen van de duisternis (dus lijden) te verdrijven. Alleen hebben we door alle eeuwen heen de HG steeds meer ons christenleven en de kerk uitgedreven en is het ins steeds minder gelukt de duisternis terug te drijven. Er staat ook dat Satan brullen rondgaat om zoek naar wie hij kan verslinden (dus ook vernietigen) Hij steelt, lieft en rooft, ook vaders van gezinnne)
    Als wij weer meer net als Jezus
    de duisternis terug gaan drijven in de bovennatuurlijk kracht die God ons geeft
    door de HG al het lijden afnemen. De oogst is groot, maar arbeiders te weinig, ik geloof ook zeker dat dat hierop slaat. Maar daarvoor zullen we uit onze comfortzone moeten en da s natuurlijk doodeng.

  6. Mirjam schreef:

    Het boek ‘als ‘t kwaad goede mensen treft’ van H.S. Kushner is een toepasselijk boek voor dit thema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap