“Waarin geloof jij dan?” Help! Hoe vertel ik nu wat ik geloof?

02

jan

Gastblogger

“Volgens mij ben jij gelovig, of niet? Maar waarin geloof je dan?” Dat is een vraag die ik vaak krijg. “Ik ben christen,” zeg ik dan. “Zeker omdat je ouders dat ook zijn? En kijk je dan geen tv? En waarom draag je eigenlijk een broek?” Tja, als ze dat vragen, dan loop ik weleens vast. Ik vind het zo lastig om uit te leggen. Hoe vertel ik nu wat ik geloof? Ik wil zo graag mijn verhaal vertellen, maar hoe geef ik aan dat het geloof niet alleen om regels gaat. Maar om Gods liefde? Is het wel overtuigend en vergeet ik niets belangrijks? En hoe laat ik zien dat ik trots ben om een dochter van God te mogen zijn? Laat ik het gewoon opschrijven, ik laat mijn hart gewoon spreken op ‘papier’!

“Waarin geloof je dan?”

Bij deze vraag begint het, nu mag ik uitleggen dat ik christen ben.

“Ik ben christen, ik geloof in God. En dat Hij de wereld heeft gemaakt. Hij heeft een zoon Jezus, die heeft Hij naar de wereld gezonden om mijn zonden te vergeven. Jezus is gestorven en weer opgestaan. Toen Hij naar de hemel is gegaan, heeft God ons de Heilige Geest gegeven. De Heilige Geest woont in mijn hart, hij inspireert, leidt en bemoedigt mij. Ooit komt Jezus terug, echt. En ik geloof in het leven na de dood.
Ik geloof dat God mensen heeft gemaakt met een reden, dat ik niet voor niets op de aarde ben.“

Wat ben ik altijd opgelucht als het mij gelukt is, want ik wil natuurlijk iedereen kennis laten maken met mijn liefdevolle Papa!

Vaak als je eenmaal uitgelegd hebt waarin je gelooft, komen er meer vragen, interesse. Dat is zo fijn! Dan weet je dat hoe je het ook verteld hebt, ook al ben je dingen vergeten of heb je gestotterd, dat het binnen is gekomen en mensen het interessant vinden! Missie geslaagd!

“Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”
(Johannes 3:16, NBV)

“Vind je het niet lastig om te geloven?”

Ik denk dat iedereen dan het liefst ‘nee’ wil zeggen, zodat iedereen ‘gaat geloven’. Maar, ja het geloof is heel lastig. Het is niet tastbaar, je kunt het niet aanraken. Maar door de Heilige Geest in je hart weet je dat het waar is. En het allermooiste is: God houdt van ons allemaal en wil ons allemaal leren kennen… ook jou! Geloven in Hem is voor iedereen!

Zelf geloof ik pas net. Een jaar of drie. Ik wist wel dat er ‘iets’ was, want ik ben in een christelijke omgeving opgevoed. Maar wie God echt was en hoe ik Hem leerde kennen, ik had geen idee.

Ik leerde Hem kennen door een Alpha-cursus die, precies toen ik het nodig had, plotseling op mijn pad kwam. En wat heeft het mij veel gegeven. Ik leerde de basis van het geloof kennen en kon mijn vragen stellen. Erover praten met heel veel verschillende soorten mensen. Onze ervaringen samen delen.

Nu geeft het geloof mij kracht om door te gaan. Het geeft mij een veilig gevoel. Mijn leven is niet ineens makkelijker geworden. Maar ik heb wel veel meer vertrouwen. Er is Iemand die zoveel van mij houdt, dat Hij zijn eigen Zoon heeft gegeven. Op Hem moet ik wel vertrouwen!

“Hij zal je beschermen met zijn vleugels, onder zijn wieken vind je een toevlucht, zijn trouw is een veilig schild.”
(Psalm 91:4, NBV)

“Wat is jouw doel als christen?”

Dat vind ik persoonlijk altijd zo’n lastige vraag. Sommige mensen voelen een specifiek doel in hun leven. Heb jij dat? Ga er dan voor! Laat het niet los en vraag God om kracht en wijsheid om je doel te bereiken.

Maar misschien weet je helemaal niet wat jouw doel is in het leven. Vraag aan God of hij je wil helpen je doel te ontdekken. En onthoud: een doel hoeft niet heel groot te zijn. Iedereen kan zijn talenten gebruiken om mensen te laten lachen, te laten genieten of te helpen. Dit kan al een prachtig doel zijn.

Mijn doel is om met mijn enthousiasme en mijn glimlach Gods liefde uit te stralen. Ik wil mensen een liefdevol en warm gevoel geven en hen inspireren en motiveren met mijn persoonlijke verhaal. Ik wil het leven van anderen kleur geven door mijn talenten te gebruiken.

“Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.”
(Marcus 12:31, NBV)

Hoe straal ik uit dat ik christen ben?

Zien mensen wel goed genoeg dat ik christen ben? Straal ik wel echt iedere dag uit dat ik een dochter ben van God? Misschien maak je je soms weleens zorgen daarom. Vraag of God je wil helpen, dat je je zorgen los kunt laten en kunt stralen.

Aan de slag!

Ooit heb ik op mijn spiegel, naar aanleiding van een overdenking, geschreven: ‘Ik ben een dochter van God, uitgekozen en volmaakt in Jezus.’

Mij heeft het enorm geholpen om ergens een bemoedigende tekst op te schrijven. Misschien werkt het bij jou ook! Schrijf je mee?

Denk aan een tekst die je bemoedigt, inspireert en/of kracht geeft. Een tekst die jou niet doet vergeten dat je een dochter van God bent! Schrijf en hang hem ergens op waar je iedere dag een keertje komt, zodat je het in je hart meeneemt!

Gastblogger
Deze overdenking is geschreven door Ilse de Rooij.

Deel deze overdenking

  1. Lien schreef:

    Ik ben een dochter van God, uitgekozen en volmaakt in Jezus.

    Prachtige zin. Ik heb het opgeschreven in mijn dagboek als reminder ❤
    Bedankt voor het delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap