Waar zoek jij wijsheid voor deze tijd?

01

dec

Anne-Saar Kunz

Waar moeten we het zoeken?’ Ik verzucht het weleens, in deze wereld die alsmaar door draait en waarin alles steeds gekker lijkt te worden. Waar moeten we het zoeken, hoe blijven we staan? Waar ontvangen we wijsheid vandaan om het goede te doen én voor het goede te kiezen? Veel te vaak zoek ik naar antwoorden in allerlei dingen. En de wereld biedt het ons ook aan: je kunt allerlei cursussen doen om jezelf beter te leren kennen, om te zien waar je kracht zit en ga zo maar door. Zulke cursussen heb ik ook gedaan, ze zijn zeer helpend en geven je meer zelfkennis, maar het bracht me uiteindelijk niet alle wijsheid. Nee, toen ik Jakobus las, de eerste verzen van zijn brief, dacht ik: dít is wat we nodig hebben. En dit is ook wat ik jou mee wil geven, in de laatste Zij Lacht-overdenking die ik voor nu schrijf.


Jakobus schrijft in het eerste hoofdstuk van zijn brief:

En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
– Jakobus 1:5 (HSV)

Wijsheid tekort… laat hij die dan vragen aan God. Ik vind het zo krachtig. En ik heb het nodig om dit vers vaak tot mij te nemen.

Ga eens bij jezelf na: waar heb jij wijsheid voor nodig? Nu, vandaag en voor de dagen die komen? En, waar zoek je die wijsheid?

Waar vind je wijsheid?

Jakobus geeft ons vandaag een doorkijkje en laat het licht op Jezus schijnen. Dáár is wijsheid te vinden. Daar alleen moet je het zoeken. Matthew Henry, een Britse predikant, zegt over deze bijbeltekst: “Wijs zijn in tijden van beproeving is een bijzondere gave van God, en wij moeten dat bij Hem zoeken.”

Als ik aan wijsheid denk dan moet ik altijd denken aan de geschiedenis van Salomo. Salomo, een groot maar jong man, die leiding moet geven aan een land. En als God dan vraagt wat hij nodig heeft, dan vraagt hij om wijsheid. Ik vind het zo iets moois. Hij vraagt God om een wijsheid die alleen God kan geven. Wijsheid, als een geschenk van God. Wijsheid om te onderscheiden wat recht is, wat het goede is. God geeft Salomo wat hij vraagt en geeft hem wijsheid en onderscheidingsvermogen dat iedereen overtreft (1 Koningen 3:12, NBV).

Salomo vroeg om wijsheid aan God. Omdat hij besefte dat hij het niet alleen kon, in zijn eigen leven, maar juist ook in de dingen waar hij voor stond in zijn werk en in de dingen die op zijn pad kwamen. In dat besef mogen wij ook onze ogen opheffen naar boven. Elke dag weer. In gebed, in het vertrouwen dat God overvloedig geeft en geen verwijten maakt.

Aan de slag!

Die belofte geeft Jakobus mee en daar mogen wij op vertrouwen. Richt je hart maar naar boven en je ogen op Jezus. Bid Hem om wijsheid, voor elke nieuwe dag. Maak er voor jezelf een vast ritueel van, in de ochtend, of in de avond, bid in je eigen woorden voor wijsheid of bid met dit gebed mee:

Alle dingen van mijn leven, alle gedachtes,
al mijn dilemma’s, al mijn vreugde,
al mijn verdriet,
ik leg het voor u neer.
Ik richt mijn hart naar boven
en mijn ogen op U Jezus.
In het vertrouwen en het geloof dat U mij ziet.
En ik bid u, geef mij uw wijsheid oh Heer. Vandaag.
Geef mij het vermogen om te onderscheiden wat goed is
en wat het goede is om te doen.
Ik bid het U, in het geloof dat U overvloedig geeft.

Ik wens je toe dat Christus, je Vader, je Heiland, je grootste vreugde is. Dat je in alles – en dwars door alles heen – je hart en je ogen op Hem mag richten. Dat je het van Zijn genade alleen hoeft te verwachten, voor nu, maar ook voor alle dagen die komen. Dat Zijn genade voor jou genoeg is. En dat je van die Christus de enige wijsheid mag verwachten. Om het goede te zoeken en te doen, op die plek die jou is gegeven. Ik wens je in alles de vrede van Christus toe!

Deel deze overdenking

  1. Antoinette schreef:

    Het lied, ik kan niet zonder U, van Christiaan Verwoerd geeft deze tekst goed weer. Helpt mij me te richten op Zijn wijsheid. Zeker in deze tijd waarin steeds minder vaststaat, duidelijk omkaderd is.

  2. Alex schreef:

    Bedankt voor je interessante en inspirerende blogs, Anne-Saar, ik heb er veel van geleerd.
    Veel zegen gewenst!

  3. Carlijn schreef:

    Mooi ! Dank voor jou wijze woorden !

  4. Petra schreef:

    Wat prachtig om te lezen, zeker nu we in deze tijd overspoeld worden door allerlei “waarheden” om jezelf te kunnen worden en wat moet je doen? Heel bemoedigend dat het zo duidelijk in Zijn woord staat, gewoon vragen en erop vertrouwen dat Hij het geeft. Wow wat een wonderbaarlijke God hebben wij!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap