Vul jouw eigen bibliotheek met bijbelteksten

25

mei

Sanne van Heukelum

Vroeger op de basisschool moesten wij elke week een Bijbeltekst uit ons hoofd leren. Dat vond ik toen stom, maar tot op de dag van vandaag komen sommige van die teksten nog spontaan in mijn hoofd op in bepaalde, passende situaties. Dit is precies wat er bij Jezus in de woestijn gebeurde toen hij vragen werd gesteld door de duivel. Hoe zit het met jouw Bibliotheek aan bijbelteksten? Zijn er bepaalde teksten die bij jou omhoog komen op momenten dat je wel wat wijsheid kan gebruiken?

In de Joodse opvoeding was en is het gebruikelijk dat elk kind de Bijbel leert en toch wel de meeste teksten uit zijn hoofd kent. Zo ook bij Jezus. En in Lukas 2 lezen we dat toen Jezus twaalf jaar oud was en naar de tempel ging met zijn ouders, dat Hij op die leeftijd al (denk groep 8-leeftijd) aan de ouderen vragen stelde over hoe bepaalde teksten geïnterpreteerd konden worden. Jezus kreeg de volledige Joodse opvoeding.

In Mattheus 4 lezen we dat Jezus veertig dagen in de woestijn zonder eten of drinken doorbrengt. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet, maar ik denk dat Hij ondertussen behoorlijk moe, hongerig, misschien zelfs wat wazig was. En op dat moment komt de duivel.

Dat is eigenlijk al de eerste les van vandaag: de duivel komt altijd op momenten dat wij moe, wazig zijn. Als we net in een ruzie met onze partner zitten, komt de duivel met de verleiding van andere liefde. Als we al moeite hebben met ons bed uit te komen om naar de kerk te gaan, komt de duivel en maakt het nog net een stukje zwaarder. Denk eens na over welke situaties je in je eigen leven hierin herkent: momenten dat het al net iets minder gaat, en dan de verleiding komt van de duivel.

De duivel komt bij Jezus, die verzwakt is, en probeert hem te verleiden. En wat doet Jezus? Hij komt niet met een uitgebreid theologisch antwoord waarom hij iets wel of niet zou moeten doen. Jezus quote heel simpel een tekst die hij als kind al heeft geleerd: “U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.” (vers 7). Tot drie keer toe zie ik een man, die verzwakt is, wellicht moeite om te blijven staan, antwoorden op de duivel door een tekst uit het Oude Testament aan te halen.

En dit helpt Jezus:

  1. Om nee tegen de duivel te zeggen.
  2. Om zelf weer kracht te vinden om door te gaan
  3. Zichzelf te herinneren dat Hij bij God hoort

Aan de slag!

Hoe zit het met jouw kennis van teksten? Kan jij, net zoals Jezus, op sommige momenten een bijbeltekst trekken uit je broekzak en daarmee jezelf motiveren, de verleiding weerstaan, en dichtbij God komen?

Vandaag wil ik je aanmoedigen om weer 1 tekst uit je hoofd te leren. Dat mag elke tekst zijn die je wilt. Mocht je geen inspiratie hebben, leer dan deze tekst voor in een tijd dat je het moeilijk hebt:

Leg uw last op de HEER
En hij zal u steunen.
Nooit zal hij dulden
dat een rechtvaardige ten val komt

– Psalm 55:23, (NBV)

Leer deze zin uit je hoofd en herhaal hem een aantal keer vandaag. Ik hoop dat je hem mag toevoegen aan je eigen bibliotheek van bijbelteksten en dat hij tevoorschijn komt op momenten dat je het nodig hebt.

Deel deze overdenking

  1. Stella schreef:

    Hoi,
    Ik vraag me af, als ik angstige gedachten heb, welke tekst kan ik daarvoor gebruiken om dat te stoppen?
    Benieuwd naar jullie reactie.
    Liefs, Stella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap