Vriendschap met God

06

dec

Gastblogger

Vriendschap met God, bestaat dat op de dag van vandaag eigenlijk nog? Ik hoor om mij heen van best veel leeftijdsgenoten die worstelen met hun geloof. Die met veel vragen in hun hoofd zitten. Bestaat God wel? Waarom voel ik dan niet datgene waar ik naar op zoek ben? Vroeger was Jezus natuurlijk op de aarde en had hij vrienden en andere mensen die met Hem in het ‘echt’ omgingen. Ze konden Hem echt zien, net zoals wij onze vrienden zien. Maar voor ons is de ‘omgang’ met Jezus vanzelfsprekend anders, dan voor de mensen in die tijd.

God staat open voor een vriendschap met jou!

Ik had een vriendschap met een jongen, we appten ontzettend veel en hadden veel mooie gesprekken. Uiteindelijk is dit na 2 jaar verder gegaan in een relatie. Misschien raar om te zeggen, maar je zou dit kunnen vergelijken met een relatie met God. Je verdiept je eerst in elkaar en probeert elkaar beter te leren kennen. Waardoor de relatie steeds dieper en sterker wordt. Hij verdiept zich in jouw leven, Hij heeft je gemaakt en kent je door en door (Psalm 139). Zo kan jij je ook in Hem verdiepen door de Bijbel te gaan lezen, door tot Hem te praten en ook stil te zijn, maar bijvoorbeeld ook door muziek kan God spreken.

Opzoek naar de vriendschap met God

Zo is het bij mij zelf ook gegaan. Ik ben christelijk opgegroeid en hoe ouder ik werd, hoe meer ik van Hem wilden weten. Ik ben steeds op zoek gegaan naar Hem. Door middel van aanbidding – ik ben muzikaal en speel of luister vaak liederen van Hem. Ook door mijn stille tijd te pakken leer ik steeds meer en heb ik mede daardoor nu een hele goede relatie met Hem. Eentje die ik jou ook zo graag zou willen geven. Een relatie of vriendschap moet van twee kanten komen, en het mooie aan God is, dat Hij al op je staat te wachten met open armen, totdat jij die vriendschap, die relatie met Hem aan wil gaan. Wat houdt jou van Hem weg?

God noemt je zijn vriend!

Mensen kunnen je wel eens laten vallen, en dat doet pijn. Jezus zelf weet hoe dit voelt, toen Hij op de lijdensweg was, Hij voelde zich verlaten en alleen en riep het uit naar zijn Vader. Maar toch biedt Hij ons zijn vriendschap aan. En wat is er dan mooier dan die vriendschap te beantwoorden. Jezus zegt het vandaag zelf tegen je: Ik zal je nooit laten vallen, mijn geliefd kind. In wat voor situatie jij je ook bevindt, hoeveel vrienden je ook hebt, Ik zal er altijd voor je zijn! In de Bijbel staat ook iets over Jezus vrienden, Hij zegt dit namelijk tegen zijn discipelen:

‘Ik heb u vrienden genoemd; omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekend gemaakt heb. Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik heb jullie uitgekozen.’
(Johannes 15:15b en 16a)

Wauw wat een woorden: Ik heb jou uitgekozen!

Hij staat met open armen op je te wachten, en is er klaar voor om die vriendschap, die relatie met jou aan te gaan. Nu jij nog!

Aan de slag!

Het is zo fijn om een relatie, een vriendschap met God te hebben, ook al weet ik dat dit soms zo lastig kan zijn door bepaalde situaties. Laten we er vandaag samen voor bidden en als ‘amen’ een lied luisteren.

Bid je met me mee?

Lieve Vader,

Dank U wel dat U mij door en door kent, dat U mij elke dag weer ziet. Ik kom tot U om mijn relatie (weer) te herstellen met U. Dank U wel, dat U mij nooit laat vallen, ook al kan dit weleens zo voelen. Dat U zegt, Ik zal er altijd voor je zijn! Dat ik mag komen, bij U gewoon zoals ik ben. Met mijn hele leven, ook met alle situaties waarin we leven, ook al weten vrienden hier misschien wel helemaal niet van af. Heer, wilt U dan bij mij zijn? En mij helpen waar dit mogelijk is. Wilt U mij die vriendschap geven, en mij met open armen ontvangen? Ook als ik soms aan U twijfel of nog zoveel vragen heb van het geloof. Heer, wilt U dan iemand op mijn pad brengen, zodat ik samen met anderen over U kan praten. Leer mij zo ook om tijd voor U vrij te maken, ook al kan dat in deze wereld vaak zo lastig zijn, als we veel afleidingen hebben of als we er even geen behoefte aan hebben. Heer, U kijkt altijd naar mij om, het minste wat ik dan kan doen is toch ook even tijd voor U vrij maken? Om onze relatie nog sterker te maken. Ga zo met me mee, laat mij tot een zegen zijn voor anderen, zodat ik verschil kan maken in andere levens. Want als ik het niet doe, waarom zou een ander het dan wel doen? Dit is zo mijn gebed, niet om mijn wil, maar om U alleen Heer. Amen.

Luister je als amen op het gebed nog mee naar dit mooie lied van ‘Schrijvers van gerechtigheid’?

Met open armen word je ontvangen!

Deze gastblog is geschreven door Daniëlle Meerkerk.

Deel deze overdenking

  1. Christine schreef:

    Mooi Daniëlle, dankjewel!

  2. Kim schreef:

    Mooi! Dankjewel, Danielle :’) dat wij allemaal God mogen leren kennen als onze Beste Vriend die we ooit kunnen hebben <3

  3. Maaike schreef:

    ❤️

  4. Eva schreef:

    Heel mooi stukje geschreven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap