Vleeseter of vegetariër? – wat God zegt over het eten van vlees

08

okt

Lydia Hiemstra

In mijn omgeving zijn er een aantal mensen vegetariër of veganist. Ik kook zelf ook wel eens vegetarisch, maar houd ook wel van een lekker stukje vlees. Is dat erg? Wat zegt God er over, kan je beter als christen vegetariër zijn of vlees eten?

Heiligheid en reinheid

Als Noach uit de ark komt zegt God tegen hem dat hij alles mag eten, behalve vlees waar nog bloed in zit. In Leviticus geeft God nog meer specificaties in welke dieren er rein of onrein zijn, welke je wel of niet mag eten. Joden hielden zich hier strikt aan. Als Jood mocht je bijvoorbeeld niet bij heidenen eten, want veel van hen aten vlees wat voor de joodse wetten onrein was. Het wel of niet eten van bepaalde dieren had dus alles te maken met reinheid en heiligheid.

Maar toen kwam de Here Jezus op aarde. Hij maakte duidelijk dat heiligheid en reinheid niet te maken heeft met wat je eet, maar dat het om je innerlijk gaat. Wat er in je hart leeft, maakt je rein of onrein. De kruisiging van Jezus maakte een eind aan alle reinigings- en spijswetten en zo ook aan de scheiding tussen joden en heidenen.

Als christen vegetariër zijn = een zwak geloof?

In de gemeente van Rome was er wel scheiding ontstaan doordat sommigen vlees aten en anderen niet:

‘De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. (…) De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren en hij dankt God voor zijn voedsel. En wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.’ Romeinen 14:2-3, 5-6 (NBV)

Je zou nu kunnen denken ‘alle mensen die groenten eten, hebben een zwak geloof’, dus als christen vegetariër zijn is ‘not done’, maar zo is het niet. In Rome leefden christenen met een joodse achtergrond die bleven vasthouden aan de joodse wetten, reinigingsvoorschriften en de sabbat. Dat was op zichzelf niet zo heel erg, God had deze regels immers zelf ingesteld, mede voor de gezondheid van Zijn volk. Het probleem van deze messiaanse Joden was dat ze zich zo vast hielden aan de wetten en regels dat ze meer daarop vertrouwden dan op God. Ze waren meer bezig met hoe ze zich rein hielden door het voedsel dat ze binnen kregen dan de reinheid van hun hart. De regels waren hun afgod geworden.

Rentmeesters

Er staat in het stuk van Romeinen dat iedereen zijn eigen overtuiging moet volgen. Het maakt voor God namelijk niet uit of je nu wel of geen vlees eet, je krijgt de vrijheid om daar zelf over te beslissen. Echter zijn er twee dingen waar je rekening mee kunt houden in je beslissing:

  • We zijn rentmeesters van Gods schepping. God zei niet alleen tegen Noach dat hij alles mocht eten, maar ook dat hij voor de dieren moest zorgen. Als goede rentmeesters is het dus zeker van belang dat we opletten waar ons eten of kleding vandaan komt en of we zo goed om gaan met ons rentmeesterschap. Als je dus als christen vegetariër wordt en zo een stukje bijdraagt aan het goed omgaan met de aarde denk ik zeker niet dat God dat een probleem vindt! Maar…:
  • We moeten onze visie op het wel of niet eten van vlees niet als een geloof gaan zien, zoals de Joden dat hadden met hun wetten en regels. Als je als christen vegetariër bent of juist vlees eet, zorg dan dat je het doet om God te eren en niet om anderen te overtuigen van je gelijk of om op ze neer te kijken.

Hoe gaan we met elkaar om?

Het allerbelangrijkste van het gedeelte uit Romeinen 14 staat in het laatste gedeelte. Als je een feestdag viert, vier het dan om de Heer; als je vlees eet, dank God voor je vlees; en als je geen vlees eet, dank God ook voor dat voedsel. Het gaat God er niet om wat je wel of niet eet, het gaat God om je hart. Niet wat je eet maakt je rein, maar wat uit je hart komt maakt je rein.

‘Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.’ 1 Korintiërs 10:31 (NBV)

Daarnaast moeten we geen oordeel vellen over mensen die wel of juist geen vlees eten en moeten we rekening houden met elkaar. Als er iemand bij je komt eten die vegetariër is, eet dan een avondje lekker vegetarisch. Houd rekening met elkaar, heb elkaar lief!

Aan de slag!

Of je nu als christen vegetariër bent of niet, je kunt alles doen ter ere van God. Ben je je daarvan bewust? Dank God vandaag eens bewust voor het eten dat je van Hem krijgt: voor de regen die het gewas laat groeien, voor de boeren die het verbouwen, voor de kok die het voor je klaar maakt. Dank Hem als je vegetariër bent en dank Hem als je vlees eet!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooi verwoord Lydia! Bedankt.
    Wat je ook doet , doe het van harte! God de Vader dankend in èn voor alles!

  2. Nienke schreef:

    Hai Lydia, dank je wel voor dit stukje, ik als vegetariër vind het fijn een stukje te lezen die verder gaat dan het stukje uit Romeinen en vind het dan ook fijn dat je het stukje van rentmeesterschap erbij haalt. Je vraag vind ik dan ook mooi als je zegt dat het er niet om gaat wat je eet, als je God er maar mee eert. De vraag is natuurlijk met betrekking op ons rentmeesterschap of je God eert als je een stuk vlees eet uit de bio-industrie en weet wat daar gebeurt (en het misschien niet wil weten). Wat wel mooi is dat er ook christenen zijn die geloven dat het anders moet zoals boerderij de Lindenhof die met respect voor de dieren (veel ruimte, voer zoals bedoeld en kalveren niet bij geboorte gelijk weghalen bij moeder koe) .
    Ikzelf ben niet veganistisch maar eet wel alle melkproducten van biologische komaf en vind de gedachte van Genesis 1, hoe God het oorspronkelijk met ons bedoeld heeft ook heel belangrijk, om zo zoveel mogelijk in Zijn bedoeling te wandelen maar tegelijkertijd toch ook verbinding maken met de wereld van vandaag. Lieve groet, Nienke.

  3. Sterre schreef:

    Ik denk dat de reden belangrijk is, waarom je iets wel of niet doet. Als je veganist bent omdat je vindt dat je een dier niet mag doden, dan lijkt me dat in bijbels context wel een lastige omdat dieren ook gedood werden om te offeren. Een dier blijft een dier en geen mens. Maar als je het doet vanuit een rentmeesterschap dat je niet wilt dat dieren in slechte omstandigheden leven dan lijkt me dat geen probleem.
    Het gaat er dus om, wie of wat verheerlijk je, God of het dier.

  4. Helma schreef:

    Ik denk dat God met redenen Zijn spijswetten heeft gegeven, Hij is immers te maker van ons lichaam. Jezus heeft deze regels niet afgedaan, hij heeft ze vervolmaakt door het perfect voor te leven. De Israëlieten moet zich hieraan houden, Jezus deed het, wat maakt ons zo bijzonder dat het voor ons niet uitmaakt?

    De joden gaan soms ver in de heiliging, om maar niet in de buurt te komen van de overtreding. Zo dachten ze dat zij, als heilig volk, niet bij een Griek (onrein volk) mocht eten, dan zouden zij ook onrein worden. Dat was de mondelinge Joodse wet (Handelingen 10:28). Dat is het punt waar het visioen van Petrus over gaat. Deze mondelinge toevoeging heeft God namelijk niet bedoeld met Zijn Torah. Dát is wat Jezus recht zet door de Torah perfect voor te doen. Geen menselijke toevoeging maar de essentie van het gebod.

    Ons probleem is dat wij geen kennis van Zijn Torah hebben. Met dit verkeerde kader zien we alles als voedsel en dit plaatje zien we ook als we over voedsel lezen in het Woord. God heeft bepaald dat sommige dingen geen voedsel is. Dit heeft te maken met heiligheid (een garnaal en varken zijn bv afvaleters) en soms is iets simpelweg gewoon niet gezond voor ons.
    Petrus zag een misschien een koe naast een varken. In de kader van de Torah is het varken geen eten, Petrus ziet dus eten (rein dier) en geen eten (onrein dier) op het laken. Joden zouden de koe dan al niet meer eten omdat het in aanraking is geweest met een onrein varken. Zoals een Jood niet bij een Griek in huis zou komen omdat de Jood dan onrein zou worden. God legt dus uit dat dat niet het geval is.

    Als je het al op eten wilt betrekken, waar de tekst niet direct over gaat, kan je er alleen van zeggen dat de koe (wel eten) die naast het onreine varken (geen eten) heeft gestaan gewoon nog gegeten kan worden. Dit ligt wat anders als een biefstuk en schouderlapje tegen elkaar aan ligt maar hier zijn het nog dieren.

    Hele andere denkwijze maar interessant om eens te verdiepen in de spijswetten en waarom God deze gegeven heeft;)

    • Lydia Hiemstra schreef:

      Hoi Helma!

      Wat tof dat je de spijswetten nog even aanhaalt!
      Ik denk dat je in de overdenking voornamelijk ‘viel’ over de zin: ‘De kruisiging van Jezus maakte een eind aan alle reinigings- en spijswetten en zo ook aan de scheiding tussen joden en heidenen.’ Het was natuurlijk niet zo dat de spijswetten gelijk helemaal afgekeurd waren en niet meer nodig waren. Het gaat mij er meer om dat reinheid niet meer inhoudt dat je reine dieren eet, maar dat het gaat om je innerlijk en dat dat maakt dat er geen scheiding meer was.

      Ik heb dit nu niet verder uitgewerkt in de overdenking, maar ben het zeker met je eens dat God deze met een reden heeft gegeven. Ik vind het boek ‘wetenschap in de bijbel’ daarom ook zo interessant. In dat boek wordt aangegeven waarom de spijswetten gegeven zijn en waarom bepaald voedsel als onrein werd gezien. Bedankt voor je aanvulling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap