Verbinding maken met God in de stilte – hoe doe je dat?

24

okt

Lydia Hiemstra

Afgelopen weekend was ik een weekendje weg met onze camper. Ik had ervoor gekozen om geen mobiel mee te nemen en even echt tot rust te komen. Wauw, wat was dat heerlijk! Net als toen we op reis waren, hadden we even geen contact met de buitenwereld. Alleen maar rust en stilte. Tja, en dan kom je weer thuis en is het gelijk weer druk. Niet alleen om je heen, maar ook weer in je hoofd. Wat is nu een goede manier om de rust weer te vinden en God te vinden in de stilte?

Je vindt God in de stilte

Toen Elia eens op de Horeb was, op de vlucht voor Achab en zijn vrouw Izebel, kwam God naar Elia toe om hem te vertellen dat hij een nieuwe koningen moet zalven en voor Elia zelf een nieuwe opvolger. Het is heel mooi hoe deze ontmoeting beschreven staat. Lees maar mee:

En daar kwam JHWH voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor JHWH uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar JHWH bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar JHWH bevond zich niet in die aardbeving. En na de aardbeving was er vuur, maar JHWH bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries. Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht.
– 1 Koningen 19: 11b-13a (NBV)

Toen God met Mozes sprak op de Horeb, vele jaren vóór Elia, was er ook al bliksem en rook van de berg af gekomen. Nu gebeurt dat weer, maar het mooie is dat we kunnen lezen dat God uiteindelijk zichzelf laat zien in het gefluister van een zachte bries. Gods stem kun je het beste verstaan in de rust en stilte – je oren moeten volledig open staan om het zachte gefluister te horen. Je vindt God in de stilte. Jezus bracht dat heel mooi in de praktijk door de stilte op te zoeken.

De bron van rust

Jezus is zelf de bron van rust, maar ook in zijn leven hier op aarde moest hij heel bewust de stilte en rust opzoeken om met zijn Vader te praten. In zijn aardse leven heeft de Here Jezus namelijk voor heel wat ‘drukke’ momenten gestaan. Ik heb drukke tussen haakjes gezet, want ik ben ervan overtuigd dat Jezus het niet druk had, maar dat alleen zijn agenda vol zat. Jezus had het namelijk nooit te druk voor iemand. Iedereen kon bij Hem komen en Hij maakte altijd tijd vrij voor zijn Vader, zijn discipelen en de mensen die hulp nodig hadden. Ondanks zijn volle agenda zocht Jezus altijd de stilte op. Dat was belangrijk voor Hem en Hij vond God in de stilte. Zo ook in Marcus 1:35 (NBV):

Vroeg in de ochtend, toen het nog helemaal donker was, stond hij op, ging naar buiten en liep naar een eenzame plek om daar te bidden.

Je denkt nu misschien: ‘Wauw, dedication! Supervroeg opstaan om met God te praten!’ Maar als je leest wat voor dag Jezus net achter de rug had, ben je misschien nog wel meer onder de indruk. De dag ervoor was het namelijk sabbath. Jezus had onderwezen in de synagoge, had een onreine geest uitgedreven, had Simons schoonmoeder genezen en ’s avonds laat stonden er allemaal zieken en bezetenen voor het huis en genas Hij veel mensen. Misschien had hij maar een paar uurtjes geslapen, maar toch staat Jezus vroeg op om God in de stilte te zoeken.

Dat laat misschien wel zien hoe belangrijk dat voor Jezus was en hoe belangrijk het voor ons moet zijn om de stilte op te zoeken, om tijd met God door te brengen. Ik denk namelijk dat we allemaal wel van zulk soort dagen kennen. Dagen waarin we van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bezig zijn met van alles en nog wat en uiteindelijk uitgeput in slaap vallen. Het is blijkbaar essentieel om God in de stilte te zoeken om zo tot rust te komen en de drukte van alledag aan te kunnen.

Hoe maak je het stil?

Maar hoe maak je het stil om je heen en in je hoofd in het leven van alledag?

De stilte om je heen

Het lijkt misschien makkelijk: maak het stil om je heen of zoek een rustig plekje op. Maar bedenk eens voor jezelf: hoe vaak ben jij op een plek waar het echt stil is? En hoe vaak ben jij op een plek waar je geen afleidingen hebt van buitenaf? Best lastig te bedenken, of niet? Heel vaak hebben we de afleiding van onze mail, whatsapp, Instagram, Facebook, TikTok, Netflix, televisie of radio, maar ook de kleine dingen zoals iemand die voorbij komt, een auto die toetert, een kind die iets aan je vraagt, etc. Door al deze afleidingen is het zo moeilijk om je te focussen op de zachte stem van God. Dus de volgende keer als je stille tijd houdt: zet je telefoon uit en zoek een tijdstip en een plek uit waar je het minst gestoord zou kunnen worden door je huisgenoten.

Jezus vond God in de stilte, meestal ergens op een berg of in een tuin. De natuur kan ook heel erg helpen om tot rust te komen en de stilte te vinden. Werkt het voor jou niet om in een kamertje je stille tijd te houden, waarom loop je dan niet eens naar buiten? In elke stad of dorp is wel een plekje te vinden in de natuur waar je je even terug kan trekken om met God in de stilte te zijn.

Stilte in je hoofd

Stilte maken in je hoofd is misschien nog wel moeilijker, want wij als vrouwen staan er om bekend om te malen, te piekeren en een continue stroom aan gedachtes te hebben. Hoe zet je dat nu stop? Begin eerst eens met de stilte om je heen en als het eenmaal stil is, praat dan met God.

In 1 Petrus 5:7 staat dat we al onze zorgen op Hem mogen werpen. Lucht je hart dus bij de Vader, vertel Hem wat je dwars zit of waarom je aan het piekeren bent. Het zal misschien niet gelijk al je problemen oplossen, maar het zal je helpen om alles in een perspectief te zetten. Je staat er niet alleen voor, God is bij je!

Aan de slag!

Neem elke dag van de komende week een aantal minuten (het liefst zo lang mogelijk, zeg maar een half uurtje) de tijd om God in de stilte op te zoeken. Probeer echt alle afleidingen en geluiden buiten te houden en je af te zonderen om te praten met God. Ik geloof dat God staat te popelen om met je te praten!

TIP:
Ik werd geïnspireerd voor het schrijven van deze overdenking door het boek ‘The ruthless elimination of hurry’ van John Mark Comer. Een heel herkenbaar boek over de drukte in ons leven en hoe je daar als christen vanaf komt/mee om moet gaan. Echt een aanrader om te lezen als je hiermee worstelt (en zo niet, dan is het nog steeds een aanrader)!

Deel deze overdenking

  1. Gea schreef:

    Mooi geschreven, heel herkenbaar, vooral het altijd ‘aan ‘ staan, ik vind het moeilijk om mijn hoofd echt leeg te maken. Het bijzondere is dat ik afgelopen week 3 x iets gehoord/ gelezen heb over dir onderwerp. Het is echt de moeite waard om in de stilte met God te zijn, ik ga zo maar even lekker de natuur in 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap