Mijn Schild en mijn Verlosser – God beschermt jou!

25

okt

Vivian Straver

Een aantal zendelingen verbleef in het Amazonegebied om contact te leggen met de Auca-indianen. Op een dag trokken de mannen de jungle in, terwijl de vrouwen achterbleven. Bij het eerste contact dat de mannen legden met de indianenstam werden zij alle vijf vermoord. Na dit verdriet besloten hun vrouwen om het werk voort te zetten. Ze wisten dat ze niet hartelijk verwelkomd zouden worden, maar beleden dat God hun Schild en hun Verlosser is. Ze zongen een hymne, waarop Opwekking 124 is geïnspireerd, en gingen vol vertrouwen op God hun vijand tegemoet. God vormde hun schild en beschermde de vrouwen in de tocht die zij ondernamen naar de Auca-indianen. God beschermt! Hij beschermde deze vrouwen, en Hij beschermt jou.

God is een beschermende God. In het Oude Testament lezen we veelvuldig situaties waar het volk Israël gered wordt uit een benarde situatie en ook vandaag beschermt God nog steeds. In Psalm 91 lezen we over de belofte die God geeft aan ieder die bij Hem schuilt.

Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende, zegt tegen de HEER: ‘Mijn toevlucht, mijn vesting, mijn God, op u vertrouw ik.’
– Psalm 91: 1-2 (NBV)

God beschermt je helemaal

De eerste regels van het lied dat ik noemde in de inleiding luiden als volgt: ‘Ik bouw op U, mijn Schild en mijn Verlosser.’
Het beeld van God als schild is erg treffend als je dit leest in de tijd van het Oude en Nieuwe Testament. Legers droegen daar schilden die nog groter waren dan een mens, zodat je er volledig achter kon schuilen. Deze schilden hielden de soldaten op zo’n manier vast, dat zij van alle kanten beschermd waren als ze met een troep liepen: de voorste naar voren gericht, de achterste naar achteren, de zijkanten naar links en recht en de middelste omhoog. Zoals deze schilden is God onze beschermer. Hij beschermt ons helemaal.

God beschermt je tegen iedereen

De tweede regel van het lied uit de inleiding luidt ‘Niet eenzaam ga ik op de vijand aan.’ De vrouwen van de zendelingen hadden daadwerkelijk een vijand waar zij op af gingen. Ik weet niet hoe het voor jou is, maar zelf ben ik me niet zodanig bewust van ‘de vijand’ in mijn leven.

Tegen wie beschermt God ons dan? De vijand tegen wie wij als christenen strijden is onzichtbaar, maar de daden merken we wel – negatieve gedachten over jezelf, mensen die elkaar de hersenen inslaan en anderszins tekenen van een gebroken wereld. We mogen weten dat God voor ons is, en dat Hij de duivel overwonnen heeft.

God beschermt je overal

Psalm 91 gaat vanaf vers 3 verder met een aantal voorbeelden waarvan God zal redden. Als je je toevlucht zoekt bij God, mag je rekenen op zijn bescherming van gevangenschap en ziekte (vers 3); gedurende de nacht en gedurende de dag (vers 5); van de te verwachten en de onverwachte aanvallen (vers 6). Deze bescherming gaat overal met ons mee.

‘Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen, die over je waken waar je ook gaat.
Hun handen zullen je dragen, je voet zul je niet stoten aan een steen.
Leeuw en adder zul je vertrappen, roofdier en slang vermorzelen.’
– Psalm 91: 11-13 (NBV)

‘Maar ik merk het niet…?’

God beschermt je helemaal en overal. Maar toch kan het zijn dat je momenten doormaakt waar je niets van zijn bescherming ervaart. Waar is God dan? Waarom doet Hij niets…?
Wat er in Psalm 91 centraal staat, is dat God ons door tijden van crisis en gevaar heen zal brengen. We mogen ons veilig weten bij God, en dat wat er ook gebeurt, niet gebeurt zonder dat Hij er weet van heeft. God belooft ons te beschermen. Hij beschermt ons op aarde, zoals de vrouwen van de zendelingen, of Hij brengt ons veilig Thuis. 

Aan de slag!

Luister Opwekking 124, met het verhaal uit de inleiding in gedachten.

Denk vandaag na over de volgende vragen, en wissel je gedachten uit met een vriendin.

  • Welke zinsnede spreekt je het meest aan uit het lied?
  • Ervaar jij dat je door God beschermd wordt? Zou je dat meer willen?

Deel deze overdenking

  1. Yentl schreef:

    Toch vraag ik me in deze tijd van ziekte oprecht af, heb zelf ook al 7 maanden long-covid. Wat deze bescherming in houd als je wel alles kan overkomen waardoor je leven zo goed als over is. Soms kan je het leven niet meer aan omdat het teveel is. Wat betekent bescherming tegen ziekte dan? Ook als mensen je in de steek laten door chronische ziekte? Wat zegt het mij dat God er van af weet en toe kijkt. Mensen kunnen zo makkelijk zeggen je moet vertrouwen hebben. Terwijl alles kan gebeuren waar je bang voor bent.. niet rebels bedoeld deze vragen , maar een oprechte zoektocht als je leven je ontvalt! Maar niemand heeft antwoord.

  2. Jose schreef:

    Lieve Yentl
    Wat verdrietig wat jij nu kennelijk meemaakt. Ik denk dat we als mensen vaak geen antwoord hebben en ook niet moeten willen geven. Dat stil zijn en naast iemand zijn inde moeilijke situatie het enige is dat je dan kunt doen. En bidden voor elkaar, dat God Zich laat zien/voelen op welke manier dan ook. Dat is wat ik nu
    voor jou doe.
    Liefs van José.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap