Trek Gods wapenrusting aan!

17

nov

Mandy

De wapenrusting van God, die is je vast niet onbekend. Misschien weet je niet precies waar het allemaal uit bestaat, maar je bent in ieder geval bekend met de term. En de kans is groot dat het je nogal strijdlustig in de oren klinkt. Dat klopt! God geeft ons waardevolle handvatten, waarmee we goed voorbereid een strijd in kunnen gaan. Laten we eens op onderzoek uitgaan; wat houdt die wapenrusting precies in en waarom hebben we juist die dingen nodig?

Tenslotte, broeders en zusters: wees sterk in de kracht van de Heer. Doe de hele wapenrusting van God aan. Dan kan de duivel jullie met zijn sluwe streken geen kwaad doen. Want we strijden niet tegen mensen, maar tegen de onzichtbare leiders, machten en heersers van deze donkere wereld. Dus tegen de duivelse geesten in de geestelijke wereld. (Efeziërs 6:10-12, BasisBijbel)

De wapenrusting maakt ons weerbaar

Deze eerste verzen zijn de ‘opmaat’ naar de wapenrusting. Wat opvalt is dat de wapenrusting niet gebruikt wordt in de strijd tegen andere mensen, maar tegen ‘onzichtbare leiders, machten en heersers’. Een geestelijke strijd dus. Misschien vind je dat een beetje eng en vaag klinken en weet je niet wat je ermee moet. Wat ik denk dat Paulus hier probeert te benadrukken, is dat we deze strijd niet moeten onderschatten. Ondanks dat we niks van deze strijd zíen, woedt ‘ie wel degelijk! En vooral, houd moed. Deze woorden zijn er niet om ons bang te maken, maar juist weerbaar! Het geeft ons kennis over wat er gaande is en ook hoe we ons daar het beste tegen kunnen verdedigen. God geeft ons alle handvatten die we nodig hebben.

Doe daarom de hele wapenrusting van God aan. Dan kun je je verdedigen als het kwaad je aanvalt. En dan kun je ook blijven staan als je alles hebt gedaan wat je moest doen. Ga dus staan en bind om je heupen de waarheid als een riem. Trek rechtvaardigheid aan als een pantser. Wees bereid om het goede nieuws van de vrede met God aan de mensen te brengen. Dat zijn je schoenen. Houd vooral vast aan het geloof. Je geloof is je schild. Houd dat schild omhoog zodat je alle brandende pijlen kan uitdoven die de duivel op je afschiet. Zet de helm van je redding op je hoofd. Neem het zwaard van de Geest in je hand. Dat is het woord van God. En bid bovendien met alle soorten van bidden en smeken, bij alles wat zich voordoet. Laat je daarbij leiden door de Heilige Geest. Let er op dat je dat doet. Bid zonder ophouden voor alle gelovigen. (Efeziërs 6:13-18, BasisBijbel)

De wapenrusting beschermt ons tegen de leugens van de duivel

En daar hebben we de handvatten, onze wapenrusting. Een zestal punten, waarop de duivel probeert twijfel en leugens te zaaien. Niet voor niks staat er: trek de héle wapenrusting aan! Een onbeschermde plek is een gemakkelijke prooi. Hoe dat in de praktijk werkt? Laten we ze eens nalopen.

De waarheid is dat we geliefd zijn en kostbaar in de ogen van God. De leugens die daar tegen in gebracht worden zijn bijvoorbeeld gedachten dat je niet geliefd en het niet waard bent of misschien wel een last. Ze zijn vast wel eens door je hoofd geschoten – of misschien hebben anderen ze wel eens tegen je gezegd. Als we de waarheid vasthouden, zijn we ons eerder bewust van dit soort leugens, en kunnen we ons er gemakkelijker tegen verzetten.
Alleen door Jezus wordt onze rechtvaardigheid mogelijk gemaakt. Gebruiken we ons pantser niet, dan zullen we eerder geneigd zijn om onszelf voor God te rechtvaardigen, het zelf te willen verdienen, en altijd maar te blijven twijfelen of wat we doen wel genoeg is.
Met onze voeten kunnen we naar mensen toegaan en aan hen Gods goede nieuws bekendmaken. Maar ook hier kunnen twijfels als ‘het heeft toch geen zin’, ‘het is te eng om erover te praten’ of ‘niemand zit er op te wachten’ je stil doen staan. Ook andermans woorden kunnen je hier enorm in ontmoedigen. Elke gezette stap helpt om de leugens aan te vechten en ondanks alles door te blijven lopen.
Het geloof maakt je minder kwetsbaar voor verleidingen en moeilijkheden, brandende pijlen die de duivel graag gebruikt. Door je schild te gebruiken sta je sterk, júist als er moeilijke periodes zijn. Het maakt dat je je ogen naar boven kunt richten en hoop houdt, waar je zonder geloof naar jezelf, naar binnen, kijkt en de moed gemakkelijker opgeeft.
Onze redding staat vast: Jezus heeft die voor ons verkregen. Door onze helm op te zetten kan God ons verlossen van twijfels als ‘ben ik wel gered?’ en ‘kom ik wel in de hemel?’ en ons verzekeren dat wij Zijn kinderen zijn.
Door Zijn woord maakt God Zichzelf bekend, hoe bijzonder is dat! Door erin te lezen kunnen wij meer over Hem leren en onze relatie met Hem steeds meer ontwikkelen, wat helpt voorkomen dat twijfels wortel schieten.

Aan de slag!

Waar merk jij dat je wapenrusting nog zwak is? Welke leugens van de duivel ben jij geneigd om te geloven? Misschien wisselt het van tijd en tijd, en is je wapenrusting de ene keer sterker dan de andere keer. Paulus geeft nog een hele belangrijke tip: bidden. Benoem in gebed waar jouw wapenrusting versleten is, en laat God je helpen het weer helemaal te vernieuwen!

Deel deze overdenking

  1. Lins schreef:

    Wat een prachtige overdenking, fijn om hiermee gesterkt de dag te beginnen. Dankjewel!

  2. Bep schreef:

    Dank je wel Mandy, deze komt in mijn reminder. Dit is wat we altijd weer nodig hebben. Actie….maar niet in eigen kracht, maar in afhankelijkheid! Vaak ben ik beter in het eerste dan in het laatste. Herkenbaar?

    • Mandy schreef:

      Absoluut, ik ook! Altijd keer weer die reminder nodig dat ik het niet alleen kan (en niet hoef te) doen. Dankjewel Bep!

      • Haidy Rosheuvel schreef:

        Wat geweldig,

        Goedemiddag ik ben op vakantie in Martinique en wilde al lange tijd diepgang en Tip betreft de Wapenrusting Gods.

        Dankbaar ben ik en Gods liefde die mij nu wegwijs maakt in zijn woord. Ik u allen broeders en zusters door het Heilige Bloed van Jezus Christus, In Jesus Name, Blessing 💯🙏🏽🙌🏽💝💕😇❤❤❤❤❤❤❤

  3. Kim schreef:

    Dankjewel lieve Mandy! ??

  4. Mariska schreef:

    Hallo Zuster

    Ik ben heel blij met wat je hebt geschreven.
    Dat helpt heel erg .
    Ik ben al best lang christen maar nog steeds moeite met het snappen van de wapens uitrusting.
    De Heilige Geest helpt me en ik krijg echt hulp vd Heilige Geest .
    Ik ben zo dankbaar want de Geestelijke strijd kan heel heftig zijn .
    Mijn dank voor jou uitleg

    Groeten van Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap