Superwoman

04

mrt

Debora

Een sterke vrouw met een sterk geloof. That’s it! Dat is wie wij als Koningsdochters horen te zijn, toch? In Spreuken 31 staat deze sterke vrouw duidelijk beschreven. Haar sterke eigenschappen (vers 25, 26 en 30), haar sterke inzet voor het welzijn van haar gezin (verzen 11-16), haar daadkracht (verzen 17-19), haar liefde voor de medemens (vers 20)… Als ik dit lees, dan denk ik: Wow! Zou dit over mij (kunnen) gaan?

Maar helaas laat ik al heel snel een niet echt complimenteus stemmetje in me aan het woord, dat mij vertelt:

Wat denk je wel niet wie jij bent? Vroeg opstaan? Dat is al een uitdaging voor jou, laat staan onvermoeibaar in de weer zijn. In vers 27 staat: Nietsdoen is haar onbekend. Nou, eerlijk gezegd, bij jou zou er toch echt wel moeten staan: Nietsdoen is haar onbekend – best wel goed zelfs. Gul zijn? daar kan ik ook nog heel veel in verbeteren…

Oeps. Daar gaat mijn eigenwaarde, mijn geloof, mijn sterk zijn… Misschien herken je dit wel? En daarbij is het enige wat we toch ook zo graag willen: Sterk zijn. Een échte  S U P E R W O M A N ! In onze rol als Superwoman moeten we natuurlijk altijd sterk zijn. Want Superwoman zie je altijd met een glimlach op haar gezicht. Ze is steeds gekleed, up to date met de nieuwste modetrends en haar uiterlijk is ten allen tijde tot in de puntjes verzorgd.

Last van hormoonschommelingen tijdens de overgang of na een zwangerschap? Dat is haar volledig onbekend.  Haar lichaam is perfect in shape en nergens een vetbobbel te veel te ontdekken.
Haar leven loopt uiterst voorspoedig. Ze vertelt al te graag over haar perfect gezinnetje: de kids die steeds voorbeeldig zijn en nooit ruzie maken of slechte cijfers halen op school. Haar liefdevolle echtgenoot, die altijd maar vol lof over haar is en zijn waardering ook altijd laat zien aan haar – elke week siert een nieuw bloemenboeket het huis.

Of zij, die volop geniet van de vrijheid die ze heeft als Single. Dan is er nog Superwoman op de werkvloer: Eigenaresse van ons succesvol bedrijf. En wat dacht je van Superwoman in de kerk? Ze is steeds vol liefde voor de medemens en ze heeft altijd een profetisch woord om mensen te bemoedigen. En zo zijn er vanzelfsprekend nog veel meer voorbeelden.

God zij Dank, dit is niet waarover Spreuken 31 daadwerkelijk gaat. In de laatste twee verzen staat:

“Uiterlijke schoonheid is bedrieglijk en verdwijnt, maar een vrouw die ontzag heeft voor de Here, verdient bewondering en lof. Haar goede daden zullen haar eer en erkenning opleveren, zelfs van hooggeplaatste mensen.”

Waarom ontzag? Het eerste wat ontzag bij me oproept, is onbewust afstand. Het voelt alsof ik tegen iets of iemand moet opkijken, omdat ik erbij tegenovergesteld in het niets val.

Dit is ook feitelijk zo. Als je bedenkt wie God is, hoe oneindig machtig Hij is.

Dat Hij alles uitgevonden heeft. Deze wereld, de dieren, de natuur, ons mensen…. alles heeft Hij gemaakt. En dat Hij in staat is om natuurlijke dingen te veranderen. Kijk maar. Hij maakte ‘zomaar’ een droge weg door de Rode Zee en Jezus had de autoriteit om een storm te laten ophouden of mensen uit de dood op te wekken.

Of kijk naar Zijn rechtvaardigheid, de God die ik in het oude testament ontmoet… Tegen deze God kijk ik echt wel op!

Maar als ik me laat doordringen door de Liefde van deze God – Liefde, die Hij laat zien door de schoonheid van de schepping, door zichzelf te vernederen tot ons niveau, zelfs onder ons niveau (bespot, bespuwd, belachelijk gemaakt in het openbaar en aan een kruis ter dood gebracht…) – dan verandert mijn “tegenop kijken” in een gevoel van waardering en bewondering. Grote bewondering. Eerbiedige bewondering.

Is dit de basis van de STERKE VROUW?
Vanuit bewondering en waardering voor God leven?  

Dit blijkt wel duidelijk uit Prediker 12:13:

“Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef Zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens.”

en in Psalm 111:10 staat:

“Het begin van wijsheid is ontzag voor de Heer, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht.”

En wat is er dan met al die andere eigenschappen van de vrouw in Spreuken 31?” hoor ik je nu vragen. Deze eigenschappen zijn geweldig en mooi en het nastreven waard, maar leef niet vanuit een kramp en vooral niet uit eigen kracht. God wil je transformeren in een échte Superwoman!

Lees zelf:

“Geef het Koninkrijk van God en het doen van Zijn wil de hoogste plaats in uw leven. Al het andere zal u dan geschonken worden.”
(Mattheüs 6 : 33)

Aan de slag!
Probeer vandaag (of morgen) bewust vanuit bewondering en waardering voor God te leven. Hoe maak je dit concreet?

Wijsheid begint met ontzag voor de Heer, inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.” (Spreuken 9:10)

Neem de stilte van de vroege ochtend, de rust van de avond of de kleine adempauzes in de loop van de dag en verwonder je over God. Maak bewust tijd en ruimte om met je Vader te praten. Een sterke vrouw, Teresa van Ávila, noemde deze tijd in Zijn aanwezigheid liefdevol: “vertoeven bij een goede vriend”.

Gebed

Heer, leer mij hoe ik moet leven. Help mij om trouw te zijn aan u, geef mij eerbied voor u. Heer, mijn God, ik wil U danken met heel mijn hart. Ik wil u altijd eren!

(Psalm 86, 11 + 12 – Bijbel in gewone taal)

Vader, ik bid U om Uw kracht in mijn leven, zodat ik niet meer vanuit mijn eigen kracht hoef te presteren en me sterk hoef te houden. Want daar word ik moe van en het is ook eigenlijk onmogelijk om vol te houden.

transformation starting … 🙂

Ik leg vandaag mijn zelf geknutselde, onechte Superwoman Masker af.
Ik wil me (opnieuw) bekleden met de kracht en waardigheid die ik ontvangen heb van u, Papa!

Ik wil leven vanuit Uw liefde. Mijn hart overstromend van warmte en bewogenheid. Mijn mond gevuld met Uw wijsheid. Een lach op mijn gezicht, als ik aan de komende dag denk. Ik weet dat ik met U samen, alles maar ook echt ALLES aankan!

Amen.

En nu?

Let’s be that super, natural Superwoman,

because we are SUPERNATURAL!

Deel deze overdenking

  1. Jan schreef:

    Mooi Bo!

  2. Annelies schreef:

    Deze bemoediging had ik net even nodig!

  3. Isabella schreef:

    Wow die kwam binnen. Dank je wel.

  4. Lieve Debora

    Jezelf mogen zijn geen masker op
    Gewoon puur heerlijk God kent een ieder zo goed
    En als we kwetsbaar zijn en moe
    Dan mogen wij weten dat kracht door ons heen vloeit
    Het diepste verlangen jezelf mogen accepteren zoals God je ziet

    Juist in je diepste lijden zweef je op adelaarsvleugels
    Dat is precies hoe een sterke vrouw kan zijn
    Jezus volgen maakt je zo bijzonder dat glanst van je gelaat
    In mijn levenslessen kreeg ik na afloop van CR curses een kaart Een sterke vrouw is meer waard dan edelstenen
    Spreuken 31 vers 10 wauw
    Dus als wij vrouwen een keer weer een dag hebben die moeilijk is
    Dan weet je dat wij kostbare parels en edelstenen zijn
    Jouw relatie met Jezus je bent mooi geliefd
    Er zijn zoveel schatten in je hart omdat Jezus in je woont
    Daarom vind ik het zo fijn om te zeggen ik en jij zijn dochters van de Allerhoogste Koning
    Daar hoeven wij niks voor te doen geen status kom maar zoals je bent
    Jezus heeft zijn prijs aan het kruis geleden zodat wij elke dag met glans in onze ogen omhoog mogen kijken
    Heer bedankt voor wie wij mogen zijn

  5. Marian schreef:

    Mooi Debora! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap