God aanbidden

05

mrt

Gastblogger

Ik vind het heerlijk om af en toe mijn gitaar erbij te pakken, de hele opwekkingsbundel door te spelen en daarmee God groot te maken. Ik zing soms liever dan dat ik de Bijbel erbij pak. Waarom? Met een lied kan ik echt uiten wat ik voel en waar ik mee zit. Met een lied komt er vaak emotie vrij terwijl ik een Bijbelstuk vaak nog een aantal keer moet doorlezen voordat ik het kan betrekken op mijn eigen leven. Herkenbaar?

Als een liefdeslied is hier mijn leven
een melodie van vreugde en pijn.
En ik bid U Heer, dat heel mijn leven,
een symfonie voor U mag zijn;
een symfonie voor U mag zijn.

Als mensen aan mij vragen wat ik een heel mooi lied vind, antwoord ik vaak ‘Symfonie’. In dit lied wordt je leven opgedragen aan de Heer als liefdeslied. Je bidt tot God dat je leven een symfonie mag zijn. Alles mag in het teken staan van de lofprijzing van Zijn naam. Voor mij is muziek belangrijk. Het is het belangrijkste middel waarmee ik echt kan laten zien wat ik voor God voel en ik heb het idee dat Hij op die momenten heel dichtbij is. Om dichter tot God te komen tijdens het zingen, sluit ik vaak mijn ogen. Of het gaat eigenlijk vanzelf. Daarom wil ik zo graag dat mijn leven een symfonie voor God is, want aanbidding is zo belangrijk. Maar wat is het precies? De definitie van David in Psalm 34:4 is als volgt: “Maakt mij met de Here groot, en laat ons tezamen zijn naam verheffen.

Zijn jullie weleens naar de Pinksterconferentie Opwekking geweest? Daar zie je deze definitie heel goed in terug. Duizenden mensen aanbidden God, vaak overmand door emotie. Zo vaak ben ik er niet geweest, maar die ene keer dat ik een dienst bijwoonde heeft erg veel indrukken achtergelaten. Het feit dat zoveel mensen in één ruimte dezelfde God aanbidden en eigenlijk niet meer kunnen stoppen met aanbidden, hoe mooi is dat?

Maar hoe doe je dat precies? God groot maken en aanbidden. Het klinkt zo makkelijk, gewoon zingen, muziek maken en Gods liefde tot je door laten dringen. Maar soms is het moeilijk om te aanbidden. Wat houdt het in? Het is letterlijk zoals Max Lucado het beschrijft in zijn boek ‘In de palm van Gods hand’. “Aanbidden is de daad van het groot maken van God, onze visie op Hem vergroten. De cockpit binnenstappen om te zien waar Hij zich bevindt en te kijken hoe Hij te werk gaat. Natuurlijk, Zijn formaat verandert niet, maar onze waarneming van Hem wel.” Max Lucado gebruikt de cockpit als voorbeeld. Als je in een vliegtuig stapt zie je de cockpit niet, maar zodra de deur opengaat merk je ineens dat het vliegtuig veel meer is dan de rijen stoelen. Er bevinden zich honderden knoppen, hengsels en apparatuur in de cockpit. Zodra je dichterbij komt is het groter. Het formaat van het vliegtuig verandert niet, alleen onze waarneming. Dat geldt ook voor God. Als we dichterbij komen, ziet Hij er groter uit. We hebben een groot zicht op God nodig zodat we al onze problemen bij Hem neer kunnen neerleggen. We moeten Hem groot maken en aanbidden, maar daarvoor hebben we eerst dat grote zicht op Hem nodig. David had dat grote zicht op God en kon niet stoppen met het aanbidden van God. In een aantal Psalmen lees je zijn hart voor God.

“Zing voor God, bezing zijn naam,
Maak ruim baan voor hem die door de vlakten rijdt,
HEER is zijn naam,
Jubel als hij verschijnt: vader van wezen, beschermer van weduwen,
God in zijn heilig verblijf.
God geeft eenzamen een thuis en gevangenen vrijheid en voorspoed.” (Psalm 68: 5-7)

David wilde God groot maken. Hij was niet meer op zichzelf gericht, maar op God, de belangrijkste persoon in zijn leven. David had een groot zicht op God. Hij zag al die apparatuur, hengsels en knoppen in die cockpit allang zitten. David gaf God door zijn aanbidding in Psalm 68 de centrale plaats in zijn leven. Hij kreeg die staande ovatie van David.

Aan de slag!
God groot maken en aanbidden kan elke dag, tijdens elke handeling. Of het thuis is in de kamer met alleen een gitaar en liedboek zoals ik vaak doe, in de kerk of met vrienden. Het kan overal. Als jij een groot zicht hebt op God, zul je Hem steeds vaker willen aanbidden. Denk deze week eens na over hoe jij God aanbidt. Misschien is er voor jou ook wel een lied, of een gedicht of Bijbelstuk dat jou heel erg aanspreekt en waarmee jij God aanbidden kunt.

Luistertip

Bron: De palm van Gods hand – Max Lucado

Deze overdenking is geschreven door onze oud-schrijfster Melanie. Melanie is een enthousiaste 21-jarige student Media, Informatie & Communicatie die op zoveel mogelijk verschillende manieren haar passies en talenten wil inzetten voor het Koninkrijk van God. Van het schrijven van blogs, verhalen en gedichten tot zingen en gitaar spelen voor de Koning. Zij Lacht van een prachtige regenboog, de zon die elke dag weer opkomt, goede gesprekken, fijne vriendschappen en het maken van muziek.

Deel deze overdenking

  1. Truus schreef:

    Weet je Melanie,ik heb over jouw meditatie na zitten denken en…….over mijzelf.
    Geweldig als je God zo kunt prijzen!
    Als je al wat ouder bent(ik dus) heb je al heel veel meegemaakt….zorgen,kleine,grote,hele grote….verdriet teleurstellingen……
    Altijd was God er en in slapeloze nachten…..OOK.
    Voor mij is ps.42 zo dierbaar:
    “Ik zal zijn lof zelfs in de nacht,ZINGEN daar ik Hem verwacht….”
    Stilletjes schuchter zingt het van binnen, Heere ik heb U lief,dank U wel!
    Ik bid jou ook Zijn liefde toe!

    • Melanie schreef:

      Heel erg mooi dat u Gods liefde altijd hebt ervaren en Hem hebt geprezen.
      Lofprijzing is belangrijk en laten we dat met z’n allen blijven doen.
      Bedankt, ik bid zeker ook voor u.

      Fijne zondag!

      Liefs, Melanie

  2. Lieve Melanie
    Muziek doet leven leven in Heerlijkheid
    Het doet je hart opborrelen
    Het maakt dat iedere pijn of emotie doet smelten in de middagzon
    Dat heeft God voor mij gedaan

    Op zondag in de kerk de muziek laat je opstaan in een loflied
    Muziek raakt iedere vezel
    Ik word er stil van
    Heerlijk om je te laten vullen met de Heilige Geest

  3. Melanie schreef:

    Wat een mooie reactie Martha! Het klinkt bijna als een lied.
    Wat muziek wel niet kan doen met de mens. Prachtig om te zien!

  4. Nina schreef:

    Hallo ik ben nina een niet meer zo jonge vrouw , maar wel een jonge christen .ik heb altijd ergens wel geloof gehad maar gezocht op verkeerde plaatsen . Ik heb een zwaar leven gehad en zat vaak aan de rand van de maarschappij pas een 3tal jaren geleden heb ik God gevonden in de evangelische kerk . Pas enkele maanden geleden is het echt beginnen werken ik ben chronishe pijnpatiente en had een maand de zoveelste operatie . Een zware rugoperatie waardoor ik nog een tijdje plat zal liggen . Ik heb de laatste weken al zware verzoekingen gehad .heb problemen met liefde geven,,schuldgevoelens enz . Nu ben ik al weken continue aan t lezen en zoeken .ik zit midden in een storm maar ik houd vol en God loodst mij overal doorheen. Ik las daarstraks weer dat ik God de hele dag moet prijzen maar ja , hoe doe je dat .ik begon weer te googelen en ja de Heer bracht mij heel snel bij dit liedje en ik voelde direct “dit is het ” mijn leven is te zwaar voor alles hier neer te pennen ,maar ik begin een beetje te begrijpen van Gods plan voor mij en ik mocht op een paar dagen al dienen om enkele mensen bij hem te brengen . Halleluja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap