Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw!

13

mrt

Alina van Rijn

Het is zaterdagmiddag. Buiten regent het en mijn oudste dochter zit rustig aan tafel met haar Lego te spelen. Zachtjes neuriet ze mee met de playlist met kinderliedjes die ik voor haar had aangezet. Een serene rust valt over ons huis. Lang duurt het niet, want op het moment dat ik mijn telefoon ontgrendel en door Facebook scrol, vult mijn hart zich weer met onrust. Zeg maar gerust verdriet. Ik lees over een aardbeving, over eenzaamheid. En ik lees over een schrikbarend aantal abortussen in 2020. Ik lees over vervolging, over haat. En dan klinkt het plotseling zachtjes vanaf de eettafel. Het geluid van een kinderstemmetje vult mijn huis. Vult mijn hart. ‘Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, de hemel en de aarde.’

‘En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.’

– Openbaring 21:5, (HSV)

Ik maak alle dingen nieuw

Ik vind het misschien wel één van de meest ontroerende teksten uit de Bijbel. De tekst uit Openbaringen 1:5; ‘En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en betrouwbaar.’

In openbaringen 21 mag Johannes vertellen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Waar in de voorgaande hoofdstukken van Openbaringen de verschikkingen beschreven staat die de eindtijd met zich mee brengt, mag Johannes nu de troostrijke boodschap opschrijven van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Johannes beschrijft een situatie na afloop van de wereldgeschiedenis. Een kijkje in Gods toekomst. Bijzonder eigenlijk, Johannes heeft mogen zien wat God uiteindelijk voor ogen heeft. Een nieuwe hemel en en nieuwe aarde. Het nieuwe Jeruzalem waar God zelf bij ons zal wonen. Een kijkje in een toekomst waar geen rouw meer zal zijn. Geen verdriet.

De wereld zoals deze nu is, is absoluut niet hoe God het heeft bedoeld. Toen God de hemel en aarde schiep en alles wat daar op leeft, was het goed. God zelf zag dat het goed was. Zeer goed zelfs. Het was een wereld waar de mens in nauw contact leefde met zijn Schepper. Een wereld zonder ziekte, verdriet of pijn. Bovenal een wereld zonder zonden. Want daar is alles misgegaan. Toen de zonden alles verwoestte wat God zo goed had gemaakt. Een volmaakte wereld waar abrupt een einde aan kwam doordat de mens als God wilde zijn en Hem niet gehoorzaamde. Eigen schuld dikke bult. Einde verhaal. Of toch niet?

‘En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Ik maak alle dingen nieuw.’

Nieuw. Beter. Ja, zelfs volmaakt.

Hij maakt alles nieuw. Hij die zijn handen voorgoed van ons af had kunnen trekken op het moment dat wij dat wel deden, maakt alles nieuw. Alles wat wij aan onherstelbare schade hebben aangericht zal God herstellen en vernieuwen.

Nieuw

God zal alle dingen nieuw maken. Nieuw…Wat houdt dit in? Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Het Griekse woord wat hier gebruikt wordt voor ‘nieuw’ is ‘Kaina’. Dit woord voor nieuw drukt iets blijvends uit. Dit nieuw zal ook nieuw blijven. Gods nieuw zal ook al het oude vervangen. De wereld zoals wij die nu kennen zal nooit meer zijn. Dat kan best beangstigend klinken. Maar zoals de wereld nu is kan het niet blijven. Maar wees niet bang. Dit nieuwe wordt beter dan het oude!

Vernieuwing begint nu

Gods vernieuwend werk is al begonnen. Dat begon eigenlijk al direct na de zondeval toen God zijn belofte gaf aan de mens. (Gen 3:15) Toen al stond zijn reddingsplan klaar. ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw.’

Een belofte die duizenden jaren later in vervulling ging toen Jezus stierf op Golgotha waar Hij onze zondelast voor eens en altijd versloeg. ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw.

Vernieuwing toen er op één dag 3000 man tot bekering kwam en er daarna duizenden gemeenten werden gesticht. ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw.

En vandaag? Dat ondanks alles in de wereld, God zijn kudde blijft uitbreiden. ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw.’

En jij, lieve vrouw, dat Hij jou geroepen heeft. Zich geopenbaard heeft in jouw leven. Jouw leven leidt en je steeds meer laat delen in een overvloedig leven met Hem. ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw.’

En dan straks. Later. Misschien wel morgen. Wanneer Jezus terug komt op de wolken. Wanneer het oude is voorbijgegaan en het nieuwe zal komen. De dag dat Hij alles nieuw zal maken. Volmaakt zal maken. In dat perspectief hoeven we niet te wanhopen wanneer het verval van deze wereld in alle hevigheid op ons afkomt. Stil maar, wacht maar, want Hij zal alles nieuw maken.

Ik heb het liedje daarna nog even op repeat gezet om het daarna luidkeels samen met mijn dochter te zingen;

‘Zing voor de eeuwige dag,
zing voor Zijn komst en zeg amen.
Zing voor de Heer die ons samen,
daar al van eeuwigheid zag.’

‘Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, de hemel en de aarde.

Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, de hemel en de aarde.’

Aan de slag!

‘Maranatha’ betekent; onze Heere, kom! Het is een verlangend roep om de wederkomst van Christus. Naar de dag dat Hij alles nieuw zal maken. Ga vandaag eens met dit woord aan de slag.

Hou je van handletteren of tekenen? Zet het eens op papier.

Hou je van zingen? Zing het dan mee met Sela met het lied Maranatha of met het kinderlied Stil maar, wacht maar!.

Of praat er eens over met een vriendin.

Deel deze overdenking

  1. Margreet schreef:

    Wat mooi en bemoedigend! Dank je wel!

  2. Tineke schreef:

    Eens komt de dag,dat ik u ontmoeten mag.
    Geen zorg geen pijn,voor altijd bij u te zijn.
    Met hart en stem ,zingen wij tot eer van Hem.Verlangend naar het Hemels Jeruzalem.
    Dankzij het werk van u Zoon!
    “Maranatha”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap