Rust en geniet tijdens je vakantie

25

jul

Sanne van Heukelum

Het is juli. Voor de meesten is dit de tijd van vakantie. Het is ook wel een intens jaar geweest, dus ik kan me voorstellen dat veel mensen behoefte hebben aan rust. God wil ook dat je rust neemt. God nam rust na het werken. De zevende dag werd zelfs geheiligd! Zo belangrijk vindt God het dat je tijd neemt om te rusten, om stil te zijn, om niets te doen. In de Bijbel vinden we 3 dingen over rust. Lees je mee?

1. Tijd met God

Rust is bedoeld om tijd met God door te brengen. Jezus trekt zich in Mattheus 14 terug, na een dag in de menigte, om in afzondering te bidden. Jezus zoekt een plek uit waar hij alleen kan zijn, waar het stil is, zodat hij tijd kan doorbrengen met zijn Vader. 

Rust betekent ook loskomen van de dagelijkse sleur en de dagelijkse werkzaamheden, waar iedereen wat van je vindt, van je vraagt of waar je bereikbaar moet zijn. We zijn, ook als christen, deel van de 24/7-economie, en dat is soms best lastig.

In de rust kun je ruimte maken om te luisteren naar wat God tegen je zegt: Ik heb je lief. Jij bent mijn kind. Ik heb een idee voor hoe jij je leven kan doorbrengen; zet mij boven alles.
In die stilte kun je ook stilstaan bij: stel ik nog wel de juiste prioriteit in mijn leven? Heeft God de plek in mijn leven die hij toekomt? Kan ik stilstaan bij de vraag: “Herken ik Gods idee met mijn leven?” “Ben ik oprecht op zoek daarnaar?” Hoe vaak is het eigenlijk niet: “Heer, ik heb een goed plan, volgt u mij?”

Soms word je pas stilgezet als iemand ziek wordt of overlijdt. Dat zijn de momenten dat je alles gaat overdenken of je bewust wordt van dingen. Misschien kunnen we deze vakantie gebruiken om te kijken of we nog wel connected zijn met God en of we nog in lijn leven met Jezus’ voorbeeld? En wil je dat eigenlijk nog wel? Wil je je overgeven? Of vind je het eigenlijk wel fijn als je constant gebeld wordt en voel je je dan pas belangrijk?

Misschien is dit enorm overweldigend en denk je “O, wat maak ik er een zooitje van!” Dan wil ik je dit zeggen: Maak je geen zorgen. Als God al zoveel aandacht aan de vogels en aan het gras geeft, dan wil Hij zeker ook jou helpen. Dat is een zegening van God. En vanuit die zegening mag je zeggen dat je er een potje van hebt gemaakt. En dan zegt God: Geniet! Geniet tijdens je vakantie en neem je rust. En na de vakantie (of misschien wel tijdens die rust) gaan we opnieuw beginnen.

“Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.”
– Mattheus 11:28 (HSV)

Er staat “Kom tot Hem en Ik geef rust.” Er staat niet: “Kom tot Mij en we gaan meteen aan de slag.” Nee, rust. En daarna, vanuit het vertrouwen dat God je helpt, kan je weer gaan.

2. God werkt voor jou

In Jozua 1:13 staat dat de Heer het volk Israël rust zal geven én Hij geeft u dit land. Bijzonder toch? Het volk kreeg rust én het land. Ze hoefden niet zelf te strijden om het land te verdienen, nee ze kregen het, terwijl ze rust hadden.

Denk aan het woord dat Mozes, de dienaar van de HEERE, u geboden heeft: De HEERE , uw God, geeft u rust, en Hij geeft u dit land.
– Jozua 1:13 (HSV)

Dit geldt nog steeds ook voor jou, hè? Als jij rust, werkt God door en voor jou. Hij wil je het allerbeste geven.

3. Geniet tijdens je vakantie

Het feit dat God rust superbelangrijk vindt, ligt al in de schepping. God rustte op de zevende dag. Ik denk dat God die zevende dag ontzettend heeft genoten. Als je een huis bouwt, zie je eerst alleen de begaande grond en denk je: “Hmm, ziet er goed uit!” Daarna komen de muren, de verdiepingen, het dak, de wc, en stuk voor stuk denk je “Ja, dat wordt wel wat!” Maar pas als je de sleutel in handen hebt, en het hele geheel aanschouwt, is het pas echt! God had in 6 dagen alles gemaakt en zei elke dag tegen zichzelf: “Het is goed zo.”
Maar ik denk dat Hij op de laatste dag alles overzag en genoot van alles wat Hij had gemaakt. Genieten van al het moois.

Zullen wij dat deze vakantie ook doen? Misschien heb je een heel heftig jaar achter de rug. Misschien was je ontzettend corona-moe, of heb je keihard gewerkt in de zorg. Of misschien heb je juist hele dagen thuis gezeten en ben je daar moe van. Wat het ook is: ga naar Hem. Besteed deze vakantie tijd met Hem.

Hij zal je rust en vrede geven. En bovenal: geniet tijdens je vakantie! Geniet van al het moois dat Hij ons heeft gegeven!

Aan de slag

Dit keer even geen ‘Aan de slag’, maar juist lekker met je beentjes omhoog en doe deze 3 dingen: bid, laat los en geniet van Gods grootheid.

Deel deze overdenking

  1. Esther schreef:

    Dit had ik net nodig, even stilgezet worden door jouw overdenking. Voor mij wordt het nu aan de slag met m’n beentjes omhoog. Dankjewel Sanne!

  2. Gerrie schreef:

    Wat fijn om hier aan herinnerd te worden!…
    Maandag gaan we op vakantie…

  3. Yvonne Bak schreef:

    Wat heerlijk om te lezen dat God rust ‘geeft’ en wij het aan mogen pakken. Nu even niks doen maar ontvangen. Idd niet aan de slag, maar aannemen dat Hij geeft. Gezegende vakantie allemaal

    • Catharina van de Brug schreef:

      Wat een geweldige, troostvolle en wijze woorden… deze ga ik zeker bewaren om nog een keer te herlezen.
      😇

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap