Reminder: jij bent volmaakt!

25

feb

Sanne van Heukelum

Het liefst willen we allemaal perfect zijn. Helaas ervaren we vaak dat we niet voldoen aan dit perfecte plaatje. Toch ziet God ons als volmaakt in Jezus, zo lezen we in de bijbel. Jezus is volmaakt en door Hem zijn wij ook volmaakt. Je hoeft jezelf niet langer te vergelijken met anderen: of zij het beter doen. Je hoeft niet de competitie aan te gaan. Want jij bent volmaakt door Jezus.

In de brief naar de Kolossenzen schrijft Paulus over de dwaalleringen die ontstaan in de gemeente. Voordat Hij daarover begint, lezen we dit in Kolossenzen 2:

Want in Hem [Jezus] woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.
– Kolossenzen 2:9 (NBG51)

Er waren destijds joden die dachten dat God vertegenwoordigd was op aarde door tal van engelen en dat zij samen de ‘volheid’ van God lieten zien (1). De volheid hierin kan je ook lezen als volmaaktheid of gehele persoon. Elke engel vertegenwoordigde een stukje van God en samen lieten ze God geheel zien. Paulus spreekt dit tegen door duidelijk te maken dat Jezus al die stukjes samen liet zien. Jezus liet zelf de volheid van God zien. Jezus is de gehele vertegenwoordiging van God. En omdat God volmaakt is, is Jezus ook volmaakt. Jezus was volledig God en volledig mens.

In Hem zijn wij volmaakt

Als we verder lezen in Kolossenzen dan lezen we dit:

En u bent volmaakt geworden in Hem [Jezus], Die het Hoofd is van iedere overheid en macht.
– Kolossenzen 2:10 (HSV)

In Jezus hebben wij toegang tot die volmaaktheid. Maar wat betekent in Hem zijn? Het is een beetje christelijk jargon. Het houdt in dat je verbonden bent met Hem, door het geloof. En dit geloof is geworteld in de liefde. Het is als het ware een voorwaarde: alleen ben je niet volmaakt, maar als je door het geloof met Hem verbonden bent, dan ben je volmaakt.

Jezus ziet ons zoals we zijn. Hij ziet hoe mooi we zijn, maar ook de minder mooie kanten die we hebben. En Hij is voor alles gestorven.

Hoe kijkt God naar ons?

In Jezus zijn wij volgemaakt geworden. Als God nu naar ons kijkt, kijkt hij door Jezus naar ons. Wij staan achter Jezus: we hebben als het ware een Jezus-filter. God ziet Jezus als volmaakt en in Jezus zijn wij volmaakt. Dat betekent niet dat we nu op aarde volmaakt zijn, maar dat wij niet meer veroordeeld zullen worden door onze imperfectie. Doordat Jezus is gestorven voor onze zonden, zijn wij, zolang we in Hem blijven, volmaakt. God rekent ons onze zonden niet meer aan en wij, als mensen, kunnen weer samen met God zijn (2 Korinthe 5:18-19).

Groeiproces

Natuurlijk maken we allemaal nog fouten en doen we zonden. Dat zullen we doen tot aan Jezus zijn terugkomst. Maar langzamerhand groeien we naar Zijn beeld en gelijkenis. In 2 Korinthe 3 schrijft Paulus het volgende:

Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd [naar] hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals [dit] door de Geest van de Heere [bewerkt wordt].
– 2 Korinthe 3:18 (HSV)

Door het aanschouwen van Gods heerlijkheid, worden wij veranderd (door de Geest). Let op: worden. Het is een proces, een proces van verandering. Steeds meer worden wij veranderd naar het beeld van God en gaan we meer op Hem lijken.

Wat betekent dit voor nu?

Als we in Jezus blijven, zijn we volmaakt voor God. We hoeven ons niet meer te vergelijken met elkaar. We zijn er als vrouwen vaak goed in om ons zelf naar beneden te praten: ‘die vrouw is een betere moeder’, of ‘die vrouw is beter in het werk’ of ‘die vrouw is mooier’. Maar God zegt tegen jou: Ik zie jou als volmaakt. Jij bent perfect. Er is niemand die jou beter kan zijn dan jij. En door mijn werk in jou, wordt het alleen maar mooier!

Zo mag jij leven! Als sterke, krachtige vrouw die volmaakt is in Hem. Als dit geen zelfvertrouwen geeft, weet ik het ook niet meer!

Aan de slag!

Schrijf een mail naar jezelf met als onderwerp “Ik ben volmaakt in Hem”. Elke keer als je je mailbox opent vandaag, zie je dat staan en word je er weer aan herinnerd.

Deel deze overdenking

  1. R schreef:

    Ik ben een man van 63 jaar.
    Het bovenstaande stuk begrijp ik heel goed.
    Al vanaf vrij jong besefte ik dat ik niet ben wat andere van mij vinden /zeggen, maar wat God van mij vindt. Wat een rust geeft dat in je hele leven.
    Wat mij verbaasd is dat ik zo weinig mensen om me heen zie, die dit ook beleven en maar proberen om goedkeuring van mensen te krijgen. Vele zijn al jaren christen. Verdrietig.

  2. Anbesajer schreef:

    Goed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap