Psalm 78 – genoeg bewijs van Gods wonderen?

20

jul

Sanne van Heukelum

Psalm 78 kan je zien als een gedeeltelijke samenvatting van het Oude Testament, van het gedeelte vanaf Mozes. De schrijver, Asaf, vertelt haarfijn hoe het volk constant Gods wonderen ziet en dan erkent dat God Heer is, maar vervolgens weer vervalt in afgoden en in ongeloof. Na Gods woede, komen ze dan weer terug. Zo herhaalt dit zich keer op keer. Hoe zit dit in jouw leven? Geloof je Gods wonderen in jouw leven of is dat na verloop van tijd niet meer genoeg?

In deze psalm benoemt Asaf de tien straffen van God aan het Egyptische volk en hoe Hij vervolgens het volk uit het land door de zee heen leidde. Maar dan in de woestijn, daar wordt het volk opstandig en twijfelen ze of God wel voldoende brood en vlees zou kunnen geven. Maar God laat manna en vlees vallen, zodat ze te eten hebben.

“Toch bleven zij zondigen, op Zijn wonderen vertrouwden zij niet.”
– Psalm 78:32 (NBV)

Steeds maar weer blijven de Israëlieten God wantrouwen. Maar steeds opnieuw zien ze ook Gods grootheid en wat Hij allemaal voor hen doet en hen geeft. En dan twijfelen ze tóch weer, en gaan zelfs over tot het dienen van afgoden. Deze wisselwerking wordt door heel Psalm 78 heen beschreven. Als ik dit lees, dan denk ik ‘hoe dan?’. Hoe kan je al deze wonderen meegemaakt hebben, en toch nog twijfelen aan Gods grootheid en blijven zondigen. En hoe kan je aanwezig zijn geweest bij het splijten van de zee en nog steeds niet geloven. Hoe heb je manna uit de hemel zien vallen en ga je jaren later toch weer afgoden dienen?! Misschien herken je dit wel?

Maar zijn wij nu wel zoveel beter? Hoe vaak twijfel jij aan God? En als er weer een nieuw obstakel op je weg komt: hoe vaak geef jij de hoop op en zie je het niet meer zitten?

Psalm 78 in jouw leven

Grote kans dat er in jouw leven niet letterlijk manna uit de hemel is gevallen. Over het algemeen in Nederland hebben wij geen hongersnood dat we manna uit de hemel nodig hebben. Maar ik geloof dat God nog steeds werkt, ook in jouw leven. Misschien door iets ‘groots’ als een genezing of misschien door iets minder opvallends zoals bepaalde mensen die in je leven zijn gebracht.

Als ik terugkijk in mijn leven, kan ik enkele punten aanwijzen die zo wonderbaarlijk zijn gegaan, dat ik daar Gods werk in zie. Ik probeer daaraan terug te denken op de moment dat ik denk ‘Waar bent u?’ of als ik ga twijfelen: ‘Is het niet allemaal een groot verzinsel?’
Soms bekruipt me toch de twijfel, want zulke grote dingen in mijn leven waren het toch ook weer niet en dat kan toch ook toeval zijn? Misschien dat de Israëlieten dat ook hadden? Die twijfel? Op dat soort momenten kan de twijfel gemakkelijk doorslaan in zonde.

De kunst is om op momenten van twijfel terug te denken aan momenten dat je God ervoer in je leven. Terug te denken aan momenten dat je Gods werk zag. Hopelijk helpt je dat om op dat moment de twijfel te overwinnen.

Aan de slag!

Schrijf voor jezelf een lijstje op je telefoon, computer, notitieblok, muur, koelkast, etc. waar je Gods aanwezigheid in jouw leven hebt ervaren of gezien. Vind je dit lastig in je eigen leven? Vraag het eens aan iemand om je heen?

En sowieso is Psalm 78 in geheel een aanrader om te lezen.

Deel deze overdenking

  1. Angnes schreef:

    Ik herken dat, dat ik me soms af vraag, is het niet één grote leugen. Maar God heeft mij al zo vaak geholpen. Ik zie die gedachte als een aanval van satan. Ik bid dan om kracht. Maar ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben bij wie dat soms door het hoofd schiet. Het lijkt soms zo ondankbaar en dat wil ik helemaal niet maar het gebeurt soms gewoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap