Plakt God je achter het behang? Zijn geduld met ons (deel 1)

01

jun

Mandy

Wij hebben een dochter van twee jaar. En je weet wat ze zeggen, hè? ‘Twee is nee.’ De afgelopen maanden is het aantal keren dat ik haar achter het welbekende behang wilde plakken exponentieel toegenomen. Mijn geduld wordt dagelijks op de proef gesteld. En dan vraag ik me weleens af: hoe kan het dat God geduld met óns kan opbrengen?

In de Bijbel staat diverse keren dat God geduldig ís. Zo maakt Hij Zichzelf bekend in Exodus 34 en ook David heeft het erover:

Maar U, Heere, bent een barmhartig en genadig God, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw.
– Psalm 86:15 (HSV)

God is – naast barmhartig, genadig en trouw – geduldig.

Geduld is een schone, maar vermoeiende zaak

Stel je even de meest geduldige persoon voor die je kent. Heb je iemand in gedachten?

Diegene lijkt de eigenschap ‘geduld’ van nature te bezitten. Hij hoeft er zijn best niet voor te doen – of in ieder geval niet zoveel als anderen. Het gaat als vanzelf. Je ziet hoe jijzelf héél anders reageert in vergelijkbare situaties en staat versteld. Je vraagt je steeds weer af: hoe kan het dat diegene nog stééds geduld kan opbrengen?

Dat is dus God, maar dan keer duizend. Of nog ietsje meer.

Waar zelfs de meest geduldige personen op aarde het een keer begeven, is Gods geduld oneindig veel groter.

Gods geduld is onbegrijpelijk groot

Denk je maar eens in hoe vaak jij Zijn geduld op de proef stelt. Als je een belofte niet nakomt. Als je Hem pijn doet. Als je één van Zijn kinderen teleurstelt. Dat gebeurt minimaal op dagelijkse basis toch? Wat dat betreft zijn onze ik-wil-je-achter-het-behang-plakken-kinderen een mooie kopie van ons. Hebben ze het overduidelijk niet van een vreemde.

En vermenigvuldig dit aantal met alle mensen op onze planeet, die Zijn geduld óók iedere dag op de proef stellen. Dan heb je een aardig beeld van hoe geduldig God daadwerkelijk is. Alle manieren waarop Hij hier iedere dag, minuut, seconde mee bezig is. Een nooit eindigende stroom van menselijke fouten die Hem bereiken. Het is bijna niet voor te stellen. Gods geduld met ons is immens groot. En waar menselijke ouders af en toe even op adem kunnen komen, heeft God zóveel kinderen dat deze taak nooit stopt. Geduld wordt áltijd van Hem gevraagd. En Hij geeft het ook áltijd. Als Hij geen God was, was er niet genoeg behang om ons allemaal achter te plakken.

Hoe we daarin iets van Hem kunnen leren, daar gaan we het morgen over hebben. Want ook wij worden opgeroepen om geduldig te zijn, zoals Hij met ons geduldig is. En dat dat een hele uitdaging is, dat mag vandaag wel duidelijk zijn.

Aan de slag!

Wat doen wij vandaag met die wetenschap? Simpel, maar waar: danken. Je bewust zijn van de manieren waarop God geduldig met je is, iedere dag weer. Schrijf ze maar eens op. En dank God dan voor ieder moment specifiek, dat Hij vandaag geduld met je had.

Deel deze overdenking

  1. Wiep schreef:

    Gewoon onbegrijpelijk Gods geduld met ons. ❤

  2. Susan schreef:

    Inderdaad wat een geduld heeft God met ons. Dank U Here God voor U genade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap