Plaats, tijd en … God

03

okt

Belinda Bos

Op school werd mij eens verteld hoe bijzonder plaats en tijd eigenlijk is. Waarom? Het is er namelijk altijd. Vertel maar eens een verhaal, bijvoorbeeld over je vakantie. Je vertelt de locatie, wanneer je er bent geweest, hoe lang. En doordat je dat vertelt, kan iemand zich een beeld vormen van jouw vakantie. Maar ook als je een verhaal vertelt waarbij je dit niet vermeldt, waren de plaats en de tijd er. Ik vul ze alleen zelf in om er een beeld bij te vormen. Of je het nu noemt of niet, plaats en tijd zijn er. En zo is het ook met God. Je hoeft het niet te noemen in je verhaal, maar Hij was en is er wel.

Ken je dat? Als je altijd een horloge draagt en hem dan een dagje niet om hebt. Opeens heb je door hoe vaak je eigenlijk de tijd wilt weten en hoe vaak je op dat ding kijkt. Maar ook als je niet op de klok hebt gekeken, weet je wel ongeveer hoe laat het is, of dat het ochtend of avond is. De tijd is er toch, of je nu op de klok kijkt of niet.

Toen zei Mozes tegen God: ‘Maar als ik tegen de Israëlieten zeg: ‘De God van jullie voorvaders heeft mij naar jullie toe gestuurd, dan vragen ze mij misschien: ‘Hoe heet Hij dan?’ Wat moet ik dan tegen hen zeggen?’ Toen zei God tegen Mozes: ‘Mijn naam is IK BEN. Zeg tegen de Israëlieten: IK BEN heeft mij gestuurd. De Heer, de God van jullie voorvaders, de God van Abraham, Izaäk en Jakob, heeft mij naar jullie toe gestuurd.’ Dat is voor eeuwig mijn naam. En zo wil Ik voor altijd worden genoemd.’
(Exodus 3:13-15, BasisBijbel)

God noemt zichzelf ‘Ik ben’, niet alleen nu, maar in alle eeuwigheid. Hij is er altijd! Net als de tijd en de plaats. Soms is het lijntje tussen jou en God misschien wat losser. Wil je weglopen bij Hem. Of ben je misschien al weggelopen? Het kan dat je wegkijkt of wegloopt, maar God blijft. Hij is er! En Hij zal er zijn. Zo is het ook als je een verhaal vertelt. Je hoeft God niet te noemen, maar Hij was erbij. Op jouw vakantie, op je werk, bij jou thuis. Hij is bij je.

Nog even terugkomend op de tijd en dat horloge. Het is zo makkelijk als je dat horloge hebt en je weer altijd de tijd kunt zien. Je lijkt er controle over te hebben. Maar zo is het niet met God. Je kunt helaas geen horloge omdoen waarop je God kunt zien. Of een telefoon waarmee je Hem altijd kunt bereiken. Het kan soms veel moeilijker zijn om te zien dat Hij er ook altijd is.

Maar kijk eens terug in de tijd. God kwam, ongeacht hoe laat het was, altijd op tijd. Hij kwam als jij Hem nodig had. Op de goede momenten. Maar had je altijd door dat Hij er altijd was? Soms is het goed om eens terug te kijken, of juist om je heen te kijken, en misschien ook wel vooruit te kijken. Waar is God in je leven heel duidelijk zichtbaar geweest? Waar is Hij nu het meest zichtbaar aanwezig? En waar hoop je dat Hij vooral bij zal zijn?

Dat klinkt best wel makkelijk. Maar soms is het lastig om dit echt te zien, zeker als je middenin een moeilijke situatie zit. Om je heen kijken en zien hoe Hij familie gaf, de natuur, de kerk, liefde, eten, vrijheid, vrede, een dak boven ons hoofd. Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is teveel om op te noemen.

Kijk eens op van je horloge. Vergeet de tijd, want het zal er toch altijd blijven. Richt je op het moois om je heen, wat God je heeft gegeven. Want of je Hem ziet of niet: Hij was er. Hij is er. En Hij zal er altijd zijn.

Aan de slag!

Vaak kijken we naar waar we God zijn aanwezigheid merken. Of waar we Hem juist niet merken. En kan goed zijn dit eens op te schrijven. Maar ik daag je vooral uit om er eens anders naar te kijken: schrijf eens op waar je hoopt dat Hij merkbaar aanwezig zal zijn in de toekomst. Bewaar je lijstje (bijvoorbeeld in je Bijbel) en kijk er later eens op terug. En? Hoe kon je merken dat Hij er was?

Deel deze overdenking

  1. Margriet Schoneveld schreef:

    Vandaag wordt voor mijn gezin een moeilijke, beslissende dag. Ik heb God vannnacht gevraagd vandaag bij ons te zijn, vooral bij mijn kinderen. Deze blog zie ik als Gods antwoord. Dank je wel!

  2. Kim schreef:

    Wow, prachtig en ontzettend bedankt voor deze mooie blog, Belinda!

    En aan Margriet Schoneveld: Gods rijke zegen, kracht en steun gewenst met een rotsvast vertrouwen in Hem!
    Jesaja 41:10
    “Wees niet bang want Ik ben bij je, vrees niet, want Ik ben je God. Ik zal je sterken, Ik zal je helpen, je ondersteunen met Mijn onoverwinnelijke rechterhand.”

  3. Belinda schreef:

    @margriet: wat bijzonder om te lezen! Ik bid dat je de aanwezigheid van God hebt mogen ervaren.

    @kim: Dankjewel! Een mooie, passende tekst!

  4. Margriet Schoneveld schreef:

    Wat lief dat jullie voor me gebeden hebben en dank je wel voor de mooie tekst Kim! Ik heb Gods aanwezigheid echt mogen ervaren deze dag. Dat was heel bijzonder en gaf me de rust die ik nodig had. Dank jullie wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap