Ouder worden; vloek of zegen?

14

mei

Matthea van den Berg

Om me heen zie ik het gebeuren, en zelf ontkom ik er ook niet aan. Ouder worden… Het benauwt me soms. Als je je afvraagt hoe oud ik dan ben: 39! Dat valt echt reuze mee, dat weet ik wel, maar het overvalt me soms dat de jaren voorbij vliegen. Het zet me aan het denken over wat inmiddels achter mij ligt, waar ik nu sta, en waar ik nog naar toe wil. In welke richting wijst God en hoe maak ik daarin de juiste keuze?

Jeremia wordt geroepen

Jeremia is een profeet en God heeft hem een bijzondere taak gegeven. De inwoners van Juda hebben God verlaten. Ze zijn andere goden gaan vereren en knielen voor beelden die ze zelf gemaakt hebben. Jeremia moet zich klaarmaken om het volk te waarschuwen. Hij vindt zichzelf te jong voor deze taak, maar God zegt: “Je hoeft voor niemand bang te zijn, want ik ben bij je. Ik zal je redden als je in gevaar bent.” – Jeremia 1:8 (BGT)

In het licht van deze situatie geeft God de volgende tekst: “Dit zegt de HEER: Ga op de kruispunten staan, denk na, kijk naar de oude wegen. Welke weg leidt naar het goede? Sla die in, en vind rust.” – Jeremia 6:16 (NBV)
Het gaat in deze tekst dus niet direct over ons, maar toch geloof ik dat we er wel iets van kunnen leren.

“Je hoeft voor niemand bang te zijn, want Ik ben bij je.”

Wat is leeftijd?

Als God Jeremia roept voor een bijzondere taak, maakt Jeremia bezwaar. Hij ziet het niet zitten. Hij vindt zichzelf te jong, maar God is heel duidelijk en zegt: “Zeg niet: ‘Ik ben te jong’.” (Jeremia 1:7, NBV) Leeftijd is voor God geen issue. Dat zien we hier bij Jeremia, maar we kennen uit de Bijbel meer voorbeelden waarbij God zich niet laat tegenhouden door leeftijd. Denk aan Abraham en Sara die op hoge leeftijd (100 en 90 jaar) nog een kind krijgen.

Ga op de kruispunten staan

Wat ik zo mooi vind is dat God je, op elke leeftijd, de tijd geeft. Hij zegt: “Ga op de kruispunten staan” (Jeremia 6:16, NBV). Ga eens in het midden van je leven staan. Wat zie je dan eigenlijk? Hoeveel kruispunten heb je al gehad? Denk er eens over na. Kijk naar de oude wegen, kijk eens terug. Wat of waar heeft het je gebracht? Welke wegen liepen dood en welke omwegen heb je gemaakt of nodig gehad?

God geeft je de tijd om er bij stil te staan. God geeft je de tijd om de goede weg in te slaan, zodat je niet blijft hangen op een kruispunt en gaat dwalen op oude wegen. Op een kruispunt staan betekent ook dat je daadwerkelijk iets kunt kiezen. God geeft je die ruimte. Hij koppelt er tegelijk een belofte aan. Hij zegt: Sla de goede weg in, en vind rust.’ Een mooie belofte, maar ook een lastige, want wat als je niet weet in welke richting je het zoeken moet? Laat je er niet door ontmoedigen! God wil met ons mee op ontdekkingsreis. Hij is de Weg, maar wij mogen het zelf het pad ontdekken en er vol van zijn. Leeftijd speelt daarin geen rol en gelukkig maar.

“Tot de ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn.”

Oud(er) worden

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet vanzelfsprekend om oud(er) worden. Uiteindelijk zal iedereen sterven en het aardse leven los moeten laten hoeveel afslagen we misschien ook gemist hebben. Wat een geweldige troost dat we ons leven dan weer terug mogen geven aan onze Maker. Hij die al onze dagen heeft geteld. In de Bijbel vind je verschillende teksten over ouderdom. Daarmee komt leeftijd, elke leeftijd, in Gods perspectief te staan. In Gods wereld is geen onderscheid, maar gelijkwaardigheid.

‘In Gods wereld is geen onderscheid, maar gelijkwaardigheid.’

En wat geeft de Bijbel ons een krachtig houvast in de volgende tekst: “En tot de ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn, ja, tot de grijsheid toe zal Ik u dragen; Ik heb het gedaan, en Ik zal u opnemen, en Ik zal dragen en redden” (Jesaja 46:4, Statenvertaling). Dat gaat dus niet alleen over straks (als we écht oud zijn), maar tot dat moment zal Hij Dezelfde zijn.

Aan de slag!

Het zou zo maar kunnen dat je niet zoveel met dit onderwerp hebt. Misschien herken je je er niet in. Dan zou ik je willen uitdagen eens op zoek te gaan naar bijbelteksten die gaan over leeftijd of ouder worden. Welke boodschap haal je er uit voor vandaag?

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Matthea, wat ik ook een mooie tekst vind is :

    Daarom verliezen wij de moed niet, maar àl vervalt onze uiterlijke mens ( ouder worden) nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd! 2 Kor 4: 16

    Een bemoediging bij het ouder worden😊🙌🏻

  2. Hanna schreef:

    Mooi! Zelf ben ik 10 jaar ouder en ik merk dat ik daar ook meer bij stil sta. Mijmeren en terugkijken. En bij het terugkijken ook zien dat God er altijd bij was! Soms zie je dat op het moment zélf niet….terugkijkend zie ik het wel. Bedenk ook welke nieuwe mensen je in moeilijke periodes ontmoet hebt. Mensen die je anders niet zou kennen, door God op jouw levensweg geplaatst.

  3. Kim schreef:

    Geweldig mooie bemoediging en zo herkenbaar… Dankjewel 🙏🤍✨:”)

  4. Johanna vd Steen schreef:

    Ik leerde God kennen toen mijn huwelijk stuk liep. Was 32 jaar met 2 kids 6 en 2 jaar oud.
    In Suriname, alleen…heel de familie in Nederland. Ben nu 64 jaar oud….de Here heeft bewezen trouw te zijn…Hij was er in mijn verdriet en vormde me tot de persoon die ik nu ben. Hij bracht mensen op mijn pad….een zendeling uit de USA die mijn geestelijke moeder werd. Ik groeide in geloof en kennis. In moeilijke momenten droeg de Here zelf mij.
    Als ik nu terugkijk op mijn leven dan kan ik zeggen dat ik dankzij de Here Jezus mijn kinderen heb kunnen groot brengen. De Baptisten gemeente waar ik lid van ben heeft mede bijgedragen hierin….mijn kinderen kijken met plezier terug naar de fijne tijden samen met de andere jeugd toentertijd.
    God zorgt terdege voor Zijn volgelingen…..
    De tekst: “Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan, want God is getrouw die niet zal gedogen dat gij boven vermogen verzocht wordt. Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt” is voor mij een leidraad geweest.
    Ik ben blij met alles wat ik heb meegemaakt…heb ervaren dat God er altijd bij was…..ik stond er nooit alleen voor.
    Wij worden ouder, wij maken fouten, maar God verandert nooit: Hij is immer dezelfde. En een ieder van ons zal het kunnen beamen: wij lieten soms los, maar onze God bleef vasthouden. Hij gebruikt alles ten beste in ons leven om ons te vormen. AMEN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap