Ora et labora – Op zoek naar Gods wil in je leven

21

jul

Hadassa

Hoe ga je op zoek naar Gods wil in je leven? Hoe kom je erachter wat God van je wil in een bepaalde situatie? Dit zijn vragen die mij regelmatig bezighouden. Om mij heen hoor ik vaak grote uitspraken: ‘Ga op zoek naar Gods plan voor je leven’ of ‘God zal je een teken geven om duidelijk te maken wat je moet doen.’ Als ik eerlijk ben, weet ik vaak niet wat ik met zulke uitspraken moet. Het voelt namelijk alsof ik meestal maar wat aan het aanmodderen ben. Ik bid voor situaties en keuzes die ik moet maken, maar vaak heb ik niet het idee dat ik duidelijkheid krijg van God. Heb ik dan niet goed genoeg geluisterd? Of lang genoeg gewacht? Moet ik me beter oefenen in geduld of mijn antennes om Gods stem te verstaan beter ontwikkelen? Hoe moet ik op zoek gaan naar Gods wil in mijn leven?

Bij een vriendin van mij hangt een houten bordje in haar kamer. Daarop staan drie woorden: Ora et labora. Bid en werk. Het zijn hele simpele woorden. Ze zijn afkomstig uit de kloosterregel van Benedictus. Volgens hem zijn deze woorden de samenvatting van de taak van een monnik. Het enige wat een monnik hoeft te doen is bidden en werken. Deze twee kunnen dan ook niet zonder elkaar. Als je alleen maar bidt, gebeurt er uiteindelijk niet veel en wordt je passief. Als je je alleen werkt, blijf je alleen maar bezig en vergeet je je op God te richten.

Deze simpele woorden helpen mij als ik op zoek ben naar Gods wil. Als ik keuzes moet maken voor de toekomst, waar ik God graag in wil betrekken. Als ik me in situaties bevind en ik niet goed weet wat ik moet doen. Op zulke momenten denk ik aan deze woorden: bid en werk.

Op zoek gaan naar Gods wil begint altijd met bidden. Het begint met alles tegen God vertellen, Hem op de hoogte stellen van de keuzes die je moet maken. Van de situatie waar je in zit. Hem betrekken bij je leven en vertellen dat je naar Zijn wil wilt leven. Om vervolgens Hem om wijsheid en richting te vragen.

En dan? Dan is het afwachten. Soms gebeuren er wonderlijke dingen. Soms krijg je meteen duidelijkheid, door een tekst, een lied of door iemand anders. Soms ontvang je zo duidelijk antwoord van God dat je er niet omheen kan. Hoe bijzonder is het als dat gebeurt! Vaak gebeurt dat echter niet meteen of gebeurt er helemaal niets. Wat moet je dan?

Als je hebt gebeden en er niet direct iets gebeurt, dan komt het tweede onderdeel van de uitspraak om de hoek kijken. Dan mag je aan het werk gaan. Op zoek gaan naar Gods wil en wachten op Zijn aanwijzingen kan namelijk nooit iets passiefs zijn. Je kunt niet met je armen over elkaar in je stoel gaan zitten wachten tot er iets gebeurd. Je kunt niet naar de hemel gaan staren totdat er een briefje naar beneden komt vallen. Wachten op Gods aanwijzingen is actief wachten. Het is op zoek gaan. Je ogen openhouden. Het is maar gewoon proberen. Doen wat je het beste lijkt. Kijken wat er gebeurt. Ondervinden. Soms ook fouten maken, om er op die manier steeds meer achter te komen wat God van je vraagt.

Zo kun je op een actieve manier op zoek gaan naar wat God van je vraagt. Op zoek gaan naar Zijn wil in je leven. Het is geen stappenplan. Geen lijstje wat je moet afwerken en waar vervolgens een antwoord uit komt rollen. Het is maar gewoon doen. Misschien vind je het wel vaag of onduidelijk. Want hoe weet je dat je het goede doet? Hoe weet je dat je doet wat God van je vraagt?

Ik weet het niet. Soms weten we niet precies wat God van ons wil. Soms komen we daar pas veel later achter of zien we het pas als we terugkijken. Soms weten we het helemaal niet. Toch mogen we geloven dat God onze gebeden hoort. Dat Hij ons Zijn weg wil wijzen. Hij is op zoek naar mensen die naar Zijn wil willen leven en Hij zal hen dan ook leiden.

Dietrich Bonhoeffer zei hier het volgende over:

Ik geloof dat God geen noodlot is buiten de tijd, maar dat Hij wacht op eerlijk bidden en verantwoord handelen en hierop antwoord geeft.

God wil antwoorden op mensen die eerlijk bidden en Zijn wil zoeken. Hij doet dat op de tijd die Hij kiest, op de manier die Hij wil. Hij geeft ons vrijheid om op zoek te gaan en Zijn wil te onderzoeken. Je hoeft niet krampachtig met Gods wil om te gaan. Je mag in ontspannenheid en vertrouwen aan de slag gaan. Op die manier mag je ontdekken en onderzoeken.

Bid elke dag voor Zijn leiding in je leven. Wat er ook is. Waar het ook om gaat. Vertel Hem de keuzes die je moet maken en de situaties waar je je in bevindt. Ga tegelijkertijd aan het werk. Ga actief op zoek en probeer zo Gods wil te ontdekken. Door te blijven bidden en te blijven zoeken. Want deze twee kunnen niet zonder elkaar: ora ét labora!

Aan de slag!
Bid – Leg alles bij God neer en vraag om Zijn wijsheid voor al deze dingen. Bid of je Zijn wil mag ontdekken.
Werk – Ga vervolgens op onderzoek uit. Houd je ogen wijd open en onderzoek wat het goede is om te doen. Vergeet niet om onder het werken te blijven bidden! Ik doe dat regelmatig met de woorden van de laatste verzen van psalm 139:

Doorgrond mij, God, en ken mijn hart, peil mij, weet wat mij kwelt, zie of ik geen verkeerde weg ga, en leid mij over de weg die eeuwig is.
(Psalm 139:23-24, NBV)

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

 

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel deze overdenking

  1. Anna schreef:

    Heel mooi! Pas nog over gesproken met vrienden en dus komt dit artikel heel goed van pas! ?

  2. Arja schreef:

    Mooi dit stuk!! Hier kamp ik zo vaak mee. Hoe weet je wat Gods wil is. Twee zondagen terug hadden we mensen op visite en daar hebben we ook mee over dit onderwerp gesproken. Hij had een mooie uitspraak die ik niet snel zal vergeten. Je kunt eigenlijk nooit iets doen wat God verkeerd vindt, als je het biddend voor Hem hebt neergelegd.

  3. Lysbet schreef:

    Wauw, wat een mooi artikel en zo herkenbaar. Heb dit gister nog aan God voorgelegd en gevraagd om een bevestiging. God is echt zo goed! Hij laat ons niet vallen.

  4. Linda schreef:

    Heel mooi! En herkenbaar. Ik vind het ook moeilijk om te ontdekken wat Gods wil is voor mijn leven. Maar we mogen daar biddend om vragen en ik vergeet dan ook zelf om dan juist onder het werken te bidden. Wat zo belangrijk is. Heel mooi stuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap