Opdracht voor jou: Wees vastberaden en standvastig!

21

feb

Sanne van Heukelum

In de Bijbel staat meerdere keren de zin “Wees vastberaden en standvastig”. Mozes zegt het tegen Jozua, David zegt het tegen zijn zoon Salomo, het staat in de psalmen en God zegt het ook tegen jou. In hoeverre lukt het ons om vastberaden en standvastig te blijven?

In 1 Kronieken 22 lezen we wat David tegen Salomo zegt over het bouwen van de tempel:

Wanneer je je houdt aan de bepalingen en regels die de HEER met betrekking tot Israël aan zijn dienaar Mozes heeft opgedragen, zul je zeker slagen. Wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen.
– 1 Kronieken 22:13 (NBV)

Ik vind dit een hele mooie bemoediging voor vandaag. Ook vandaag zal je weer op je pad tegenslagen tegenkomen. Misschien ben je ziek, misschien zijn er ruzies om je heen, misschien is er verdriet of zeggen mensen ‘nee’ op jouw vragen. Onthoud dan, als je aan Gods zijde staat, dat je zeker zal slagen.

Doelbewust

Vastberaden betekent dat je van plan bent je doel te bereiken, zonder te aarzelen. Het betekent dat je je niet uit het veld laat slaan door die ene collega die het maar onzin vindt, of je kinderen die niet meewerken, je vrienden die je niet geloven. Dat je doelbewust bent. Ben jij doelbewust? Ben jij je bewust van je doel? Maak je ook je keuzes op basis van dat? Er zijn vandaag de dag zoveel dingen die we kunnen doen, zoveel manieren om onze tijd te besteden, en alles lijkt leuk. We vinden alles interessant en willen het liefst alles doen. Het gaat om prioriteit. Wat is voor jou prioriteit in je leven? Een doelbewust iemand zegt ‘nee’ tegen dingen die haar van haar doel af houden: hoe leuk of fijn datgene ook is. Kan en doe jij dat?

Tegenslagen

Er zijn in de Bijbel zoveel voorbeelden te vinden van mensen die van God vastberaden moesten blijven, met zoveel tegenslagen. Kijk naar Noach die een boot moest bouwen, terwijl er geen water in de buurt was en iedereen hem uitlachte. Als jij dat was geweest, had jij doorgezet? Of kijk naar David, die wist dat hij koning zou worden, maar jarenlang op de vlucht was voor Saul. Als ik dat was geweest, had ik behoorlijk depri in een berggrot gezeten en de hoop opgegeven.

Als zoveel Bijbelse figuren ons voor zijn gegaan, is dat een enorme bemoediging voor ons! Als God je iets heeft beloofd, zal je het ook krijgen. En God belooft ons zoveel door de hele Bijbel heen. Geef de moed niet op! Wees vastberaden en laat je door niets weerhouden of ontmoedigen.

Als.. Dan..

Vers 13a, voor deze aansporing, is wel een belangrijke voorwaarde: ‘Wanneer je je houdt aan de bepalingen en regels…‘ Gelukkig leven wij niet meer onder de wet en hoeven wij niet te voldoen aan alle regels en wetten voordat we zullen slagen. Dat zou onmogelijk zijn. Wij hebben Jezus gekregen die voor ons aan het kruis stief en weer opstond. Daarom worden wij niet meer beoordeeld aan de hand van de regels en wetten: of we daar wel of niet aan voldoen.

Maar hoeven we dan niets meer te doen om te slagen? Jezus zelf zegt dat hij de Weg, de Waarheid en het Leven is (Johannes 14:6). Daarom is het het belangrijkste om dichtbij Hem te blijven. Wil je slagen, leef met hem samen. Jezus is de vervulling van de wet en wij streven te leven zoals Jezus. Niet omdat het ons zalig maakt, maar omdat het goed is voor ons. Jezus nam de wet niet weg, maar alleen de schuld die wij verdienden als we de wet overtreden. Deel je zorgen en je verlangens door te bidden, dank hem voor alle zegeningen die je al hebt gekregen en vraag om kracht om de tegenslagen aan te kunnen.

Aan de slag

Wat is jouw doel? Geef je hier ook prioriteit aan? Welke tegenslagen ervaar jij hierin? Deel dit met iemand en bedenk hoe jij met die tegenslagen kan omgaan.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Heel mooi Sanne, dankjewel!
    Dichtbij Jezus blijven, de beste plek! ✨
    Het gaat om relatie en niet om religie ( regeltjes volgen).

  2. Erna Hagen-Vos schreef:

    Deze had ik echt nodig vandaag ! Veel pijn door bechterew en de ziekte van Crohn en met beide gaat het niet goed ! Ik weet waar ik mijn hulp moet zoeken , bij God . Maar dit stukje bemoedigd me om standvastig te blijven .
    Dankjewel ❤️

  3. Felter monique schreef:

    Wauw…. overweldigend

  4. Stella schreef:

    Hoi,.
    Wees vastberaden en standvastig, zou dit ook toe te passen zijn in je gevoelsleven? Ik heb vaak last van angst, maar Jezus zegt: wees niet bang. Om zo angst te overwinnen door standvastigheid en vastberadenheid. Dit was een gedachte van mij, wilde ik even kwijt.

    Liefs.

  5. Cisca schreef:

    Beste Sanne,
    Dank voor je fijne opbouwende stukjes. Vol bemoedigende woorden en zoveel meer.
    Over dit stukje wil ik graag een opmerking kwijt. Je schrijft ‘gelukkig hoeven wij nu niet meer onder de wet te leven’. Direct daarna zeg je:: Jezus doet de wet niet weg, alleen de straf’ (ongeveer). Echter lees oprecht: Math. 5:17-37. Daar zegt Hij overduidelijk dat Hij niet is gekomen om de Wet en de Profeten af te schaffen maar te vervullen (door ze te leven).
    De vloek is weg gedaan, echter de Tora nooit. Het is de Grondwet van Zijn Koninkrijk. De zaken voor de Hogepriester en de andere wetten voor de Tempel dienst die nu niet kunnen worden ingezet zijn tijdelijk niet aan de orde, maar niet weggedaan.
    Er is veel verwarring Sanne, maar zoek het uit en zie dat er geen tittel of jota is afgeschaft totdat ALLES is uitgekomen tot de laatste letter. Op Zijn tijd…..de Tora is niet voor behoud maar DE leidraad hoe goed en heilig te leven.

  6. Otto de Vente schreef:

    Een mooie invulling van deze prachtige tekst.. wat xo mooi is dat je schrijft over je doel bereiken door nee te kunnen zeggen tegen die dingen die van je doel afhouden, dat is de eesente van Jezus/Yeshua volgen. Leef in verbondenheid met Mij en leid een onberispelijk leven is wat God van Abraham vraagt, maar ook aan ons. Mooi dat je schrijft dat Jezus/Yezhua de wet heeft vervuld wat dus inhoud dat wij moeten proberen Zijn wetten inzettingen feesten etc. te volgen en houden. Iedereen begrijpt dat dit een haast o mogelijke opdracht is wat alleen Jezus/Yezhua kon doen. Maar, als we denken dat de wet afgeschaft is moeten we Mattheus 7 vers 23 nog maar eens goed lezen. Niet de wet maar ons geloof in JezusYeshua geeft ons zicht op het eeuwig leven, maar dat betekent NIET dat je je niet aan Gods wetten en feesten moet houden Zie bijv. 1 Johannes 2 vers 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap