Ben jij bang voor het laatste oordeel?

22

feb

Irene Poot

Iets wat ik altijd heel vervelend vind, is dat mensen zeggen dat zij naar de hemel gaan. Want hoe kan je dat nou zo zeker weten? Wie weet zit je er wel helemaal naast met je levensstijl. En dan kan je wel zeggen dat je christen bent, maar misschien is het allemaal niet goed genoeg. En dan sta je later voor God en dan zegt Hij opeens ‘nee, Irene, leuk geprobeerd, je hebt één leugen te veel verteld en te weinig geld aan goede doelen gegeven. Je was niet goed genoeg’. Misschien ben ik de enige, maar ik word hier niet heel vrolijk van! Nee, het laatste oordeel is iets waar ik liever niet over nadenk. Maar is dat wel terecht? Klopt mijn idee wel van het laatste oordeel of hoef ik er niet bang voor te zijn?

Wat is het laatste oordeel?

In de Bijbel staat dat we het laatste oordeel krijgen als Jezus terugkomt.

Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
– 2 Korintiërs 5:10 (HSV)

En ook Jezus zegt iets over het laatste oordeel en de manier waarop dat zal gaan.

‘Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid. En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
– Mattheüs 25:31-33, 41 (HSV)

God gaat dus de mensen oordelen over hoe wij hier op aarde hebben geleefd. Degene die goed hebben geleefd volgens Gods plan mogen bij God blijven, maar de andere mensen niet. De meningen zijn verdeeld over wat er met deze mensen gebeurt. Sommigen zeggen dat ze naar de hel gaan en anderen denken dat deze mensen gewoon zullen stoppen met bestaan.

Dit onderwerp zal ik verder niet bespreken in deze overdenking. Ook wil ik het niet hebben over welke mensen er niet naar ‘de hemel’ gaan. Eerlijk gezegd weet ik dit ook niet, want wie ben ik om te weten wat God precies rechtvaardig vindt en wat niet?

Waar ik het wel over wil hebben, is wat het laatste oordeel voor jou betekent als je christen bent.

We hoeven het niet meer te verdienen

In de Islam gelooft men ook in een laatste oordeel, waar alle mensen bij Allah moeten komen. Elk mens krijgt dan al zijn goede en slechte daden te zien. Deze worden op een weegschaal gelegd en zo wordt bepaald of je een goed mens bent of niet. Al je goede en slechte daden worden dus letterlijk gewogen. Dit betekent dus ook dat je het echt moet verdienen om in de hemel te komen en je dus meer goede daden dan slechte daden moet hebben gedaan.

In het christelijk geloof gaat dat anders. In de introductie heb ik het erover dat ik niet goed genoeg zou zijn als ik uiteindelijk voor God zou staan. Dat ik toch niet zo’n goede christen zou zijn als ik had gedacht en dat ik dus zou worden afgewezen.

Maar in deze gedachte vergeet ik iets, namelijk dat we het niet meer hoeven te verdienen. Wij hoeven het niet te verdienen, omdat Jezus ons al heeft vrijgesproken van het oordeel.

Des te zekerder is het dus dat wij, nu we door zijn dood zijn vrijgesproken, dankzij hem zullen worden gered en niet veroordeeld. Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven.
– Romeinen 5:9-10 (NBV)

Dus omdat Jezus voor onze zonden is gestorven, zullen we niet meer veroordeeld worden tijdens het laatste oordeel. Onze goede en slechte daden worden niet op een weegschaal gelegd. We hoeven het niet meer te verdienen.

Wat betekent dit nu voor jou?

Omdat Jezus voor ons is gestorven, hoeven we ons niet meer druk te maken of we wel goed genoeg zijn. We hoeven niet telkens te denken ‘Doe ik wel genoeg?’, ‘Moet ik meer goede doelen steunen?’ of ‘Moet ik meer vrijwilligerswerk doen?’ Nee, wij zijn door Jezus al vrijgesproken.

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
– Johannes 3: 16 (HSV)

Opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dus iedereen die in Jezus gelooft en gelooft dat Hij voor hen is gestorven, zal eeuwig leven hebben en zal niet veroordeeld worden.

Dit betekent natuurlijk niet dat je dan maar kan doen en laten wat je wil en allemaal slechte dingen kan gaan doen. Ik geloof dat als je in Jezus gelooft, je ook achter zijn normen en waarden staat en dit zelf ook wil toepassen in je leven. Dat je oprecht gelooft dat Gods visie op de wereld de juiste is en dat je daarvoor wil leven.

Het betekent wel dat je die druk om altijd maar meer goede dingen te doen en altijd maar een betere christen te worden, kan loslaten. Want je hoeft het niet meer te verdienen! En misschien word jij dan ook zo’n persoon die volmondig kan zeggen: ‘Ik ga naar de hemel!’.

Aan de slag!

  • Herken jij die angst of druk om altijd maar beter te moeten leven. Angst voor het laatste oordeel? Laat dit dan los. Je hoeft het niet meer te verdienen! Wat doet dit besef met jou?
  • Luister Lion and the Lamb van Leeland.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Hannah schreef:

    De afgelopen dagen heb ik hier onwijs mee geworsteld.. zo bijzonder dit. Bedankt!!

  2. Willemieke schreef:

    Heel herkenbaar: ik doe het niet goed genoeg. Wat een strijd om dat los te kunnen laten. Ik vind dat heel moeilijk, bijna onmogelijk. Toch blijf ik deze strijd strijden, want het is de goede strijd (denk ik). En in deze strijd ook ergens de rust mogen vinden bij God. Hij kent mij.

  3. Ine schreef:

    Dit is een zeer heldere overdenking. Natuurlijk wist ik dit wel maar toch zit er altijd dat beeld van vrouwe Justitia bij: word ik te licht gewogen.Dank zij Jezus kunnen wij dit definitief loslaten. Fijn om nog eens te horen. Bedankt

  4. Judith schreef:

    Mooi onderwerp. Ik heb van een wijze predikant geleerd dat we de focus op ‘goede daden en slechte daden’ los moeten laten. Het gaat juist over relatie. Als je een relatie hebt met Jezus, is je motivatie om het goede te doen, zuiver. Hij is namelijk goed en Hem wil je dienen. Relatie voor prestatie 🙂

  5. Eline schreef:

    Deze overdenking doet mij zo goed. Ik ben na jaren weer terug naar Jezus gekomen alleen mijn vriend is niet gelovig. Nu ben ik de hele tijd bang om een slechte christen te zijn omdat ik bij hem blijf. Hieruit maak ik op dat het belangrijkste is dat ik Jezus heb geaccepteerd als mijn verlosser. Dat ik mijn zorgen over een goed genoeg christen zijn los mag laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap