Op zoek naar je unieke taak: de algemene roeping van christenen

02

jun

Mandy

Houd jij je wel eens bezig met wat jouw roeping is? Stel je jezelf de vraag wat je zou ‘moeten’ doen? Of je wel op de juiste plek zit? Duizelt het je van de vragen? We duiken twee dagen in het onderwerp: vandaag over onze algemene roeping als christenen en morgen over je ‘unieke taak’.

Wat zegt de Bijbel?

Het Nieuwe Testament staat vol met brieven aan jonge, christelijke gemeenten en met aansporingen en bemoedigingen hoe de leden ervan christen kunnen zijn. Deze gelovigen worden dan ook meer dan eens ergens toe geroepen. Een lijstje:

God is getrouw, door Wie u geroepen bent tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onze Heere.
– 1 Korinthe 1:9 (HSV)

Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot leven in heiliging.
– 1 Thessalonicenzen 4:7 (HSV)

Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen.
– 2 Timotheüs 1:9 (HSV)

Je algemene roeping is een manier van leven

Christenen zijn geroepen om in gemeenschap te leven met Jezus, om heilig te leven en dit alles bovendien niet door onze eigen inspanning, maar door die van Hém. In andere teksten staat er ook dat christenen geroepen zijn om vrede te bewaren en trouw te zijn. Kortom: het gaat om een manier van leven. Met je leven laat je zien dat je Jezus volgt. Je leeft mét God en tot eer van Hem.

Wat betekent dat concreet voor onze levens? Het zit hem niet zozeer in het doen van een specifieke taak, maar in hoe je de alledaagse taken doet. Het gaat over de houding die je hebt, de manier waarop je omgaat met de mensen om je heen en de plek die God in je leven heeft. Het zijn vaak ‘onzichtbare’ dingen, die de mensen dichtbij je het meest merken.

Jezus raakte de mensen in Zijn nabijheid

Misschien is het ook niet het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar juist de mensen om je heen zoveel mogelijk te raken. Toen Jezus op aarde rondliep, maakte Hij verschil in de levens van mensen die Hij tegenkwam, die in Zijn nabijheid waren. Is dat de roeping die ook wij mogen volgen?

Hoe doe je dat, die algemene roeping in jouw leven tot uiting brengen? Ten eerste is het weten dat je het niet uit jezelf hoeft te doen. Zoals er in 2 Timotheüs staat: God heeft ons geroepen, we hoeven het niet te verdienen. Het is met een houding van dankbaarheid je leven aan God geven.

Aan de slag!

Zullen we dat vandaag gewoon, heel praktisch, doen?

‘Heer, dit is mijn leven. Het is van U. Wat wilt U dat ik ermee doe? Hoe kan ik me die algemene roeping die in het Nieuwe Testament staat eigen maken? Waarin mag ik groeien? Wie wilt U door mij bereiken? Wilt U mijn stappen en gedachten leiden, zodat mijn ogen geopend zijn voor wat U wilt dat ik zie?’

Morgen lezen we wat deze algemene roeping met onze unieke taak te maken heeft.

Deel deze overdenking

  1. Pieternella schreef:

    Goedemorgen Mandy en Liza.
    Dank voor de overdenking. Ik ben een vrouw die al op leeftijd is. En lees jullie overdenkingen met vreugde de verbinding met jongeren die ook God zoeken geeft verbondenheid. Zeker als je veel alleen bent. Het luisteren geeft me rust en leidt me minder af als het lezen. Dan vliegen mijn gedachten nog al eens weg. Wat is God goed voor ons dat Hij met ons is en wil zijn om zo Zijn onderwijs te mogen ontvangen. Ga zo door met God. Een gezegende dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap